lauantai 10. syyskuuta 2016

493. Julkisesta moraalista 160910

Humen giljotiini leikkaa moraalin irti luonnollisista totuuksista. Moraalin tulee olla itsenäistä suhteessa sitä tukevaan yhteiskuntaan.
There is no ought from is. (David Hume: A Treatise of Human Nature 1739).
Se on ankara sääntö. Se koskee jokaista ihmistä. Jokaista.
Mutta käytännössä jokaisella ihmisellä on ylitsepääsemättömiä vaikeuksia noudattaa sitä.
Ihminen ei tahtoisi millään asettaa päätään Humen giljotiiniin.
Se on luonnollista ja ymmärrettävää.
Ihmiselle luonnolliset totuudet ovat enemmän kuin elämän suola. Enemmän kuin lisäaineet tai koristeet. Ne ovat elämä itse. Siksi hänen on vaikea ymmärtää, että hänen oman elämänsä ulkopuolella olisi sääntöjä, jotka ovat riippumattomia hänen omasta ajattelustaan ja hänen omista kokemuksistaan.
On ilmeistä, että Humen giljotiini osui arkaan paikkaan.
Se teki moraalista pyhän ja luonnollisista totuuksista arkisen, mutta sekoitti samalla ihmisen ajatuksen ja mielen.
Sadoiksi vuosiksi!
Se johdatti ihmisen ajattelemaan, mikä on hyvää ja mikä on pahaa hänelle itselleen, mutta herätti samalla petollisen ajatuksen, että jos jokin luonnollinen totuus on hyvää minulle itselleni, sen täytyy olla samalla tavalla hyvää myös kaikille muille.
Siitä ihminen ilahtui suuresti, koska oli sydämensä perimmäisessä sopukassa aina ajatellut juuri niin.
Minun hyväni on myös toisten hyvä.
Siitä alkoi vääjäämätön tie kohti ylenpalttista itsekkyyttä ja kieroon kasvanutta narsismia.
Siinä kurimuksessa oman napansa ympärille kääriytynyt länsimainen imperium tänä päivänä elää.
MUTTA
David Humen giljotiini antoi myös mahdollisuuden pohtia, olisiko luonnollisista totuuksista irralleen leikatussa päässä aineksia ja voimaa tutkia moraalia myös itsenäisenä, julkisena hyveenä eikä vain yksilöllisenä, syvälle ihmismieleen hautautuneena salaperäisenä olentona.
Onko siis olemassa myös julkisen moraalin alue, joka on itsenäinen suhteessa sitä tukevaan yhteiskuntaan?
Jos niin olisi, voitaisiinko julkisen moraalin alueella, välttää se katastrofi, jonka keskelle yksityinen moraali näyttää ajautuneen?
Valitettavasti näkymät eivät tässä suhteessa ole kovin rohkaisevia.
Luonnolliset totuudet ovat kerta toisensa jälkeen johtaneet julkisen moraalin alueella koko ihmiskuntaa kohdanneisiin, järkyttäviin katastrofeihin.
Viimeisin, vakavasti otettava pyrkimys antaa julkiselle moraalille konkreettinen hahmo sekä itsenäistä ja vapaata liikkumatilaa on YK:n peruskirja ja koko sen varaan rakentuva järjestelmä.
Onko siitä enää jäljellä muuta kuin sairaasti hengittävä luuranko?

Vieläkö kerran kannattaisi harsia Humen giljotiinille lepäämään jäänyt, pahoin runneltu ruumis kokoon ja puhaltaa siihen elämänkipinä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti