sunnuntai 2. marraskuuta 2014

302. Kolme apologeetikkoa 141102


Apologetiikka on kreikankielinen sana. Se tarkoittaa hyökkäyksen kohteena olevan näkemyksen puolustamista. Apologeetikko on puolustaja. Ehkä häntä voisi kutsua myös ymmärtäjäksi.
Tänä aamuna törmäsin yhteen suomalaiseen apologeetikkoon:
”Jos Venäjä hoitaa hommansa järkevästi ja huolehtii omista eduistaan, ei sillä ole mitään syytä ryppyillä meille, ellemme sitten liittoudu Naton kanssa. Se muuttaa asian kokonaan, se on selvä.” (Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professori Timo Vihavainen uusimman kirjansa Vanhan Venäjän paluu julkistamistilaisuudessa)
Viikon varrella toiseen, amerikkalaiseen:
”Minua nimitetään Putinin ’puolustajaksi’, ’hyödylliseksi idiootiksi’, ’parhaaksi ystäväksi’ tai jopa ’saappaannuolijaksi’. Olen aina saanut kokea kritiikkiä, etenkin kun olin parikymmentä vuotta CBC Newsin kommentaattori, mutta en ole koskaan ollut näin henkilökohtaisten ja vihamielisten hyökkäysten kohteena” (Princetonin ja New Yorkin yliopistojen Venäjän tutkimuksen professori, Stephen F. Cohen artikkelissaan Kylmä sota herää horroksesta, Le Monde Diplomatique 5/2014)
Ja opintojen varhaisessa vaiheessa kolmanteen, ateenalaiseen:
Nyt on jo aika lähteä, minun kuolemaan ja teidän jatkamaan elämää. Kumman osa on parempi, sen tietää yksin jumala”. (Sokraten puolustuspuheen loppu sen jälkeen, kun hän oli oli saanut valamiehet raivoihinsa ja kun 360 heistä äänesti kuolemanrangaistuksen puolesta ja vain 141 äänesti sakon puolesta.)
Ensi näkemältä sitaatit vaikuttavat yhteismitattomilta. Mutta se on harha. Yleisen mielipiteen valtavirta on kautta aikojen ollut tuhoisan voimakas. Sitä se on myös tänä pävänä.
Sokrateksen se vei kuolemaan vuonna 399 eaa. Ei siinä taidokaskaan puolustuspuhe auttanut.
Nyt näyttää siltä, että Venäjän ja erityisesti presidentti Vladimir Putinin  demonisoimisella on alkanut olla yhä selvemmin samansuuntainen vaikutus. Puolustuspuheet valuvat hiekkaan ja kaikuvat kuuroille korville.
Sivistyneessä nykymaailmassa se ei tietenkään uhkaa Timo Vihavaisen tai Stephen F. Cohenin henkeä, mutta toisinajattelijoiden ja ymmärtäjien silmät haluttaisiin kyllä sokaista ja suut tukkia raudalla ja teräksellä.
Juuri tästä on amerikkalaisprofessori huolestunut.
”Olemme todistamassa vaarallisinta vastakkain asettelua Venäjän ja Yhdysvaltojen välillä sitten Kuuban ohjuskriisin … Monet seikat viittaavat siihen, että tästä uudesta kylmästä sodasta tulee vielä vaarallisempi kuin ensimmäisestä. Siitäkin planeettamme selvisi vain täpärästi … Todellisuudessa tämä merkitsee sitä, että me toisinajattelijat olemme tämän maan aitoja demokratian puolesta puhujia ja todellisia isänmaanystäviä. Emme suostu vaikenemaan sotaintoilijoiden edessä vaan haluamme väitellä heidän kanssaan.”
Väittelemälläkö tämä siis ratkeaa – rauhanomaisesti?
Tarvittaisiinko jälleen Sokrates, joka kävisi sanansäilällään valtiomiesten, tragediarunoilijoitten ja kaikenkarvaisten demagogien kimppuun ja etsisi mediakuonan alta hyveitä ja totuuksia?
Timo Vihavainen on oikeilla jäljillä:
Kyllä Venäjällä varmaan osattaisiin pelätä, jos meille tulisi Naton huippuaseistus ja tarvittaessa kokonainen Hollywood-armeija robotteineen ja lennokkeineen”.
Hän uskaltaa (vastoin valtavirtaa) sanoa myös Natoon liittyneen Viron roolista suoria sanoja:
”Ei se minusta tarjoaa yhtään positiivista esimerkkiä pitkän historiansa ajalta. Virohan on ollut lattialuuttuna vuodesta 1939 lähtien.” Vihavaisen  mukaansa on peräti huvittavaa, että Natoon liittynyt Viro otetaan Suomessa esimerkkimaaksi turvallisuuspolitiikassa - siis että Viro on Suomesta edellä, kun se on sotilasliiton ytimessä.
Suomessa ei ole sellaista kansantribuunia kuin Sokraten aikaisessa Ateenassa, mutta jos sellainen olisi, professori Vihavaisen puolustuspuhe saattaisi ärsyttää tribuunia niin, että se tuomitsisi hänet kuolemaan pyhän häväistyksestä.
Kolmen apologeetikon kohtaaminen pyhäinpäivän jälkeisissä tunnelmissa, herättää välttämättä kysymyksen siitä, millaisessa uomassa valtavirta tänä päivänä juoksee. Mitkä ovat sen voimavarat?
Sokratesta syytettiin peloponnesolaissodan jälkeisissä, kireissä tunnelmissa nuorison turmelemisesta ja jumalattomuudesta. Ne olivat syyttäjien voimavaroja.
Kylmän sodan jälkeen kysytään, ”miksi köyhällä ei ole leipää ja miksi rikkaan leipä vain levenee.” (ks. Kai Sadimaa: ”Suomen pyhä sota”, Rauhan Puolesta 5/2014).
Kysymys koskee sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Mitä tapahtuu, jos yhteiskunnan perinteiset tukipilarit murtuvat yksi toisensa jälkeen?
Mihin uusliberalistisen kapitalismin valtavirta meitä kuljettaa? Kuka uskaltaa nousta sitä vastaan, kun esikuvat, ideat ja idolit kaatuvat? Mitä tehdään, kun ”valtavan innostuksen saattelemana vuonna 2008 presidentiksi valitusta Obamasta on tullut demokraateille rasite”? (ks. Suomen Kuvalehti 44/2014/Teppo Tiilikainen, Uutisviikko). Pystyykö yksikään apologeetikko enää estämään tea partyn murskavoittoa Yhdysvaltain kongressin välivaaleissa ensi tiistaina 4.11.2014?
Tämän päivän valtavirta saa voimansa Suuresta Rahasta, joka jolkottelee vapaana ja nälkäisenä kuin susi maailman markkinoilla.
Niin rohkeaa apologeetikkoa tuskin löytyy tähän hätään, joka uskaltaisi hypätä suden selkään ja johdatella sen ilman suurempaa väkivaltaa mahdollisimman kauas ihmisasutuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti