lauantai 27. joulukuuta 2014

317. Digitaalinen kapitalismi 141227

Katselin lauantaina vain syrjäsilmällä Yle Teeman ohjelmaa muodin kolmesta vuosikymmenestä ja muotitoimittajien mahdista ja ajattelin, että kyllä moraalituntojen teoriassa on kummallisia koukeroita.
Että vapailla markkinoilla yksilöiden oman edun tavoittelu toimii samalla yhteisen edun hyväksi eli ihmiset toimivat ikään kuin yleistä etua ajavan "näkymättömän käden" ohjaamina.
Kuka kaikkia noita häikäiseviä kuteita, joita luovat taiteilijat suunnittelevat ja langanohuet mannekiinit esittelevät, ostaa itselleen – ja käyttää?
Missä kulkevatkaan vapaan markkinatalouden näkymättömän käden rajat? Vai eikö niitä ole olemassakaan? Olemmeko kulkemassa kohti kapitalismin uusinta kulta-aikaa, jolloin ökyrikkailla (ihmisillä ja valtioilla) on vapaat kädet munia kultamuniaan mihin tahansa siinä vakaassa uskossa, että lopulta kaikki hyötyvät siitä ja että viimekädessä kaikki saavat mitä haluavat?
Niin kuin Adam Smith (1723-1790) ja hänen mahtavat seuraajansa ajattelivat jo ennen Ranskan suurta vallankumousta.
Avasiko Edward Snowden kapitalismille taivaan portit vai sytyttikö hän varoitustulet portinpylväiden huipulle? Joka tästä menee, saa kaiken toivon heittää!
Arbeit macht frei.
Viljo Vähänen katsoi hitaasti, hiljaa.
Olimme molemmat lukeneet Le Monde Diplomatiquen suomenkielisestä versiosta Dan Schillerin artikkelin ”Snowdenin jäljillä” (6/2014), jonka ingressissä todettiin:
Edward Snowden paljasti Yhdysvaltain tiedustelupalvelun valvontakoneiston puolitoista vuotta sitten. Tapaus osoitti, kuinka vähän Barack Obaman hallitus kunnioittaa yksityisyyttä. Seuraukset ovat kuitenkin paljon laajemmat. Skandaali paljasti maailmanlaajuisten valtasuhteiden rakenteet ja käynnisti muutoksia digitaalisessa kapitalismissa.
Jätimme tölväyksen Yhdysvaltain presidenttiä kohtaan omaan arvoonsa, mutta jymähdimme keskustelemaan digitaalisesta kapitalismista.
Viljo aloitti.
”Näkymätön käsi on edelleenkin näkymätön. Sen jälkiä on etsitty yli 200 vuotta. Turhaan. Teoria ei jätä jälkiä. Teoria on teoria niin kauan kuin pystytään osoittamaan, että se on joko oikeassa tai väärässä. Tässä ei ole onnistuttu. Pääomalla ei ole isänmaata. Senhän me kaikki tiedämme. Se ei olekaan olennaista näkymättömän käden teoriassa. Adam Smith väitti, että ihmisten pyrkimyksellä edistää omaa taloudellista etuaan parhaalla mahdollisella tavalla on koko yhteiskunnan kannalta positiivisia seuraamuksia. Tämä on jäänyt todistamatta. Se on vain uskomus. Ahneus on aina nielaissut todistusaineistot. Mutta sitä ei ole myöskään onnistuttu falsifioimaan, osoittamaan vääräksi. Jäljelle on jäänyt vain toive, toivo, että se olisi totta. Käärinliinassa ei ole taskuja. Ei ihmisen pyrkimyksillä avaudu tie taivaaseen – ei myöskään teoilla - vaikka hän kuinka uskoisi kuuluvansa maallisen menestyksensä johdosta pelastuvien joukkoon.”
Jaha.
- Teologiset selitykset eivät taida viedä meitä kovinkaan lähelle digitaalisen kapitalismin aikaa ja sen mekanismien ymmärtämistä. En minkään usko niiden todistusvoimaan. Sen sijaan Dan Schillerin väittämä siitä, että ”maailman talouspolitiikan krooninen pysähtyneisyys on omiaan vain kiihdyttämään suuyritysten ja valtioiden välistä kilpailua voitoista” vaikuttaa oikealta. Usko siihen, että Big datan hallinta johtaisi automaattisesti ennennäkemättömään edistykseen on yhtä virheellinen kuin usko näkymättömän käden kaikkivoipaisuuteen. Emme me myöskään voi ottaa askeleita taaksepäin ja palata käsikäyttöisiin kirjoituskoneisiin varjellaksemme yksityisiä salaisuuksiamme.
”Aivan. Digiajassa on vähän samanlaisia piirteitä kuin 1800-luvun teollisessa vallankumouksessa. Sen kärki syöksyy kohti tuntematonta tulevaisuutta ja antaa loputtomalta tuntuvia tilaisuuksia ja mahdollisuuksia pääomien keskittymiselle, ahneudelle ja raakuudelle. Ja kaikki tapahtuu ”jossakin”, näkymättömissä. Digitaalinen suurvalta ei ole vastuussa kenellekään. Siinä ei ole häivähdystäkään demokratiasta.”
- Se on totta. Mutta vaihtoehtojakaan ei tahdo löytyä. Ajatus siitä, että yhteiskunta organisoituisi itsestään, ilman ohjausta, pelkän voitontavoittelun motiivilla, on väärä. Sehän on vain näkymättömän käden sivujuoni. Pelkkää teoriaa. Siihen suuntaan ei siis kannata mennä. Mutta kun myös päinvastainen suunta, sosialismi osoittautui käytännössä tuhoisaksi, vaihtoehdoksi jää yritys sitoa digitaalisen kapitalismin ryntäys kansallisilla ja kansanvälisillä säädöksillä jonkinlaiseen karsinaan tai liekaan, jotta se ei pääsisi tekemään samanlaista tuhoa kuin riistokapitalismi (Venäjällä) ja kommunismi (Neuvostoliitossa) ovat jo ehtineet tehdä. Siihen pystyvät vain järkevästi organisoituneet kansalaisyhteisöt. Valtiot.”
”Niin. Sitähän on yritetty tehdä jo Adam Smithin ajoista lähtien. Nyt ongelmana on vain se, että aave kiertää maapalloa valonnopeudella. Se on liukkaampi kuin saippua. Se luiskahtaa käsistä alta aikayksikön.”



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti