Ikonitaiteessa
tilan luojana on käytössä käännetty perspektiivi, joka
puolestaan saa aikaan tunteen laajasta horisontista. Käännetyssä
perspektiivissä katoamispiste ei ole kuvan syvyyssuunnassa, vaan kuvan edessä,
oikeastaan katsojassa itsessään. Ihminen on ikään kuin alkamassa tietä, joka ei
etäänny kuvan syvyyteen, vaan aukeaa hänen eteensä koko rajattomuudessaan.
Käännetty perspektiivi ei vedä katsetta mukaansa, vaan pysäyttää sen, estää sen
etenemästä kuvan syvyyssuuntaan ja keskittää tarkkaavaisuuden kuvaan sinänsä.
Katsoiko toimittaja Olli Pohjanpalo Kansalliskirjastossa
70-vuotiasta Paavo Väyrystä käännetystä perspektiivistä, kun hän sanoi
näkevänsä silmiensä edessä kansallisen ikonin? (”Konkaripoliitikko
sanoo pelastaneensa keskustan monesti, mutta enää hän ei aio sitä tehdä”,
Helsingin Sanomat 2.89.2016)
Vai näkikö hän dinosauruksen, mutta ei rohjennut
käyttää tuota sanaa?
Moni toimittaja oli pantu tekemään
synttärihaastattelua Suomen Keskustan kunniapuheenjohtajasta, joka on
onnistunut vuodesta 1970 lähtien vääntämään poliittisen perspektiivin aina
sillä tavalla kallelleen, että valonsäteet osuvat häneen itseensä.
Mielikuvat ovat saaneet lennellä vapaasti kaikissa
ilmansuunnissa. Ylhäältä alas ja alhaalta ylös sekä vasemmalta oikealle ja
oikealta vasemmalle.
Nyt veret pysäytettiin Keminmaan Pohjanrantaan,
juhlaseminaariin, jonka teemana oli Kansakunta
– ihmiskunta ja tavoitteena tarkastella Suomen, Euroopan ja koko
ihmiskunnan tulevaisuutta.
Ikonostaasiin mahtui kuitenkin vain yksi elävä
ihminen.
”Kansallinen ikoni on aika juhlava titteli” Viljo Vähänen
aloitti, kun lähestyimme jälleen Ryssänkärkeä. ”Dinosaurus olisi sopinut ehkä
paremmin, vaikka niitä ei ole nähty livenä
miljooniin vuosiin eivätkä tutkijat ole yksimielisiä siitä, olivatko nuo oliot alunperin
lintuja vai kaloja. Mielikuvat voimasta, kestävyydestä, pelosta ja väkivallasta
liittyvät niihin. Ikoni sen sijaan on rauhallisempi, tasapainoisempi ja
inhimillisempi.”
- Mutta ei heikompi, pääsin sanomaan. - Ikonit ovat
väreihin puettua teologiaa. Niiden voima on ajattelussa. Ne välittävät
uskonoppia, ideologiaa ja niihin liitetään taianomaista varmuutta oikeasta
tiestä ja aidoista ihmeistä. Ikoni puhuu itsestään sanomatta sanaakaan. Se on
aina oikeassa.
”Kieltämättä uskon varmuus ja tietämisen ylivertaisuus
ovat olennainen osa Keminmaan ikonostaasia. Ne vievät ajatukset pois dinosauruksista
ja niitä kohdanneesta tuhosta.”
Huomasin, että Viljo oli valmistautunut
tämänkertaiseen keskusteluumme huolellisemmin kuin minä. Hän kaivoi taskustaan
sitaatin Googlesta.
Ikoni ei myöskään esitä ongelmia,
vaan se vastaa niihin. Niinpä ikonitaiteessa kärsimystä ei esitetä sen
raadollisessa muodossa länsimaisen
kuvausperinteen kaltaisesti, vaan
kuvataan, kuinka kärsimykseen on suhtauduttava. Ikonin tarkoituksena on ohjata
ihmisen kaikki tunteet ja ymmärrys kirkastumisen tielle. Ikonissa ja pyhän
ihmisen elämäkerrassa yksilöllisyys ei ole tärkeää, vaan ihmisen nöyryys hänen
saamansa kuorman kantajana.
- Keminmaan
juhlaseminaarissa etsitään varmastikin kirkastumisen tietä, joten Hesarin
toimittaja oli ehkä sittenkin oikeassa nähdessään silmiensä edessä kansallisen
ikonin?
”Voihan siellä tietysti
olla tuollaista hurmoshenkeäkin, mutta epäilenpä kuitenkin, ettei se pahemmin
tartu sinne haalittuihin panelisteihin eikä ainakaan korkean tason
kutsuvieraaseen. Käännetty perspektiivi on kyllä hieno juttu, mutta tässä
tapauksessa Keminmaan juhlaseminaarin isäntä saattaa löytää tunteittensa ja
kärsimystensä ymmärtämiseen totuudenmukaisemman näkökulman katsomalla yksinkertaisesti
peiliin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti