lauantai 8. elokuuta 2015

391. Jytkyt Turussa 150808

Sisällissodan järkytysten keskellä, vuonna 1918, Tyko Konstantin Sallinen (1879-1955), lestadiolaisen räätälin ja käännyttäjäpapin poika, viimeisteli kaksi maalaustaan Jytkyt ja Hihhulit, joista oli tuleva suomalaisen ekspressionismin kuuluisuuksia.
Sallinen herätti aikanaan suuria tunteita. Häntä pidettiin perinteiden murskaajana eikä hänellä ollut paljon ymmärtäjiä. Hän rikkoi rujolla maalaustyylillään kultakauden mestareiden luomat ihmiskuvauksen kauniit  mallit. Primitiivisyys oli hänelle tärkeämpää kuin eleganssi.
Hänen kielenkäyttönsäkin aiheutti närkästystä. Kerrotaan, että kerran hänet potkaistiin ulos taiteilijaseuran kokouksesta, kun hän tuli nimittäneeksi sen kunnianarvoista puheenjohtajaa, Akseli Gallen-Kalelaa ”paskahousuksi”.
Suurikokoiset Jytkyt (114,5 × 138 cm ) ja Hihhulit (168 × 185 cm) kuvasivat tavallisen kansan perustunteita suuren hädän keskellä. Pelkoa ja toivoa. Iloa ja hullaantumista. Arkipäivän valoista hetkeä ja uskonnollista hurmosta.
Taidekriitikot ovat nähneet niissä taiteilijan oman lapsuuden valoja ja varjoja sekä rikki revenneen yhteiskunnan perimmäisiä tuntoja.
Tämä kaikki asetettuna tummasävyisen, vahvan ekspressionismin raameihin.
”Ihmettelin Timo Soinin habitusta aamutelevisiossa vain päivää ennen persujen puoluekokouksen alkua. Näytti siltä kuin hän olisi tullut Turun torille suoraan Tyko Sallisen Krapula-nimisestä ateljeesta, jonka vieressä oli Jalmari Ruokokosken ateljeetalo Humala. Harmaantuneen parransängen tarkoituksena saattoi olla mielikuva kansanmiehestä, mutta kyllä se minusta vaikutti enemmänkin huolestumisen merkiltä. Pitihän hänen antaa medialle jokin selvitys pitkästä vaitiolostaan ja siitä, että puolue huojuu kuin korttitalo myrskyn keskellä.”
Viljo Vähäsen ensimmäinen raportti Perussuomalaisten 20-vuotisjuhlakokouksesta oli odotusten mukainen.
Värikylläinen.
Hän kertoi matkanneessa Aboa Vetukseen siinä tarkoituksessa, että löytyisikö Tyko Sallisen ja Timo Soinin jytkyjen väliltä joitakin yhteisiä piirteitä, vaikka ne sijoittuvat aikajanalla melko kauaksi toisistaan ja vaikka ne painivat vähän eri sarjoissa. Tyko S. kuvataiteissa ja Timo S. politiikassa.
Avainsana oli jytky, jonka ansiosta Tyko Sallisesta ja hänen marraskuun ryhmästään tuli kuuluisa suomalaisissa taidepiireissä ja joka avasi Timo Soinille tien korkealle maansa poliittisessa hierarkiassa. Ulkoministeriksi.
- Totta. Kyllä habituksella on politiikassa aina ollut tietty paino ja merkitys. Puolue on johtajansa näköinen. Ajattele vain Hitlerin viiksiä tai Churchillin sikaria. En kuitenkaan usko, että Soinin aamuparralla tulisi olema yhtä suurta symboliarvoa … mutta Sallisen molemmilla maalauksilla ja Soinin pyrkimyksellä olla aito suomalainen on sama lähtökohta. Kapina systeemiä vastaan. Se vetää puoleensa kuin kärpäspaperi helteisellä kesäverannalla. Siinä on oma hohtonsa. Ja se kestää niin kauan kuin houkuttelevaa tuoksua riittää … mutta sitten, kun se loppuu … se loppuu.
”Aivan. Tyko Sallisen Jytkyjä voi nyt käydä ihailemassa Ateneumissa ja Soinin jytkylläkin tulee varmasti olemaan jokin paikka poliittisen historian kuvagalleriassa.”
- Arveletko siis, että kärpäspaperin haju alkaa laimeta jo Turussa ja että persut löytävät pian itsensä Aboa Vetus & Novan taidegallerioista?
”Kun katselin Tyko Sallisen Jytkyjä ja Hihhuleita, tuli mieleeni, että ne kuvastavat itse asiassa hämmästyttävän hyvin Timo Soinin johtamaa puoluetta ja sen perusluonnetta. Molemmista näkyy aidolla tavalla hurmos. Taitelija on tavoittanut hienosti ajan hengen. Pensselin jälki on karu. Väreillä ei herkutella, mutta rakenne, kompositio, on dynaaminen.  Katsoja löytää helposti liikkeen ja mielikuvan hetkestä, jolloin tanssi tarttuu ja usko valtaa tilan. Juuri siitä on Turussakin nyt kysymys. Asia on sivuseikka. Tunne on tärkeintä …”
MUTTA
” … kun Tyko Sallisen johtama marraskuunryhmä kohtasi oman aikansa muut taidesuuntaukset, reaalimaailman, jossa uudet ajatukset, tyylit ja materiaalit olivat jatkuvassa liikkeessä ja taistelussa keskenään, tunne laimentui, hurmos haihtui. Uudet johtajat sikareineen ja viiksineen astuivat näyttämölle. Sisällissotaa seurasi kilpavarustelu, maailmanpalo. Atomipommi … ja sitten taas kilpavarustelu … ja …”
- Ymmärrän, ettei Turussa ole odotettavissa uutta jytkyä …
”Ei ole. Tyko Sallinenkin kulki omaa tietään, mutta hän ei päässyt koskaan sovintoon räätäli-isänsä kanssa, vaikka yritti aluksi samassa ammatissakin. Maailmat vain ajautuivat liian kauaksi toisistaan. Nyt persut ovat vähän samankaltaisessa tilanteessa. Perussuomalaisten ja aitojen suomalaisten välinen raja on jo olematon ja Turun jälkeen sen keinotekoisuus alkaa paistaa yhä selvemmin hurmoksen läpi. Kun taitelija Soini muistaa ajaa aamupartansa, hän alkaa muistuttaa ihan tavallista suomalaista. Ehkä se alkaa näkyä jo seuraavissa eduskuntavaaleissa. Uusimmat gallupit viittaavat vähän samaan suuntaan.”




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti