maanantai 16. syyskuuta 2013

193. Imagoja 130916


”Niin on jos siltä näyttää”
Viljo Vähänen oli tosissaan. Hän toisti Luigi Pirandelloa moneen kertaan, kun istuimme jälleen Pataässässä. Hän kertoi lukeneensa Pirandellon puheen vuodelta 1934, jolloin tämä sai kirjallisuuden Nobel-palkinnon, ja löytäneensä siitä tärkeän yksityiskohdan.
Otettiin sen kunniaksi. Guinnessia, tietysti.
”Oikeastaan se on sitaatti professori Göran Liljestrandilta, joka esitteli palkinnon saajan ennen tämän kiitospuhetta. Hän nimittäin totesi, että Pirandello on tunkeutunut syvälle unen ja todellisuuden välimaastoon”, Viljo selitti. ”Eihän siinä mitään kummallista sellaisenaan ollut. Kyllä moni muukin on samoissa hämärissä vaellellut ja moni muukin vaistosi 1930-luvun puolivälissä, kun Hitler oli kaapannut vallan, että jotakin hirmuista on pantu kypsymään ihmiskunnan leivinuunissa. Uni ja todellisuus olivat sekoittumassa taikinaksi, josta paisuisi muutamassa vuodessa verinen paistos, joka olisi vähällä räjäyttää koko maapallon pirstaleiksi.”
Olin yhtenä korvana. Tiesin, että Viljo venyttäisi jälleen tulkintaansa 30-luvulta tähän aurinkoiseen iltapäivään saakka.
”Pirandello oli kuuluisassa näytelmässään aivan oikeassa. Niin on, jos siltä näyttää. Nyt on vain päässyt käymään niin, että unen ja todellisuuden välimaasto on kuin likaviemäri, jossa uudet ja vanhat p*skat paiskautuvat toisiaan vasten kuin hiekka ja sementti muurarin myllyssä ja sekoittuvat laastiksi, josta paraskaan silmä ei enää pysty erottamaan hyvää ja pahaa toisistaan. Kaikki on yhtä ja samaa massaa. Ja nyt meidän pitäisi vain uskoa siihen, että siitä tulee vahvaa rakennusainetta ihmiskunnalle.”
- No, miltä se massa nyt sitten näyttää?
”Yhden vastauksen löydät Urho Kekkosen samannimisestä naisfiguurista, jonka hän valmisti amatööritaiteilijoiden näyttelyyn – huomaa, ei siis vain maalannut, vaan kokosi erilaisista esineistä, joita Kimmo Pyykkö kiersi etsimässä kaupungilta, ja väritti sitten ne pensselillään. Kekkonen halusi ”kirvoittaa tyytymättömän Suomen kansan mielet hymyyn”, kuten Googlessa mainitaan. Se on yksi tapa – ei niinkään huono – katsoa todellisuutta. Pistää nauruksi. Hymyillä! On siinäkin totta toinen puoli.”
- Aivan, mutta entäpä se toinen puoli?
”Se on todella paha juttu tänä päivänä. Melkein yhtä paha kuin 1934, vain pari vuotta ennen kuin sisilialaissyntyinen näytelmäkirjailija Luigi Pirandello kuoli. Kysymys on imagosta, imagon muodostamisesta. Minkälaisen kuvan maailman johtajat haluavat antaa itsestään ja minkälaisen he todellisuudessa antavat.”
- Mutta sehän on mahdottoman iso ja vaikea kysymys!
”Niin on. Olet oikeassa. Juuri siksi sitä on vaikea ymmärtää ja juuri siksi unen ja todellisuuden sekoittajat ja vääristelijät ovat nyt oikein joukolla liikkeellä. On lähes mahdotonta saada selville, missä ollaan nyt menossa. Ilma on mustanaan disinformaatiota. Nyt kannattaisi lukea Erkki Karvosen muutaman vuoden takaista väitöskirjaa imagoista, vaikka se ei aivan herkästi aukeakaan (Karvonen, Erkki. Imagologia. Imagon teorioiden esittelyä, analyysiä, kritiikkiä. Acta Universitatis Tamperensis 544. Tampere yliopisto, Tampere 1997). Sosiaalinen media on jo ehtinyt hämmentää ja hämärtää unen ja todellisuuden välistä maastoa sen jälkeen, kun Karvonen kirjoitti imagologiansa.”
Puhuimme vielä pitkään imagoista ja siitä, mikä on mielikuvan ja imagon välinen ero.
Mielikuvahan syntyy katsojan tai kuuntelijan päässä. Hän ottaa tarkoituksella tai vahingossa vastaan signaaleja ympärillään olevasta todellisuudesta ja muokkaa niitä (tai antaa niiden muokkautua) jonkinlaisiksi hahmoiksi omassa mielenmaisemassaan. Juuri tämä prosessi käy tällä hetkellä (näinä vuosina) kuumana. Tietoa, ”todellisuutta”, tulvii tuutin täydeltä joka suunnasta. Uni ja todellisuus eivät tunnu jättävän rauhaan tosiaan, vaan halaavat toinen toistaan kuoliaaksi.
Tästä pääsimme Viljon kanssa toisen Guinnessin loppupuolella lähelle yksimielisyyttä.
”Mutta vielä Pirandellosta,” Viljo Vähänen halusi jatkaa. ”Hän kehitteli mielenkiintoisen teorian, jonka mukaan kuudella henkilöllä saadaan teatterinäyttämöllä aikaan paras farssi ja kaaos. Siinä pannaan imagot taistelemaan keskenään. Jokainen näyttelijä on vuorollaan imagokauppias ja jokainen käy vuorollaan imagon pelotusdiskurssia. Termi on Erkki Karvoselta. Katselija on tässä valtataistelussa oikeastaan vain sivullinen. Hän yrittää ymmärtää ja samastua. Hän etsii suosikkiaan ja vihollistaan. Hän voi ilahtua tai tuskastua äärimmilleen. Loppuratkaisu on tietysti näytelmäkirjailijan (Pirandellon) käsissä, mutta hän pystyy kyllä hämmentämään katsomon niin täydellisesti, että näytelmän tapahtumat liitävät sänkykammareihin, aamiaispöytiin, työpaikoille – ulos teatterisaleista.”
Viljo oli vauhdissa.
”Ajattelepas nyt vaikka maailmannäyttämön kuutta päänäyttelijää. Barack Obama (USA), Xi Jinping (Kiina), Vladimir Putin (Venäjä), Francois Hollande (Ranska), Angela Merkel (Saksa) ja David Cameron (Iso-Britannia). Mikä miehitys! Minkähänlaiset vuorosanat Luigi Pirandello kirjoittaisi heille huomisillaksi, kun he astuvat Suuren Teatterin näyttämölle? Jokainen haluaisi tietysti pitää kiinni omasta imagostaan (kansallisesta suvereniteetista) ja jokainen haluaisi myös tarjota omaa unelmaansa (ikuista rauhaa). Mutta minkälaisen sopan Pirandello siitä kehittäisikään! Kuinka monta kertaa olemmekaan Pirandellon kuoleman jälkeen joutuneet katsomaan farssia ja kaaosta …”
- Annahan olla. Ensin oli tietysti toinen maailmansota joka päättyi Hiroshimaan ja Nagasagiin. Mutta pien sen jäkeen sodan jättiläinen lähti harppomaan Tyyneltä valtamereltä Atlanttia kohti. Korea. Vietnam. Kamboza. Iran-Irak, Afganistan, Kosovo … ja nyt …
”Kolmatta Guinnessia ei tälläkään kertaa oteta”.
- Ei, vaikka lasini näyttää olevan tyhjä.
”Niin on, jos siltä näyttää”



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti