Luin huolellisesti Asiakirjan
numero 13. Se oli käsittelyssä Kokoomuksen Nuorten Liiton
80-vuotisliittokokouksessa 23-25.8.2013 Tampereella. En kuitenkaan tiedä,
kuinka sille siellä kävi. Revittiinkö kappaleiksi vai nielaistiinko sellaisenaan?
Sillä ei ole merkitystä, koska
entisen liittoni nykyinen puheenjohtaja Susanna
Koski piti huolen siitä, että
Asiakirja numero 13 tarjoiltiin medialle kaikkine herkkuineen ja lisukkeineen
oikein juhlapöydässä.
Niin sitä pitää!
Aikoinaan (1970-luvun alussa) olin
pystyttämässä Otaniemen nuorisonäyttelyssä suurikokoista, pahvista kypäräpappia
KNL:n osaston edustalle ja sittemmin viemässä emopuolueen puheenjohtajalle
elävää, mustaa kanaa synttäripäivien merkeissä Fabianinkadulla. Olivathan nekin
siihen aikaan jonkinlaisia mediatapahtumia, mutta nyt eletään aivan
toisenlaisessa, riehakkaammassa maailmassa.
Puheenjohtaja Jyrki Kataisen kommentti tuotiin satelliitin välityksellä,
avaruuden kynnykseltä, muutamassa sekunnissa, suomalaisiin televisioruutuihin,
vaikka hän oli tuhansien kilometrien päässä, Kiinassa, rutiininomaisella markkinointireissulla.
Niin ovat ajat muuttuneet.
Mutta asetelma ei ole muuttunut
miksikään. Nuoret haastavat. Vanhat valittavat. Joskus mennään ohi vasemmalta,
joskus oikealta.
Ei silläkään ole kovin suurta
merkitystä. Niin tapahtuu kaiken aikaa eläinmaailmassa! Eivätkä ”isät” ja
”äidit” ole siitä moksiskaan, kuten monista, loistavista luonto-ohjelmista
(esimerkiksi lumileopardin pesältä) olemme saaneet nähdä.
Mutta ihmistenmaailmassa siitä
nousee usein kova kohina. Kuten nytkin.
Mieleeni tulee vanha juoppo ja
veijari, joka tuli tunnetuksi teesien naulaamisesta kirkon oveen. Tarkistin
asian (jälleen) nykynuorison sanakirjasta Googlesta.
Martti
Lutherin Disputatio pro declaratione virtutis indulgentiarum (Väittely
aneiden voimasta ja tehokkuudesta) eli paremmin tunnettuna 95 teesiä haastoivat
katolisen kirkon
opetukset koskien katumusharjoituksia, paavin valtaa ja aneiden hyödyllisyyttä. Ne
saivat aikaan teologisia
väittelyitä, joista seurasi lopulta uskonpuhdistus ja luterilaisen, reformoidun ja anabaptistisen
kristillisyyden synty.
En
kuvittele, että KNL:n puheenjohtaja tai kukaan muukaan intomielinen
nuorisojohtaja saisi aikaan samanlaista mediahuumausta kuin Martti Luther
aikoinaan. Sen jälkimainingithan tuntuvat vielä tänäkin päivänä eri puolilla
maapalloa.
Sen
sijaan voisin ajatella, että Lutherin kahden
regimentin opista voisi olla hyötyä, kun yritetään ymmärtää (jälleen
kerran) Kokoomuksen sisällä syntynyttä kohinaa.
Tämäkin
vaatii ensin Google-selvennyksen:
Kahden regimentin opin mukaan on olemassa kaksi
elämänaluetta:
1. Maallinen regimentti (maallinen hallinta / maallinen
valtakunta, regnum civile), jossa
miekalla, esivallalla ja maallisilla järjestyksillä on tehtävänsä
2.
Hengellinen regimentti (Jumalan hengellinen hallinta / Kristuksen valtakunta, regnum Christi), jossa taistellaan
Jumalan sanalla ja evankeliumilla.
Koska ihminen on luonnostaan paha ja roisto,
täytyy esivallan ja miekan käyttää rankaisukeinoja, ja lain saada aikaan
ulkonainen järjestys. Ensimmäiseen regimenttiin kuuluu siis rankaisu ja pakko.
Hengellisessä regimentissä (kirkossa / Kristuksen valtakunnassa) taas hallitsee
evankeliumi ja siten sen
leimaava piirre on vapaus.
Molemmat regimentit ovat Jumalan säätämiä, ei
vain hengellinen. Regimentit ovat erilaiset ja erilliset, mutta ne eivät ole
irrallisia toisistaan. Ne ilmentävät Jumalan kahtalaista herruutta elämässä.
Jumala käyttää siis maailmanhallinnassaan kumpaakin regimenttiä: maallinen on
"Jumalan vasen käsi" ja hengellinen "Jumalan oikea käsi".
Tässä kohden luterilainen käsitys regimenteistä poikkeaa vastaavasta
reformoidusta käsityksestä, jonka mukaan Jumalan vastustaja (Saatana) on maallisen regimentin hallitsija.
Kirjaimellisesti
tätä oppia ei voi tietenkään soveltaa (puolue)politiikkaan. Sehän johtaisi
esimerkiksi ”oikean” ja ”vasemman” suhteen ajatuksen harhaan.
Mutta
puolueohjelmien kirjoittamisessa sillä saattaisi olla käyttöä, vaikka se ei
tullut aikoinaan edes mieleeni, kun kirjoitin konservatiivisen puolueyhteisön ideologisesta rakenteesta tai kun
kirjoitin käytännönläheisen kaupunkiohjelman
toiselle pääpuolueistani.
Tavallisesti
ohjelmat jaetaan kahteen ryhmään periaateohjelmiin
ja tavoiteohjelmiin. Esimerkiksi
Asiakirja nro 13:ssa sanotaan, että se ”esittelee ne käytännön poliittiset
tavoitteet, joiden toteuttamista Kokoomuksen Nuorten Liitto pyrkii edistämään
vuoden aikana.”
Siis
”vuoden aikana”. Se on tyypillinen lyhyen tähtäyksen tavoiteohjelma.
Käytännössä
periaatteet (Lutherin hengellinen
regimentti) ja tavoitteet (Lutherin
maallinen regimentti) menevät kuitenkin railakkaasti sekaisin eikä
mediaryöpytys ole omiaan ainakaan selventämään tätä jakoa.
Kokoomuksen
”hengellinen regimentti” kristallisoituu kolmessa sanassa: koti, uskonto ja isänmaa. Sen leimaava piirre on
(lutherilaisittain) vapaus. Tästä
periaatteesta vallitsee puolueyhteisön piirissä suuri yksimielisyys.
Ongelmana
on vain se, että sama periaate soveltuu moneen muuhunkin puolueohjelmaan,
vaikka sitä ei juuri noilla sanoilla olisi lausuttu julki yhdessäkään
asiakirjassa.
Varsinaiset
vaikeudet alkavat heti, kun astutaan ”maallisen regimentin” piiriin. Sen
leimaava piirre on (lutherilaisittain) rankaisu
ja pakko. Se on siten jo ajatuksellisella tasolla jyrkästi vastakkainen
hengellisen regimentin vapauden
kanssa.
(Valitettavasti
Lutherin regimenttiopin yliopettajaa, joka ymmärtäisi, etteivät maallinen ja
hengellinen ole erillisiä, vaikka ovatkin erilaisia, ole politiikan maailmassa
olemassa.)
Ja kun
”maallinen regimentti” tarkoittaa käytäntöä ja tavoitteita (siis periaatteiden
soveltamista ja tulkintaa), joudutaan siihen tuskastuttavaan ja turhauttavaan
sekamelskaan, jossa kaikki puolueet tällä hetkellä ovat ja josta KNL:n
tavoiteohjelma on oikein tyypillinen esimerkki.
”Maallinen
regimentti” merkitsee käytännössä raakaa valtataistelua. Siinä rangaistaan ja
pakotetaan! Kaikki rankaisevat ja pakottavat!
Kun
sanotaan, että jonkin politiikan osa-alueen tulee olla ”äärimmäisen
epäpoliittinen ja tehokas”, julistetaan kovalla äänellä, ettei politiikka kuulu politiikkaan, vaan se
on osa Pahan valtakuntaa.
Poliittisen
valtataistelun ydin näyttää Asiakirja 13:n pohjalta olevan tämä: Meidän
politiikka on hyvää – toisten
politiikka on pahaa.
Siinähän
ei ole mitään uutta. Regimentit ovat vain jälleen kerran pahasti vinksallaan.
Suden
läähätys kuuluu. (ks. artikkelini ”Susiko vapaaksi” I ja II 1970-luvun lopulta)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti