lauantai 7. syyskuuta 2013

191. Herätys! 130907


”Komppaniassa. Herätys!”
Häkellyttävää, että viidenkymmenenkuuden (56) vuoden jälkeen tuo huuto Mikkelin vanhan puukasarmin käytävältä palautui tänä aamuna mieleeni ja se kuulosti yhtä ärsyttävältä kuin alokasaikana.
Tällä kertaa äänessä ei kuitenkaan ollut läpi yön valvonut päivystäjä, joka varmaankin purki ulos omaa kiukkuaan tai iloaan, vaan se tuntui tulevan sisältäni. Siihen antoi sysäyksen särötetty sähkökannel.
En tuntenut ennestään tuota instrumenttia enkä tiennyt edes, minkä näköinen se on. Mielessä oli vain Kreeta Haapasalon sävellys Mun kanteleeni kauniimmin ja sen pohjalta tehty maalaus, joka oli kulkenut evakkoretkillä perheemme mukana. Se saattoi olla jäljennös ja osasuurennos R.W Ekmanin maalauksesta Kreeta Haapasalo soittaa kannelta talonpoikaistuvassa vuodelta 1868. Siinä kannel oli joka tapauksessa perinteisessä asennossaan, pöydän päällä.
Nyt luin Voimasta 7/2013 Kalle Heinon artikkelin ”Perinteet särölle”. Siinä oli kuva Juha Jyrkäksestä soittamassa heavy metallia sähkökanteeleella, josta lähti piuha säröttimeen. Se särki äänen käheäksi, hard rockiin sopivaksi. Kantele ei roikkunut hänen kaulastaan kuin kitara, vaan hän piti sitä loivasti lappeellaan lonkkansa päällä.
Jaha. Sillä lailla.
Herätys!
Olenko pudonnut täysin kärryiltä? Enkö tajua, että suhtaudun omaan kielelliseen ja musiikilliseen perinteeseeni niin kapeakatseisesti, etten ymmärrä, kuinka heavy metal ja kansanperinne, rikas folklore, kuuluvat yhteen ja että särötetyllä sähkökanteleella päästään lähelle Kanteleen maailmaa, supisuomalaista mytologiaa?
Herätys!
Kalle Heinon mukaan ”Juha Jyrkäs sijoittaa itsensä osaksi suomalaista sähkökanteleperinteen jatkumoa.”
”Toisinaan Jyrkäs kirjoittaa runoja, joissa hän käsittelee modernin maailman tapahtumia kalevalamitassa. Monipuolisuudesta kertoo lisäksi se, että Jyrkäs on päätynyt esiintymään hevikanteleensa kanssa myös lastentarhaan.”
Pitäisikö minun siis palata takaisin lastentarhaan, jotta pääsisin takaisin siihen musalaivaan, jossa tunsin aikoinaan matkaavani aivan tavallisena matkalaisena, mutta josta olen aikoja sitten pudonnut?
Tätä olen kyllä ennenkin miettinyt, kun olen huomannut, kuinka valtavasti erilaiset festarit vetävät kaikenikäistä väkeä ympäri vuoden ja kuinka julmetun suuret määrät puhdasta rahaa täytyy upota erilaisiin äänentoistolaitteisiin ja skriineihin. Teinkö virheen, kun lopetin rock-konserteissa käymisen ensimmäiseen kertaan – siihen, jossa ovella tarjottiin korvatulpat!
Luettuani Kalle Heinon artikkelin jäin kyllä miettimään, mitä olen menettänyt, kun en tuntenut Juha Jykkään särövallein jyräävää biisiä Kymmenen kyrvän nimeä, mutta päädyin siihen, että kirjoittaja on selaillut Suomen kansan vanhat runoja. Avainsanat lienevät löytyneet sieltä.
Tarkistin asian Googlesta:
Suomen kansan vanhat runot eli SKVR on 34-osainen teos, jossa on julkaistu suurin osa talteen kirjoitetusta alkuperäisestä kalevalaisesta kansanrunoudesta, noin 100 000 erillistä runotekstiä. SKVR:n 33 alkuperäistä kirjaa julkaistiin vuosina 19081948. Täydennysosa, johon oli liitetty muun muassa Christfried Gananderin ja Elias Lönnrotin muistiinpanoista löytyneitä runoja, liitettiin mukaan vuonna 1997. Täydennysosaan on liitetty myös seksuaalisia asioita käsitteleviä runoja, kuten loitsuja kumppanin saamiseksi tai kyvyn parantamiseksi, joita ei ehkä ole haluttu aiemmin julkaista.
Herätys!
Maailma on täynnä sanoja. Maailman on täynnä säveliä. On vain pidettävä korvat auki ja mieli kirkkaana.
Savon Prikaatia ei enää ole, mutta herätysperinteet saattavat vielä jatkua jossakin puolella Suomea. En tiedä, kävikö vielä Karkialammella päivystäjä huutamassa käytävältä aamuherätyksen vai tuliko se kämppiin kovaäänisten kautta.
Jos entinen joukko-osastoni olisi vielä elossa, lähettäisin vääpelille toivomuksen, että herätys suoritettaisiin särötetyllä sänkökanteleella.
Etnomuusikko Juha Jyrkkäältä voisi pyytää ajan hengen mukaisen sanoituksenkin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti