perjantai 20. syyskuuta 2013

194. Jacobin paini 130920



“Ja Jaakob kysyi ja sanoi: ”Ilmoita nimesi”. Hän vastasi: ”Miksi kysyt minun nimeäni?” Ja hän siunasi hänet siinä. Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, ”sillä”, sanoi hän, ”minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut.”

”Ja kun hän oli kulkenut Penuelin ohitse, aurinko nousi; mutta hän ontui lonkkaansa. Sen tähden israelilaiset eivät vielä tänäkään päivänä syö reisijännettä, joka kulkee lonkkaluun yli; sillä hän iski Jaakobia lonkkaluuhun, reisijänteen kohdalle.”

Tämä tarina löytyy Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Genesiksestä (32:24-32), jossa kerrotaan, kuinka Jaakob oli vienyt yöllä molemmat vaimonsa ja molemmat orjattarensa ja yksitoista lastaan kahlauspaikasta Jabbokin yli ja jäänyt sitten yksi toiselle puolelle. ”Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies päivän koittoon saakka.”

Vaikka muistan lukeneeni Genesiksen ja koko Vanhan testamentin joskus kauan sitten, en muistanut, että ”muuan mies” iski Jaakobia lonkkaluuhun, kun huomasi, ettei pystynyt voittamaan tätä ennen auringonnousua. Tekstissä sanotaan, että  isku oli niin voimakas, että Jaakobin lonkka nyrjähti ja painiottelu päättyi ratkaisemattomaan.

Siitä eteenpäin tarina muuttuu mystiseksi. ”Muuan mies” ei kerro nimeään, mutta antaa ymmärtää, että Jaakob on taistellut koko yön Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut. Siksi hän antaa Jaakobille uuden nimen, Israel, joka muistuttaa hebreankielisiä sanoja jisra, ”hän taisteli” ja eel ”Jumala”.

Kuvataiteessa Jaakobin painia kuvataan usein enkelin ja ihmisen väliseksi kamppailuksi.

Mutta tämän postaukseni otsakkeessa ei ole kirjoitusvirhettä, vaan tarkoitan Jacob-Magnus Södermania, joka sattuu olemaan vain 15 päivää vanhempi kuin minä, siis jo lähes ikäloppu.

En ole huomannut, että hän ontuisi lonkkaansa enkä osaa kuvitella häntä kamppailemassa siivekkään henkiolennon kanssa. Sen sijaan olen kyllä seurannut (tosin vain hyvin etäältä) hänen poliittisen uransa lentoa aina siitä lähtien, kun Kokoomuksen remonttimiehet (Juha Vikatmaa, Ilkka Suominen, Pertti Salolainen ja Jouni Mykkänen) tulivat keväällä 1970 Arkadianmäelle. J-M Söderman ei tosin tullut samassa aallossa Eduskunnan istuntosaliin, vaan vasta sen jälkeen, kun presidentti Kekkonen oli katsonut hallitusyhteistyön olevan umpikujassa ja hajottanut  eduskunnan, ja määrännyt uudet vaalit toimitettavaksi vuonna 1972.
Mutta Jacob Söderman oli jo 1.10.1971 Ahti Karjalaisen toisen hallituksen oikeusministeri ja samalla ministeri sisäasiainministeriössä, 33-vuotiaana.

Googlesta löytyy 22 kohdan luettelo J-M Södermanin ”tunnustuksista”. Nimike on hieman huvittava, melkeinpä harhaanjohtava. Siihen sisältyy kunnia- ja ritarimerkkejä, palkintoja ja medaljonkeja, myös kolme kunniatohtorin arvoa. Ja jäsenyys Euroopan neuvoston viisaiden ryhmässä vuosina 2005-2006.

Jacobin painilla en tässä tapauksessa kuitenkaan tarkoita tällaisia tunnustuksia enkä edes sitä näyttävää uraa Sdp:ssä, suomalaisessa politiikassa ja oikeuslaitoksessa, jonka Jakob Söderman on tehnyt. Uudenmaan läänin maaherran ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävät kertovat kyllä riittävästi, millaisesta painijasta tässä on kysymys. Moni saattaa muistaa myös hänen roolinsa Kauko Juhantalon jutussa, kun hän oli syyttäjänä valtakunnanoikeudessa vuonna 1993.

Kipinän tähän postaukseen sain lyhyestä tv-ohjelmassa, jossa Jacob Södermania haastateltiin vain jokin päivä sitten. En muista tarkalleen edes, mikä ohjelma se oli.

Muistan sen sijaan ne sanat ja sen tyylin, jolla Jacob Söderman puolusti sosialidemokratian perusarvoja ja kaikkea sitä, mitä voidaan kutsua sosiaaliseksi hyveeksi. Siinä oli samaa innostusta ja syvähenkisyyttä kuin aikoinaan remonttimiehissä. Me kutsuimme sitä silloin sosiaaliseksi valintataloudeksi ja saimme hetkeksi syttymään valon niihin majakkoihin, joiden avulla Suomi-nimistä laivaa tulisi mielestämme ohjata kapitalismin ja vapaan markkinatalouden karikkoisilla vesillä.

Myöhemminhän nuo valot sammuivat eikä uusia sytyttäjiä ole juurikaan ilmaantunut.

Raamatullinen Jaakobin paini tuli mieleeni sen vuoksi, että sillä tarkoitetaan yleensä ihmisen sisällä käytävää ja alituisesti käynnissä olevaa taistelua keskeisten, mutta joskus kovin vaikeiden lukkojen takana olevien periaatteiden ja elämänarvojen puolesta.

Luultavasti Jacob Södermanin esiintyminen liittyi jotenkin Björn Wahlroosiin. En halunnut lähteä etsimään haastattelua YLE:n arkistosta, vaan jättäydyin tieten tahtoa voimakkaasti mieleeni nousseen muistikuvan varaan.

Jacob Södermanin paini ”muuan miehen” kanssa on päättynyt (tai jossakin vaiheessa päättymässä) ratkaisemattomaan, mutta Björn Wahlroos on menettänyt henkensä (tai menettämässä henkensä) samaisessa painiottelussa. Ehkä J.S. on saanut omassa ottelussaan pahojakin vammoja (reisijänteen kohdalle), mutta hän on elossa eikä hän ole antanut periksi. Se on arvokasta. Se on kiitettävää.

B.W. on luovuttanut. Hän on mennyttä kalua.

Mutta. Mutta.

Kyllä Jaakobin painissa suureksi ongelmaksi jää tuo arvoituksellinen ”muuan mies”, josta Jaakob ei halua päästä eroon: ”En päästä sinua, ellet siunaa minua.”

Sen vuoksi ”Jacob” ja ”Björn” joutuvat tyytymään siihen kurjista kurjimpaan kohtaloon, että he edustavat ”arkimaailmassa” (realismissa) niitä ajatussuuntauksia (ideologioita), jotka ovat vuosituhansien ajan seisoneet miekat kourissaan omissa linnoituksissaan, omissa juoksuhaudoissaan.

Heidän välillään on turha puhua ikuisesta rauhasta koska he ovat ikuisessa sodassa keskenään.

Se nähdään nyt järkyttävällä tavalla televisioruuduissa, mutta ennen kaikkea se koetaan sotatantereilla.

Nyt Syyriassa. Missä huomenna?











































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti