Troian sodan urhoollisimmasta kreikkalaisesta
sankarista tulee mieleen vain kantapää.
Siitä hänen äitinsä, merenjumalatar Thetis, piti
kiinni, kun kastoi poikansa Akhilleuksen haavoittumiselta suojaavaan
Styks-jokeen. Mutta, kuten tiedetään, Troijan kuninkaan Priamoksen poika, Paris,
sai selville tämän heikon kohdan ja ampui siihen myrkkynuolen, jonka puremaan
Akhilleus kuoli.
Paris taisi olla ensimmäinen virallisesti
dokumentoitu tarkk’ampuja, mutta siitä en ole varma. Sitä paitsi tarina
kerrotaan Homeroksen Odysseiassa
eivätkä tutkijat ole vieläkään päässeet selville, oliko maailmankirjallisuuden
ehkä merkittävin runoilija todella olemassa historiallisena henkilönä vai
ovatko hänen nimiinsä laitetut runoelmat ”selvästi useita vuosisatoja jatkuneen
ja valmiita runokaavoja hyödyntäneen tarinankerronnan ja runonlaulannan
lopputulosta”, kuten Googlessa arvellaan.
Oli miten oli, ”Akilleen kantapää” on jäänyt
elämään läpi vuosisatojen ja vuosituhansien.
Sillä kuvataan tapahtumaa tai asiaa, joka kaikesta
hyvästä ja turvallisesta ilmiasustaan huolimatta osoittautuu turmiolliseksi. Se
on heikko kohta, jota subjekti (ihminen tai systeemi) haluaa suojella, mutta
jota vihollinen etsii päästäkseen iskemään kuolettavasti.
Tieteenfilosofiassa ei Akilleen kantapäätä mainita
erityisenä tutkimuksen kohteena, mutta itse ongelma lävistää kyllä koko
tieteiden kentän. Jokaisella tieteenalalla on oma heikko kohtansa, jota ”omat”
suojelevat ja varjelevat ”toisia” vastaan.
Niin sanotuissa ihmistieteissä tämä saattaa olla
ilmeisempää kuin eksaktimmilla tieteenaloilla (matematiikassa, fysiikassa,
kemiassa ja logiikassa), mutta kun otetaan huomioon, etteivät tieteen tulokset
synny automaattisesti, itsestään, vaan että ihminen on kaikkialla mukana,
jumalatar Thetisin ongelma, harhaluulo ja oman tiedon vajavaisuus, on aina
läsnä.
Tästä tulee kuitenkin välttämättä mieleen Tarmo
Kunnaksen viisas huomautus: ”Humanististen ja
yhteiskuntatieteellisten tieteiden tulisi tavoitella tietoa, jossa inhimillisen
todellisuuden luonnollinen moniselitteisyys säilyisi. Ihmistä tutkivien
tieteiden tulisi ottaa lähtökohdakseen, ettei kaikkea ilmiökenttää voi puristaa
matemaattiseen tai loogiseen malliin.” ( Viitala, Taneli & Lehtonen, Jere: Kun tieteet
kohtaavat. Tiedonjyvä, 2009, nro 4, s. 20)
Mikä olisi siis nykyisen Euroopan Akilleen
kantapää? Sellainenhan on tietysti olemassa.
Kysymys on sekä filosofisesti (teoreettisesti)
että praktisesti (nykyhetkeen liittyen) mielenkiintoinen.
Kun palataan takaisin Troian sotaa edeltäviin,
kreikkalaisen mytologian syntyaikoihin, löydetään tarina Europe-neidon
sieppauksesta.
Tarinan mukaan Europe oli foinikialainen prinsessa,
johon ylijumala Zeus rakastui. Taas tarvitaan Googlea avuksi:
Zeus
muutti itsensä kesyksi valkoiseksi häräksi ja käveli muina miehinä Europen isän
Agenorin karjalauman
joukkoon. Kun Europe seurueineen oli poimimassa kukkia kedolla, hän huomasi
härän ja päätti hyväillä sitä ja nousi lopulta sen selkään. Tällöin Zeus juoksi
Europe selässään mereen ja ui Kreetan
saarelle, jossa hän paljasti oikean hahmonsa. Täällä Europesta tuli saaren
ensimmäinen kuningatar hänen mentyään naimisiin kuningas Asterionin kanssa, joka
lapsettomana adoptoi tämän kolme Zeuksen kanssa saamaa poikaa Minoksen, Sarpedonin ja Rhadamanthyksen.
Jos tarinaan on uskominen, nyky-Euroopan henkiset
juuret tunkeutuvat syvälle sen nykyisten historiallisten rajojen ulkopuolelle.
Tämä olisi hyvä pitää mielessä, kun puhutaan
”eurooppalaisesta kulttuurista” tai kun rakennetaan ”Eurooppa-linnoitusta.”
Teoreettisesti (filosofisesti) Eurooppa on olennainen
osa laajempaa kokonaisuutta. Juuri siinä on Europe-neidon tarinan opetus.
Mutta samalla olisi myös tiedostettava, että
kreikkalaisen mytologian perustana oli tuon aikakauden (myyttisen Troian sodan
ajankohdasta ei ole yksimielisyyttä) tieto, joka saattaa olla nykytietoon
verrattuna huomattavan suppea. Tieteellisen tiedon nykyisiä kriteereitä se
tuskin täyttäisi.
Jos taas ajatellaan (praktisesti) nykyisen
Euroopan Akilleen kantapäätä, on ensin kysyttävä, kuka on tämän päivän Akhilleus?
Ja vielä enemmän: kuka on tämän päivän Thetis, Akhilleuksen äiti?
Tämä on aika hirmuinen kysymys!
Tässä kuitenkin yksi (mahdollinen) vastaus:
Euroopan Akhilleus on Saksa! Eikö Saksa olekin Euroopan sankari. Urhoollinen
aivan samalla tavalla kuin Akhilleus Troian sodassa!
Mutta kuka on jumalatar Thetis, joka on
tarttunut ”Mutti” Merkelin kantapäähän ja upottanut hänet Styks-jokeen? (Siitä
olisi varmasti saanut vuoden kuvan Der Spiegelin etusivulle!) Entä minkä
kohtalokkaan virheen tuo kantapää pitääkään sisällään?
Vastausta Thetis-kysymykseen tuskin löytyy,
ellei mennä kauas nykytieteen rajojen ulkopuolelle. Ehkäpä jollakin ns.
rajatiedon harrastajalla olisi vastaus tähänkin jo valmiina?
Saksa on syyskuun vaalien jälkeen ehkä
voimakkaampi kuin koskaan Adolf Hitlerin jälkeen. Yhtä yhtenäinen –
kauhistuttavan yhtenäinen – kuin Hitlerin Saksa suuruuden päivinään se ei
tietenkään ole, mutta poliittiselta ilmiasultaan (ei siis muodoltaan) se alkaa
olla jo samaa luokkaa.
Achilles-Saksan Akilleen kantapää tuli
(intuitiivisesti) mieleen, kun luin uusimmasta Le Monde Diplomatioquen (4/2013) suomenkielisestä versiosta Héléne
Bienvenun ja Sébastian Gobertin artikkelin ”Ydinvoiman uusi itäblokki”. Diplon
toimitus oli (ilmeisesti omia aikojan) pannun sen lisäotsakkeeksi ”Suomen
itäinen viiteryhmä”. Artikkelissa kerrotaan, kuinka yliatomisoitunut Eurooppa
nykyisin on. Ja kuinka suurella innolla Visegrad-maat (Puola, Tsekki, Unkari ja
Slovakia) ovat rakentavat nyt (Naton jäseninä) ydinvoimaa.
Ja Saksa on päättänyt luopua ydinvoimasta!
Grafiikka osoittaa kiistattomasti, että Gallian
Kukko on noussut laulamaan ydinvoiman tunkiolle.
Onko tässä Merkelin Saksan Akilleen kantapää?
Kuka siihen ampuu ensimmäisenä myrkkynuolensa?
Jos ”tieteellisellä varmuudella” voitaisiin
sanoa, että maailman (ja siis myös Euroopan) rauha säilyy rikkoutumatta tämän
vuosituhannen loppuun, nykysukupolven jälkeisetkin sukupolvet voisivat nukkua
yönsä rauhassa.
Mutta kun on se JOS.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti