perjantai 14. elokuuta 2015

394. Tunnustuksista 150814

”Maailmamme on täynnä vääryyttä ja väkivaltaa. Kuulemme siitä joka päivä, mutta emme haluaisi tunnustaa, että olemme itsekin osallisia siihen ja siksi myös syyllisiä. Usein olemme antaneet vääryyden tapahtua, vaikka olisimme voineet estää sen.”
Jos syyllistä halutaan etsiä, minä se olen, puolueen puheenjohtaja. Älä selitä, älä valita. Elämä jatkuu entistä arpisempana. Ei maailmani tähän kaadu, vaikka lukua otankin. Kehään takaisin. Kohti uusia voittoja ja pettymyksiä.”
Tunnustaminen on kova asia. Se vaatii itsetutkistelua. Uskallusta. Rohkeutta. Silloinkin, kun se tapahtuu omassa kammiossa, yksinään. Saatikka silloin, kun se tapahtuu julkisesti.
Teologinen kirjallisuus on täynnä tunnustusmalleja. Sieltä voi valita itselleen sopivimman sen mukaisesti, mihin kirkkokuntaan haluaa kuulua. Uskonnottomatkin saattavat löytää sieltä itselleen sopivia sanoja.
Poliittiselle tunnustukselle ei ole oppikirjoja. Ideologiat ja puolueiden periaateohjelmat muodostavat vain kirjavan kaikupohjan tunnustuksille.
Petos on paha sana. Sen tunnustaminen on vaikeaa, useimmiten ylivoimaista. Sille etsitään mielellään lievennyksiä ja ”selityksiä”.
Politiikassa annetaan paljon vaalilupauksia. Niitä kutsutaan tavoiteohjelmiksi. Niillä kerätään ääniä, mutta ne unohdetaan helposti heti, kun vaalitulos on ratkennut. Sitten jäädään odottamaan seuraavia vaaleja.
Näinhän demokratia toimii. Niin se on aina toiminut.
Myös ”härski vaalipetos” kuuluu demokratiaan, mutta siitä ei voi saada samanlaista armahdusta tai vapautusta kuin synnintunnustuksen jälkeen erilaisissa kirkkokunnissa. Politiikassa ei ole sellaista tahoa, jolla olisi oikeus antaa anteeksi. Ainoa mahdollisuus on vastata itse kaikista seurauksista. Selittämiset ja valittamiset eivät auta.
Tunnustus voi parhaassa tapauksessa puhdistaa ilmaa. Se paljastaa vallankäytön raadollisuuden.
Valta turmelee ja absoluuttinen valta turmelee absoluuttisesti, kuten meille on opetettu. Kaikkien valtatutkimusten mukaan valtioneuvostolla (hallituksella ja sen ministereillä) on ylivoimainen valta-asema.
Sen vuoksi olisi jälleen kerran syytä alkaa pohtia, onko neljä vuotta kestävä hallitusvastuu liian pitkä aika vai pitäisikö sitä tavalla tai toisella lyhentää.
Välikysymyksillä asia ei ratkea, vaan tunnustusten väsyttämänä horjuva hallitus voi jatkaa entistä arpisempana ja nousta kehään takaisin.
On kuitenkin nähtävä myös se myönteinen seikka, että hallitusvastuu voi kirkastaa ajattelua ja vahvistaa käsitystä siitä, kuinka tiukasti valta ja vastuu ovat kietoutuneet toisiinsa.
Kyllä kansa senkin saattaa ymmärtää, vaikka sillä ei ole pyhiin kirjoihin perustuvaa oikeutta anteeksiantoon.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti