sunnuntai 1. helmikuuta 2015

331. Sotapropagandasta 150201

Propaganda on tavoitteellista, harkittua ja järjestelmällistä pyrkimystä manipuloida viestin vastaanottajien uskoja, asenteita tai tekoja. Propaganda voi koostua faktoista, väitteistä, huhuista, puolitotuuksista tai valheista. Se voi olla muodoltaan sanallista tai eri tavoin visuaalista. Tavoitteensa saavuttamiseksi propagandan levittäjä valikoi esittämänsä tiedot ja argumentit tehokkaimmaksi katsomallaan tavalla, joskus vääristellen niitä tai jättäen oleellista tietoa pois, ja joskus tavoitteenaan saada vastaanottajan koko huomio puoleensa. Propaganda on yksipuolista, eikä sen sanomaa ole tarkoitus epäillä. Propagandan levittäjä voi kuitenkin joskus vilpittömästi katsoa käyttävänsä vääristelyä vain todenmukaisen tai hyödyllisen sanomansa perille menon hyväksi.
Sitaatti löytyy Googlesta. Sen lähteeksi on siellä merkitty Encyclopaedia Britannica Online Academic Edition. Mielestäni siinä on kaikki asiat kohdallaan.
“… niin sodassa kuin rauhassa ja murheen, onnen aikana.”
Propagandahan ei ole turhan tarkka sodan ja rauhan suhteen. Sitä viljellään ahkerasti molempien aikana. Eivätkä sitä koskevat säännöt ole kumpaisissakaan olosuhteissa kovin selvät ja kiistattomat.
Hyvän maun ja sivistyneisyyden rajoja rikotaan siekailematta, jos sotilaallinen tai kaupallispoliittinen etu sitä vaatii.
Myöskään propagandan keinot eivät suuresti vaihtele sodan ja rauhan suhteen
Pelko on hirmuinen ase molempina aikoina, mutta myös muut keinot nimittely, kimalteleva yleistys, siirräntä, todistus, ”tavallinen kansa ”, korttien pinoaminen ja kelkkaan hyppääminen, joita amerikkalainen Propaganda-analyysi instituutti, IPA luetteli jo vuonna 1937 eli hyvissä ajoin ennen kuin viimeksi käyty suuri sota puhkesi ja oli vähällä tuhota koko maapallon, tuntuvat olevan jatkuvasti käytössä (ks. Google, hakusana ”propaganda”/keinot).
Kun kylmän sodan kausi on yllättävän nopeasti kääntymässä kuumaa sotaa kohti, nämä keinot ovat nousseet jälleen selvästi näkyviin.
Propagandan näkökulmasta siirtymä rauhasta sotaan ei kuitenkaan ole kovin jyrkkä.
Sotapropagandassa keinovalikoima on vain luonteeltaan hyökkäävämpää ja monin tavoin julmempaa (vert. ISISin teloitusvideot).
Erityisen suuri merkitys on informaatiovälineiden rajulla muutoksella seitsemänkymmenen viimeksi kuluneen vuoden aikana.
Siinä missä lentolehtiset, propagandajulisteet ja Moskovan Tiltu saattoivat aikoinaan herättää kauhistusta ja pelkoa sotatantereilla ja kotirintamilla, uusin sotapropaganda tunkeutuu röyhkeästi ja vastustamattomasti olohuoneisiin, työpaikoille ja monenlaisten harrastusten keskelle.
Mistä tavallinen nykyihminen voisikaan erottaa, onko jokin uutisfilmi osa ”tavoitteellista, harkittua ja järjestelmällistä pyrkimystä manipuloida hänen omia uskojaan, asenteitaan tai tekoja”?
Onko se siis osa käynnissä olevaa informaatiosotaa? Onko se osa sotapropagandaa? Ollaanko nyt liukumassa rauhan ajasta kohti sotaa?
Tässä mielessä Saska Saarikosken artikkeli tämän päivän Hesarissa Ydinaseeton maailma haihtui utopiaksi on oireellinen, vaikka se ankkuroituikin vain muutamaan puhelinkeskusteluun Atlantin taakse.
Minulla ei ole aihetta epäillä, etteikö Chicagon tuomiopäivänkello näyttäisi ensi yönä 23.57 eli kolme minuuttia vailla maailmanloppua!
Pelkään kuitenkin pahoin, että tämäkin on vain osa sitä hermopeliä, josta ruukinmatruuna käyttää sanaa ”nukettaminen”!
Kun ydinase nuke tuodaan lastenkammariin, jossa nuket leikkivät, liikutaan sotapropagandan harmaalla vyöhykkeellä.
Sekin voi olla vaarallista!
Propaganda voi koostua faktoista, väitteistä, huhuista, puolitotuuksista tai valheista




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti