lauantai 19. marraskuuta 2016

505. Tähänkö on tultu? 161119

Luokassa on yli 20 oppilasta, joista yhdellä on hyvin vakavia ja kahdella hieman lievempiä käytöshäiriöitä. Tämä kolmikko tekee koulupäivistä täyttä helvettiä sekä opettajalle että muille oppilaille. Minkäänlaista opetusta lapsemme eivät ole saaneet koko syksynä, koska opettajan kaikki aika menee näiden häiriköiden paimentamiseen. Luokassa huudetaan, kiroillaan, maataan ja kontataan lattioilla, revitään kirjoja ja vihkoja, leikellään saksilla vaatteita, rikotaan toisten tavaroita. Jonkinasteista väkivaltaa tapahtuu lähes päivittäin … Koulu on täynnä ammattitaitoisia opettajia, erityisopettajia ja avustajia, mutta näille häiriköille kukaan ei tunnu voivan mitään. (Helsingin Sanomat/Mielipide tänään)
Viljo Vähänen oli hämmennyksissä. Vihainen.
”Tähänkö tämä maailman on menossa? Että joka päivä törmää häiriköihin? Että lehteä ei enää uskalla avata, kun sieltä hyppää silmille vain mustia sammakoita?”
- Minuunkin kolahti, kun luin Hesarin mielipidesivulta äidin huokauksen, kun tämä oli lukenut väsyneen opettajan kirjoituksen (HS.fi./mielipide 16.11.2016). ”Minultakin pääsi itku.”
Olimme jälleen vaeltamassa kohti Ryssänkärkeä. Lumi oli sulanut kokonaan pois. Sen alta paljastui vaahteranlehtien ruskea matto. Hätäiset pilvet hapuilivat taivaalla. Kuin eksyksissä. Mitä tämä on? Minne nyt ollaan menossa?
Muutama päivä sitten olimme puhuneet temmellyskentästä johon ”ujo, herkkä ja älykäs lapsi” oli joutunut koululuokassaan, jossa toteutettiin uutta opetussuunnitelmaa uuden opettajan johdolla.
Silloin kritiikin kärki suuntautui koululaitokseen: ”Eikö perinteisestä koulutyöstä ja rauhallisesta, strukturoidusta kouluympäristöstä nauttiva lapsi enää mahdukaan koulusuunnitelmaan? Ujon ja herkän lapsen mielestä koulu on muuttunut kaoottiseksi sirkukseksi.”
Nyt sanat osuivat syvemmälle.
”Äitinä mietin lähes päivittäin, mitä näiden vakavasti häiriintyneiden lasten kotona tapahtuu. Kenties lasten kasvatus on ulkoistettu tablettien ja älypuhelinten varaan.”
Emme jääneet enää Viljon kanssa muistelemaan omaa kansakouluamme, vaan otimme näiden kahden äidin mielipiteet vakavina varoituksina.
Viljo aloitti.
”Minun pitäisi nyt osata sanoa - kertaalleen kuolleena miehenä -  jotakin järkevää. Jotakin joka lohduttaisi, vaikka tunnen, etteivät sanani pysty tunkeutumaan tätä aikaa ympäröivän, suunnattoman paksu sumuverhon läpi. Elämän ja kuoleman kiertokulku on kuin ranskankielen helminauha, josta yksittäisiä sanoja on vaikea erottaa, mutta jokainen joka tuntee tuon kielen ja on oppinut käyttämään sitä, tietää, missä sanojen raot ovat. Se ei ole hänelle ongelma. Minulle käynti tuon kiertokulun toisella puolella, siellä, mistä sinulla ei ole mitään tietoa, ei anna mahdollisuutta löytää syyllistä siihen kaoottiseen sirkukseen, josta uupuneen lapsen äiti puhuu. Ehkä minulle opetus on siinä, ettei syyllistä ole olemassakaan eikä sitä sen vuoksi kannata edes etsiä.”
”Elämähän on tosin jatkuvaa etsimistä. Totuus, totuudenmukaisuus ja tosiasia muodostavat helminauhan, jonka jokainen saa ripustaa kaulaansa, miten haluaa tai olla ripustamatta…”
- … mutta juuri tuossahan on tämänkin kaaoksen syy ... kun kaikki riippuu kaikesta, mikään ei riipu mistään …
”Olet oikeassa. Suhteellisuusajattelu on vaarallista, koska se johtaa helposti äärimmäisyyksiin, joissa asioiden järkevyys ja mieli hämärtyvät ja lopulta katoavat täysin. Silloin törmätään siihen, ettei kukaan ole vastuussa mistään. Kaikki seisovat häpeillen toistensa takana.”
- Kenen ehdoilla siis kouluhäiriköt saadaan kuriin? Eiväthän näiden kahden äidin tuskanhuudot saa hautautua yleisen relativismin läpinäkymättömään verkkoon. Kylmään. Pimeyteen.
”Niin. Luettelo ehtojen asettajissa on kaikkien huulilla.”
Äiti. Isä. Veli. Sisko. Serkku. Opettaja. Rehtori. Kuraattori. Ministeri. Talonmies. Naapuri. Kaverijengi. Presidentti. Armeija. Kirkko. Prometheus.
Ja mitä niitä nyt onkaan.

Tähänkö on tultu? Tässäkö ollaan? Ikuisestiko?
Kohta tulee talvi. Ja sitten kevät. Kesä. Ja syksy. Taas.
Elämän ja kuoleman helminauha.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti