1. Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta
kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen
ollessa Syyrian maaherrana.
3. Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan
kaupunkiinsa.
Google: ”Gaius Julius Caesar Augustus (synt. Gaius Octavius
Thurinus, myöh. Gaius Julius Caesar, yleisesti Augustus) (23. syyskuuta 63 eaa. – 19. elokuuta 14), oli Rooman ensimmäinen keisari (valtakausi 16. tammikuuta 27 eaa. – 19. elokuuta 14 jaa.). Augustus oli Julius-Claudius-suvun ensimmäinen
keisari. Julius Caesar
adoptoi hänet vuonna 44 eaa. ja nimitti seuraajakseen. Ulkonaisesti Augustus
säilytti Rooman tasavallan muodot ja tavat, mutta hallitsi käytännössä
yksinvaltiaana yli 40 vuotta. Augustus lopetti veristen sisällissotien kauden
verisillä sodilla. Hänen suurimpana saavutuksenaan pidetään pitkää suhteellisen
rauhan aikakautta Pax Romanaa.
Augustus julistettiin jumalaksi pian kuolemansa jälkeen. Tulevat Rooman ja
Bysantin hallitsijat ottivat Augustuksen sukunimen Caesar ja arvonimen Augustus
keisarien pysyviksi arvonimiksi.”
”Augustus oli yksi antiikin maailman suurista
propagandisteista. Hän palkkasi runoilijoita, historioitsijoita ja
taiteilijoita muokkaamaan julkisuuskuvaansa. Kuvanveisto esimerkiksi siirtyi
vähitellen realismista kohti ihannoivaa keisariutta palvelevaa kuvaustyyliä.
Augustuksen propaganda oli niin tehokasta, että sitä on monin osin toisteltu
nykypäiviin asti. Augustus väitti perustaneensa uudelleen tasavallan, ja
hänen propagandansa takia väite näytti lähes uskottavalta. Toisin kuin Caesar,
Augustus kätki todellisen valtansa, eikä häntä kutsuttu diktaattoriksi tai
kuninkaaksi vaan tittelillä princeps, joka tarkoittaa ensimmäistä
kansalaista tai hallitsevaa kansalaista. Augustus myös esiintyi usein hyvin
vaatimattomana. Hän ei asunut valtavassa palatsissa vaan normaalikokoisessa
talossa Rooman perinteisellä aristokraatisella alueella.”
4. Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista,
ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli
Daavidin huonetta ja sukua,
5. verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli
raskaana.
Ote novellistani Otus: ”No, ensinnäkin näkö- ja
kuuloelimet, siis silmät ja korvat, kehittyvät, kuten olemme jo oppineet, aika myöhäisessä
vaiheessa. Niiden aiheet alkavat kuitenkin muodostua hyvin varhain. Niin
ihmeelliseltä kuin se saattaa kuulostaakin, kolmen kuukauden ikäisenä sikiö on
jo valmis siinä mielessä, että kaikki elimet ovat saaneet muotonsa ja
tehtävänsä. Sen jälkeen tapahtuu vain kasvua ja kehitystä. Siinä vaiheessa
sikiö kyllä näkee ja kuulee. Lapsivesihän ei ole kaiken aikaa kirkasta, koska
sikiö päästää siihen ulosteensa. Vesi vaihtuu kokonaan noin neljän tunnin
välein, joten kyllä se sikiö kaiken aikaa jotakin näkee. Ei se missään likaviemärissä
uiskentele! ”
6. Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian
synnyttämisen aika tuli.
7. Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja
pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
Wikipedia: “Seimi on hevosen
ruokinnassa tallissa
käytettävä astia, joka yleensä sijaitsee hevosen parren etuosassa. Menneinä
aikoina se saattoi olla yhdestä puusta koverrettu. Seimi voi olla tehty myös
esimerkiksi laudasta tai lankusta laatikon tai ruuhen muotoiseksi.
Seimeen asetetaan hevoselle heiniä,
viljaa ynnä muuta
syötäväksi.
Nykyisin useimmissa talleissa hevoset syövät väkirehunsa seimen
sijaan muovisesta
ruokinta-astiasta. Korsirehut asetetaan lattialle, mikä
mahdollistaa hevoselle luonnollisen syömisasennon, tai heinäverkkoon tai
seinälle kiinnitettyyn metalliseen
heinähäkkiin.”
8. Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa
yöllä laumaansa.
9. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran
kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
Google: ”Enkeli on Raamatussa
ja Koraanissa Jumalan tahdon
ilmoittajana esiintyvä taivaallinen henkiolento. Enkelit kuuluvat juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin. Myös uusissa
uskonnollisissa henkisyyttä korostavissa liikkeissä viitataan usein enkeleihin.
Enkelit toimivat joko Jumalan sanansaattajana, jolloin he tuovat ihmisille ilmoituksia
Jumalalta, tai taivaallisena hoviväkenä
tai sotajoukkona. Taiteessa
enkelit kuvataan usein naisina tai naismaisina hahmoina. Vanhassa testamentissa
enkelit kuvataan joskus yksinkertaisesti "miehinä", joskus myös
"ruhtinaina", kun taas esim. arkkienkeli Gabriel
kuvataan miehen muotoiseksi olennoksi - ei siis suoranaisesti ihmiseksi kuten
taiteilijat asian ilmaisevat. Vanhimmissa maalauksissa enkelit näyttävät
nuorilta miehiltä. Siivet lisättiin antiikin taiteen vaikutuksesta, jotta
enkelit voisi erottaa ihmisistä
10. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä
katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on
Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen
kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista
sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14. "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha
ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
Turun Arkkihiippakunnan piispan, Kaarlo
Kallialan joulutervehdys 22.12.2014: "Uutta länsirintamalta. Joulukuun alussa 1914 paavi Benedictus
XV vetosi elokuussa alkaneen suursodan osapuoliin, jotta ”aseet vaikenisivat
edes sinä yönä, jona enkelit lauloivat”. Luukkaan mukaanhan taivaallinen sotaväki
lauloi paitsi kunniaa Jumalalle myös rauhaa ihmisille, joille hän tahtoo hyvää.
Paavin vetoomus kyllä kuultiin: se torjuttiin virallisesti.
Epävirallisesti sitten tapahtuikin mitä tapahtui.
Ieperin (Ypres) rintamalla saksalaiset alkoivat jouluaattona sytyttää
kynttilöitä juoksuhautojen reunalle ja pystyttää joulukuusia. Sitten he
alkoivat laulaa.
Voi olla jotakuinkin varma, että mukana oli myös Jouluyö, juhlayö.
Se, jossa enkelienkin laulusta kerrotaan. Kun myös englantilaiset ryhtyivät
laulamaan, tähän heidän oli mahdollista yhtyä. Jouluyö, juhlayö on maailman
kaikista joululauluista tutuin ja laulettavissa yli 300:lla kielellä.
Saksaksi lapsi nukkuu taivaallisessa levossa ja englanniksi
taivaallisessa rauhassa. Suomeksi puolestaan toistetaan enkelilaulu: ”Olkoon
kunnia Jumalalle! Maassa rauha, myös ihmisille olkoon suosio suur’.” Anna-Maija
Raittila suomensi laulun uudelleen 1983 ja meni suoraan asiaan: ”Jouluyö,
juhlayö, kansojen rauhan yö!”
Tuona kansojen rauhan yönä, sitä seuraavana joulupäivänä ja paikka paikoin
jopa pitempäänkin. Satatuhatta sotilasta jätti sotimisen sikseen. He nousivat
juoksuhaudoista, kättelivät ja vaihtoivat lahjoja. Vaikka tiedot ovatkin aika
epämääräisiä, siellä täällä luultavasti pelattiin myös improvisoituja
jalkapallon ystävyysotteluita.
Ei siis ole ollenkaan liioiteltua sanoa, että Betlehemin vauva muuttaa maailman. Sen
todistaa maailmansodan katko – seimellä ei sodita. Luutnantti Carl Mauritz
Lilliehöök kirjasi jouluvirteensä jo kolmisensataa vuotta sitten niitä lukuisia
käänteisyyksiä, joita Kristuksen syntymä tulvii:
On avuton hän, jolla yksin valta
on auttaa syntiset pois synnin alta.
Ja sankari on täysin voimaa vajaa,
hän, joka vainoojamme pakoon ajaa.
Satatuhattakin sotilasta voisi olla väärässä, mutta ei ole.
Satatuhatta sotilasta on oikeassa siinä syvässä kokemuksessaan, että joulu on
sotaa olennaisempi ja Jeesus-lapsi vihollisuutta voimakkaampi. Ja yksittäinen
luutnantti on oikeassa siinä, että juuri avuttomalla ja voimattomalla on voimaa
auttaa.
Tästä on siis näyttöä. Tämä ei ole sanahelinää.
Parhaiten joulun tuottaman uuden maailmanjärjestyksen tunnistivat ne sotilaat,
joilla joulutauko venyi uuteen vuoteen saakka. Joulun idea kun ei ole olla
pistemäinen kurkistus elämän syvärakenteeseen – keskinäiseen yhteenkuuluvuuteen,
vastaanottamiseen, kunnioitukseen ja hyväntahtoisuuteen. Kaksoispiste sen olla
pitäisi.
Sellaisessakin inhimillisyyden alennustilassa kuin ensimmäisen maailmansodan
länsirintamalla voi yhtä kaikki todellistua, etteivät enkelit joutavia laula.
15. Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota
taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin
katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
16. Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin
ja lapsen, joka makasi seimessä.
17. Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen
sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
18. Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä
paimenet heille puhuivat.
19. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä
sydämessänsä.
20. Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa
kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti