”Suomalainen ulkopolitiikan analyysi on ollut
ohutta jo vuosikymmeniä” (Ulkopoliittisen instituutin Globaali
turvallisuus-tutkimusohjelman johtaja Mika Aaltoila Suomen Kuvalehdessä
45/2014)
Eduskunta perusti
kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitoksen,
Ulkopoliittisen instituutin (UPI), satavuotisjuhlaistunnossaan kesäkuussa 2006.
Näin siitä tuli aikaisempaa virallisempi ulko- ja turvallisuuspolitiikan
tutkimuslaitos, jonka toiminnan taloudellinen perusta varmistettiin valtion budjettivaroin.
UPI esittelee
lokakuussa 2014 tavoitteensa näin:
”Instituutin
tavoitteena on tuottaa korkeatasoista ja selkeää aineistoa tieteelliselle
yhteisölle, poliittisille päättäjille ja yhteiskunnalliseen keskusteluun. Toiminnassaan
instituutti pitää yllä aktiivisia kansainvälisiä suhteita. Instituutin tutkijat
osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun kirjoittamalla artikkeleita päivä- ja
aikakauslehtiin, alan julkaisuihin, osallistumalla kotimaisiin ja
kansainvälisiin seminaareihin, konferensseihin ja muihin tilaisuuksiin sekä
toimimalla asiantuntijoina eri medioissa. Upin tutkijat kommentoivat medioissa
ajankohtaisia kysymyksiä oman tutkimuksensa ja asiantuntemuksensa pohjalta
samaan tapaan kuin kollegansa yliopistoissa. Upilla ei ole yhtenäistä kantaa
kansainväliseen politiikkaan liittyvissä kysymyksissä.”
Ohjelmajohtajan arvio
omasta työstään on lievästi sanottuna hieman itsekriittinen, kun hän kysyy,
”miksei tieto virtaa päättäjille?”
Onko maamme
arvostetuin ulkopolitiikan tutkimuslaitos unohtanut tärkeimmän tavoitteensa vai
miksi yhden keskeisen tutkimusohjelman tulokset harhailevat (ohjelmajohtajan
mielestä edelleenkin) kevyessä yläpilvessä?
Miksi ”korkeatasoinen
ja selkeä aineisto” ei kelpaa poliittisille päättäjille?
Ohjelmajohtaja etsii syitä
”tiedontuotannon eri osapuolten välisistä suhteista”.
Hieman kryptisen
ilmaisun takana ovat hänen omat kokemuksensa kahdeksan vuoden ajalta yhdysvaltalaisissa
yliopistoissa:
”Yhdysvaltalainen
tutkimusmaailman tarjoaa poliittiselle päätöksenteolle vaihtoehtoja ja
kritiikkiä, mutta myös tukea.”
Näin ei siis tapahdu
meillä Suomessa.
”Keskustelu on
ampuillut sinne tänne ja asiantuntijoita on syytetty vääristä analyyseista.”
Itsekritiikki kumajaa
raskaasti.
Vertailukohta löytyy
”läntisestä maailmasta ja erityisesti Yhdysvalloista”
Tutkimusjohtajan
mielestä meillä ei ole osattu ottaa käyttöön kolmea yleisessä käytössä olevaa
tiedon tuotannon mallia: (1) Valumismallia, (2) Ruhtinaan peili-mallia ja (3)
Ajatushautomomallia.
”Suomessa mikään
näistä kolmesta mallista ei toimi kunnolla”.
Vastauskin löytyy.
”Kaikkien kolmen
mallin kannalta perusongelmana on suomalaisen keskustelukulttuurin ja
valtionhallinnon sulkeutuneisuus. Suomen ulkopolitiikkaa johdetaan
monimutkaisella tavalla … Toiminta keskittyy johtamiseen liittyviin ongelmiin,
ei keskusteluun tai vaihtoehtoisten mallien etsimiseen.”
Kritiikki kohdistuu
siis ensisijaisesti Suomen perustuslain 8. luvun 93. pykälään, jossa
määritellään ”toimivalta kansainvälisissä asioissa”.
Sen mukaan ”Suomen
ulkopolitiikka johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston
kanssa … Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta
valmistelusta.”
Eihän siinä pitäisi
olla mitään monimutkaista!
Mutta käytännössä
näyttää siis UPI:n tutkimusjohtajan mielestä olevan.
Jää sellainen
vaikutelma, että erityisesti ”Ruhtinaan peili-malli” (3) tuottaa vaikeuksia.
Sen mukaan ”neuvonantajan
ja kriitikon roolit tarjoavat tutkijalle mahdollisuuden vallanpitäjien
kritiikkiin, talking truth to power. Tutkijan
odotetaan tuovan esille uusia näkemyksiä ja toimivan vaihtoehtoja tuottavana
kriitikkona – ei vain virallisen linjan tukena.”
Tästäkö kenkä siis
puristaa? Että ohuissa yläpilvissä liikkuva ulkopoliittinen analyysi ei tuota
riittävässä määrin uskottavia, kriittisiä vaihtoehtoja? Että totuus jää varjoon? Että totuuden sanoja
kyllä sinkoilee sieltä täältä, mutta ne eivät tavoita poliittisia päättäjiä?
Väite on ankara.
Se heittää varjon
tiedon tuottajien (tutkimuslaitosten ja yksittäisten tutkijoiden) ja tiedon
vastaanottajien (ulkopolitiikan päätöksentekijöiden) ylle.
Onko meillä
todellakin käynyt niin, että ulkopolitiikan johtaja (presidentti,
valtioneuvosto) jyrähtää silloin tällöin jotakin ja tutkijat vetäytyvät
luoliinsa kuin pelokkaat hiiret eikä heidän äänensä kuulu edes maan pinnalle
saakka saatikka korkeampiin sfääreihin, joissa kansakuntien kohtaloista
päätetään?
Vai onko meillä virallinen totuus naulattu sellaisilla
rautapulteilla isänmaan seinään, ettei mikään uusi tieto mahdu sen alle eikä
pääse päivänvaloon?
Ohjelmajohtaja Mika
Aaltola pelkää, että juuri näin on käynyt: ”Suomalainen ulkopolitiikan analyysi
on ollut ohutta jo vuosikymmeniä.”
Siksi olisi
vähitellen korkea aika katsoa, mistä tällainen tilanne johtuu ja kuinka lähellä
totuutta Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtajan analyysi mahtaakaan olla.
Eikö vaihtoehtoja ole
olemassa? Eikö niitä ole tuotu esiin vai eikö niitä ole ymmärretty?
Ulko- ja
turvallisuuspoliittista tutkimustahan tehdään nykyisin monella taholla eikä
mediakaan ole ollut täysin sokea sen suhteen.
UPI:n tutkijoiden
lisäksi päivittäisiin uutisiin ovat päässet aika monet tahot:
Helsingin yliopiston
Aleksanteri- ja Renvall instituutit, Maanpuolustuskorkeakoulun Strategian
laitos sekä Tampereen Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus, TAPRI. Kaikissa
niissä on tohtoritasoisia tutkijoita pilvin pimein. Myös ulkoministeriössä on
vuosikausia ollut virkamiehiä (Juhani Suomi, Ilmari Susiluoto), jotka ovat
voineet keskittyä ulkopolitiikan historiaan ja analyysiin. Lisäksi eräät
entiset suurlähettiläät ovat monesti ylittäneet kirjoituksillaan ja
haastatteluillaan uutiskynnyksen.
Eräs dosenttikin on
herättänyt huomiota Venäjään liittyneillä kannanotoillaan, vaikka hänen
toiminnalleen on vain vinosti hymyilty.
Mistä voi siis olla
kysymys, kun sanotaan, että analyysi on ollut ”ohutta”, vaikka ilma on
sakeanaan monenlaisia yrityksiä puhua
totuuksia vallanpitäjille?
Vastausta ei ole
helppo kirjoittaa näkyvään muotoon, koska aavistukset ja haamut on
analyyttisessa keskustelussa tapana jättää omaan arvoonsa, omaan hämäräänsä.
Tässä kuitenkin kolme
varovaista yritelmää asian ymmärtämiseksi:
(1) Analyysi on ollut
liian yhdysvaltakeskeistä, länsivaikutteista.
(2) Analyysi on ollut
liian venäjäkeskeistä, itävaikutteista.
(3) Analyysi on ollut
liian itsekeskeistä, suomivaikutteista.
Nämä vaikutteet
riitelevät keskenään ja tekevät analyysin ymmärtämisen äärimmäisen vaikeaksi.
Siksi lopputuloksena
on haihattelu yläpilvissä.
Poliittiset päättäjät
(presidentti, valtioneuvosto, eduskunnan ulkoasiainvaliokunta) eivät uskalla
ottaa mitään kolmesta vaihtoehdosta totuutena,
vaan heidän on pakko etsiä omaa
totuutta aina niin kauan, kuin valtuutus
kansalta kestää.
Ulkopoliittisen instituutin
ohjelmajohtaja lienee oikeassa siinä, ettei yksikään hänen esilletuomista,
yhdysvaltalaisista tiedontuotannon malleista istu suomalaiseen järjestelmään.
Meillä ei
yksinkertaisesti ole riittäviä resursseja keskenään kilpaileviin
tutkimuslaitoksiin, jotka esittäisivät poliittisille päättäjille järkeviä
vaihtoehtoja.
Pelkään kuitenkin,
ettei ankkuroituminen yhdysvaltalaiskeskeiseen, vapaasta markkinataloudesta
voimansa ammentavaan analyysimalliin, jota ohjelmajohtaja Mika Aaltola tuntuu
tarjoavan, ole hyväksi suomalaiselle ulko- ja turvallisuuspoliittiselle
ajattelulle, vaan meidän pitäisi jaksaa edelleen tasapainoilla äärisuuntausten
välillä ja etsiä omasta historiastamme meille parhaiten sopivia
ratkaisumalleja.
Oman veneen
heiluttaminenkin on parempi vaihtoehto, kuin sen ohjaaminen suoraan päin
vaarillisimpia karikoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti