torstai 13. elokuuta 2015

393. Faktoista ja fiktioista 150813

Kirkko & Kaupunki on mainio lehti. Keskiviikkoa oikein odottaa. Että saisi lukea pääkirjoitussivun ja takakannen mielipiteet. Kerettiläinenkin palasi tällä viikolla kesälomaltaan ja ehti heti tönäistä suurmoskeijalla.
Niin sitä pitää.
Mieleeni on jäänyt hyvä ohje. Kun kirjoitat fiktioita, faktojen pitää olla kohdallaan. Se on kuitenkin käytännössä usein hyvin vaikeaa.
Eiväthän tuhannen ja yhden yön tarinat olisi voineet syntyä, jos ohjeesta olisi pidetty kiinni kirjaimellisesti. Faktat eivät voi kahlita mielikuvitusta, vaan niillä on oikeus lentää vapaasti.
Silti juuri faktan (tiedon) ja fiktion (uskon) välisellä rajalla käydään jatkuvasti kiihkeitä taisteluita niin sanoin kuin miekoin.
Kun tunnettu muusikko julkaisee sanoittamansa teoksen Sian raato kääntää hitaasti kasvonsa valoon päin, joku saattaa hieman hymähtää. Mutta jos kuvataitelija panee sian riippumaan ristillä, kohu on korvia huumaava.
Kyllä kuollut sika saa vapaasti katso minne tahansa ja missä vain, mutta erään uskontokunnan keskeinen symboli ei ole elävän eikä kuolleen sian paikka.
Näinhän se käytännössä menee.
Ei sen vuoksi ole kovin ihmeellistä, että uusimman Kirkko & Kaupungin takasivulla käydään railakasta keskustelua siitä, onko evankeliumeiden Jeesus fakta vai fiktio.
Yksi (Kari Peitsamo) sanoo, että ”kristinusko syntyi ilman historiallista Jeesusta”, toinen (Vladimir Klimenko) hiiltyy: ”Goofbye kristillinen maailma, jos tämä näkemys voittaa”.
Järki (fakta) ja usko (fiktio) ovat jälleen vastakkain. Nyt halutaan tarkistaa, kumpi puhuu totta.
Sama asetelma on tuttu kaikista uskonsodista. Vahvoja argumentteja on molemmin puolin odotettavissa.
Taustana on teologian tohtori Jarmo Tarkin toteamus (K&K 5.8.): ”Kirkon täytyy uskaltaa luopua opinkohdista, joka ovat merkityksettömiä, haitallisia ja jotka eivät edes kuulu kirkon varhaiseen sanomaan.”
Tilanne on herkullinen nuorille teologian opiskelijoille (ks. Risto Pulkkinen ja Ilpo Pursiainen: ”Kirkollisesta radikalismista”), mutta on myöskin mielenkiintoista seurata, kuinka teologian opinnot vasta vanhemmalla iällä aloittanut, tuottelias muusikko siinä pärjää.
Oman mielenkiintonsa tämänkertaiselle uskonsodalle tuo siihen liittyvä poliittinen väriläiskä.
Kari Peitsamo kysyy ”onko kirkolla rohkeutta myöntää, että Paavalin kirjeet eivät kerro Jeesus-nimisen saarnamiehen seikkailuista, vaan ne keksi Markus vasta myöhemmin. Paavalin Kristus on Jumala meissä.”
Suomen kommunistisen puolueen, SKP:n, listalta kansanedustajaksi viime eduskuntavaleissa pyrkinyt muusikko, näyttää löytäneen Raamatusta oman faktansa.
On kuitenkin tärkeää ymmärtää, etteivät fakta ja fiktio määräydy muodollisen aseman tai yliopistollisen loppututkinnon saatikka poliittisen vakaumuksen perusteella, vaan ne ovat vain ajattelutyön tuloksia.
Niinpä Mika Waltarin Mikael Karvajalka vuodelta 1948 on totuuden mukainen, vaikka se on pelkästään mestarikirjoittajan ajattelutyön tulos. Sen uskottavuutta lisää kuitenkin se, että siinä faktat ovat kohdallaan. ”Koska Turun hirmuinen ryöstä tapahtui vuonna 1509 eli neljätoista vuotta jälkeen Viipurin pamauksen ja viisi vuotta ennen P. Hemmingin autuuttamisen juhlaa, lienen syntynyt vuonna 1502 tai 1503.”
Voidaanko siis pitää faktana sitä, että ”Paavalin Kristus on Jumala meissä” vai onko se vain fiktio?

Tieteellistä tietoa asiasta lienee vaikea saavuttaa, koska käsitys siitä, missä Jumala milloinkin sijaitsee, vaihtelee sen mukaan, mihin ihminen (tiedemies tai poliitikko) on oppinut uskomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti