maanantai 24. marraskuuta 2014

309. Romahdus 141124

Viljo Vähänen kertoi heränneensä keskellä yötä romahdukseen. Ritva Salmen isokokoinen akvarelli Omenahuone oli pudonnut hänen sänkynsä viereiseltä seinältä suurella rysähdyksellä. Lasi oli mennyt tuhansiksi pirstaleiksi ja maalaukseen oli tullut peukalonkärjen suuruinen reikä.

Siihen olivat yöunetkin karisseet.

”Ensin tietysti vähän säikähdin, että mikä se oli, mutta asia selvisi hetkessä. Metallinen lanka oli murtunut toisesta pidikkeestään ja taulu oli iskeytynyt lattiaan vinossa asennossa, jolloin jokin lasipiikki oli repäissyt reiän yhden omenan kylkeen. Siniset kehyksetkin olivat hieman liikahtaneet liitoksistaan. Ehdin jo heti tuoreeltaan harmitella, että siihen meni hieno maalaus, mutta kun sain taulun ylös lattialta ja korjasin kiinnitykset, ajattelin, etteivät lasin puuttuminen ja reikä ehkä olleetkaan niin suuri katastrofi, vaan että Omenahuone oli vain muuttanut olomuotoaan ja että voisin nimetä sen uudelleen – Reikä omenahuoneessa – jolloin sen elämässä alkaisi vain uusi jakso …

Se oli tyypillistä Viljoa. Romahduksen ei tarvitse merkitä lopullista tuhoa, vaan siihen voi sisältyä myös uuden alun siemen.

”Mutta romahduksen syyt olisi kyllä hyvä selvittää”, Viljo jatkoi. ”Miksi Omenahuone putosi? Vaikka se ei tuhoutunut, olisi hyvä tietää, mitä tapahtui ja miksi. Miksi lanka murtui? Miksi keskellä yötä? Oliko sillä jokin tarkoitus? Liittyikö siihen jokin viesti? …

Tästä ajauduimme pohtimaan syitä ja seurauksia. Oliko joku syyllinen Omenahuoneen romahdukseen? Vai oliko se vain sattuma? Onko sattumia olemassa? Eikö kaikella ole jokin merkitys? etc.

Viljo sanoi tutkineensa tarkasti raskaan akvarellinsa kiinnikkeet. Miten metallilanka oli kiinnitetty? Kuinka lasi, joka lisäsi huomattavasti taulun painoa, oli naulattu paikoilleen?

”Kaikki oli tehty suurella huolella, taitavasti, ammattimaisesti. Mutta silti metallilanka oli murtunut. Sen jälkeen, kun olin ripustanut Omenahuoneen makuuhuoneeni seinälle, en ollut liikutellut sitä koskaan. Pölyt olin kyllä pyyhkinyt silloin tällöin, mutta muutoin se oli saanut olla aivan rauhassa. ”

Tauko.

”Mutta sitten ajattelin länsimetroa! Nehän jyristelivät vuosi sitten meidänkin talon alta niin, että lasit melkein helisivät. Käviväthän ne tarkistamassa ennen töiden alkua ja niiden jälkeen, onko seinissä halkeamia, mutta eiväthän ne taulujen taakse kurkistaneet. Eivät tietenkään. Mutta on tietysti mahdollista, että Omenahuoneen metallilanka alkoi tuohon aikaan hankautua poikki ja katkesi sitten ennen aikojaan, vanhuuttaan, ja taulu romahti keskellä yötä ilman ennakkovaroitusta.”

- Et kai kuvittele saavasi Länsimetrolta jotakin korvausta?

”En tietenkään. Eihän se niiden syytä voinut olla. Tämä oli vain teoreettista pohdintaa. Mutta samaan henkeen tässä voi pohtia, että jonkinlainen rakennevirhehän Omenahuoneessa varmaankin oli. Lujuuslaskelmissa ei ollut otettu huomioon Länsimetron kaivamista!
Ja vaikka tässä tapauksessa seurauksena ei ollut muita henkilövaurioita kuin minun yöuneni katkeaminen – kukaan ei loukkaantunut eikä kukaan kuollut – ja  ainevauriotkin jäivät aika kohtuullisiksi: lasin rikkoutuminen ja metallilangan katkeaminen sekä akvarelliini syntynyt reikä, jota tuskin taitavinkaan konservaattori pysyisi korjaamaan, jotakin aihetta vahingonkorvaukseen (jonka hinnan joku vakuutusjuristi voisi varmasti määritellä) oli syntynyt. Korjauksia en tule kuitenkaan vaatimaan, vaikka jokin kotivakuutukseni pykälä saattaisi antaa niihin aihetta, mutta rakennevirheistä voisimme kuitenkin vielä jatkaa.”

- Aivan. Romahdusten syiksihän selviää usein jokin rakennevirhe …

”Kuten esimerkiksi Neuvostoliiton romahduksessa? Sinähän väitit yli 20 vuotta sitten, että siinä tapahtui isänmurha. (Weijo Pitkänen: ”Isänmurha idässä. Pohdintoja itäisen Keski-Euroopan ’kansojen syksyn’ 1989 ymmärtämiseksi”, Ulkopoliittisen Instituutin julkaisuja nro 5). Onhan se hiukkasen suurempi tapahtuma kuin Omenahuoneen romahtaminen, mutta yhtä kaikki, jonkinlaisesta rakennevirheestähän siinäkin oli kysymys. Hinta vain oli triljoona kertaa korkeampi kuin minun yöuneni  katkeamisessa. Ja vahingonkorvaukset samaa luokkaa. Kaksinapaiseen turvallisuusjärjestelmään syntyi reikä, jonka paikkaaminen on osoittautunut äärimmäisen hankalaksi. Suurta konservaattoria ei ole löytynyt (YK, Nato tai EU eivät ole siinä onnistuneet) eikä taulun omistaja (ihmiskunta) tunnu mielellään taipuvan siihen ajatukseen, että nyt olisi syntynyt uusi taideteos ja että maapallolla olisi alkanut uusi elämänvaihe – reikä Aatamin ja Eevan puutarhassa.”

- Oukei. Tässä sitaatti johtopäätöksistäni.


Neuvostoimperiumin romahtaminen on maailmanhistoriallinen tapahtuma. Otaksuttavasti se on merkitykseltään yhtä syvällinen kuin aikaisempien ”maailmanvaltakuntien” vastaavanlainen nousua ja tuhoutuminen, ellei järkyttävämpikin. Näin sen vuoksi, että imperiumi täytti tosiasiallisesti lähes koko maapallon, vaikka sille saatettiin piirtää jokseenkin selkeät, maantieteelliset rajat. Ei voida kuitenkaan osoittaa, että ’itäblokki’ olisi ollut ihmiskunnan tai laajemmin ottaen kaiken elollisen kannalta sen tuhoisampi kuin mikään aikaisempi imperiumi, eikä vallitse yksimielisyyttä siitä, että jäljelle jäänyt ”länsiblokki” olisi maapallolla jatkuvan inhimillisen elämän kannalta jollakin tavalla arvokkaampi tai parempi kuin ’vihollinen’, jonka se kylmässä sodassa voitti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti