tiistai 27. tammikuuta 2015

330. ”Kansanrintama”? 150127

Tämä on omituinen päivä.
Otin aamulla arkistooni Ilta-Sanomista 15 koskettavaa tarinaa miehistä ja naisista, jotka olivat pelastuneet Auschwitzista tasan 70 vuotta sitten. Reutersin kuvaajat olivat tallentaneet heidät tässä kuussa. He olivat kaikki vanhempia kuin minä. Ja minähän olen kohta kahden kirveen iässä.
Vasta silloin huomasin katsoa allakastani, että tänään on Vainojen uhrien muistopäivä.
Tietysti se noteerattiin uutisissa, mutta saman tien se hautautui Kreikan ja Ukrainan tapahtumien alle.
Iltapäivällä ehdin kuulla radiosta vain pienen välähdyksen. Siinä haastateltiin viidennen polven juutalaista, joka selosti rauhallisella ja selkeällä äänellä omaa käsitystään holokaustista.
Valitettavasti minun oli kiirehdittävä juuri silloin muualle, enkä löytänyt enää myöhemmin haastattelua Areenalta.
Olisin halunnut kuulla enemmän.
Ajattelin nimittäin, että haastattelussa olisi saattanut tulla esille myös kysymys siitä, mitä käsittämättömän julman vihan kohteeksi joutuneen vähemmistön jäsen ajattelee nykypäivän menosta ja niistä ilmiöistä, jotka saavat tänä päivänä tavallisen kansan liikkeelle.
Miten Antiikin Kreikan demos ja kratos (kansa ja valta) elävät nykyisessä maailmantilanteessa?  Mikä on demokratian tila erilaisten ääri-ilmiöiden ankarassa puristuksessa? Ollaanko menossa kohti uutta holokaustia, kun kansa huomaa hetki hetkeltä vallan katoavan ulottumattomiin? Pitäisikö kansan tiivistää rivejään?
Pitäisikö muodostaa uusi kansanrintama?
Viljo Vähäsellä oli jälleen pahoja kysymyksiä takataskussaan.
”Eikö Mein Kampf riittänyt sinulle? Pitäisikö nyt alkaa kirjoittaa uudelleen Kommunismin mustaa kirjaa? Oletko unohtanut, että kansan syvät rivit olivat sydänjuuriaan myöten ihastuneet Suuriin Johtajiinsa, Adolf Hitleriin ja Josef Staliniin? Sitä kansanrintamaako sinä nyt kaipaat?”
Tauko.
Viljo tietysti provosoi.
Kyllä hän tunsi ihan hyvin kansanrintamien eurooppalaiset ja kotimaiset historiat ja niiden erilaiset variaatiot. Epäpyhiä koalitioitahan ne ovat aina olleet. Eivät ne koskaan ole muodostaneet todellista vastavoimaa rahan vallalle. Aina ne ovat murtuneet sen paineen edessä. Aina ovela kratos on nujertanut ihanteellisen demoksen.
- Myönnän, että tavanomaisessa mielessä kansanrintama ei ole mikään ratkaisu. Se on vain osa jokseenkin alhaisella tasolla käytävää puoluepoliittista tai henkilökohtaista valtataistelua. Siinä on aina enemmän tai vähemmän keskinäistä vääntöä. Lisäksi se on selkeästi aikasidonnainen. Riittävän esimerkin muodostavat meidän omat ”vaaran vuotemme” heti sotien jälkeen ja sitten uudelleen 1970-luvun lopulla. Eivät ne mitään ratkaisua todelliseen, suureen valtataisteluun tuoneet. Eikä  sitä tuonut Kommunistinen manifestikaan, vaikka se ravisteli koko Eurooppaa ja sai lopulta aikaan kaksi maailmansotaakin.
”Se on totta. Silti kansa demos etsii jatkuvasti erilaisia kombinaatioita taistellessaan kratosta vastaan. Samaan syssyyn menee tänä päivänä moni aktuelli ilmiö, kuten palkansaajien keskusjärjestöjen haave paremmasta vastapainosta työnantajille tai vaikkapa Syrizan vaalivoitto Kreikassa.”
”Oli itse asiassa aika huvittavaa nähdä, kuinka Arhinmäki ja Soini löysivät toisensa samasta rintamasta, kun kysymys oli Keikan veloista ja EU:n vastustamisesta. Samaisessa aatteellisessa sekamelskassa näyttää syntyneen myös Kreikan uusi hallitus.”
”Sellaisilla kansanrintamilla ei aaveen lailla liikkuvaa, suuria voittoja saalistavaa kratosta koskaan tulla nujertamaan!”
- Ethän vain nyt, veli hyvä, sorru demagogiaan. Se vie kansanrintamankin ojasta allikkoon, kuten Herra Google kertoo:

Demagogia eli kansankiihotus on keino saavuttaa poliittista valtaa vetoamalla kansan tunteisiin, ennakkoluuloihin, pelkoihin ja odotuksiin käyttämällä voimakasta retoriikkaa ja propagandaa, ja hyödyntämällä usein esimerkiksi nationalistisia, populistisia tai uskonnollisia teemoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti