maanantai 3. elokuuta 2015

389. Poliittista ekumeniaa Bjälbossa 150803

Arkkitehti Frans Ludvig Caloniuksen (1833-1903) kesähuvila Bjälbo on tänään alkavan ylimmäispapillisen konsiilin näyttämönä. Paikan historialliset puitteet antavat dramaattisen värin tapahtumalle. Ehtihän kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov (1839-1904) pitämään taloa virka-asuntonaan hetken aikaa ennen kuin Eugen Schauman (1875-1904) ampui hänet 16. kesäkuuta 1904 senaatin toisen kerroksen portaikossa vastalauseeksi venäläistämispolitiikalle.   
Tällä kertaa kokouksella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä kristillisen ekumenian tai uskontodialogin kanssa, vaan agendalla on pelkästään maallisia asioita.
Silti tapahtumalla on korkeakirkollisia, teologisia piirteitä. Se muistuttaa ensimmäisten kristillisen vuosisatojen ekumeenisia kirkolliskokouksia, joissa määriteltiin uskontunnustusten sanamuotoja ja kolminaisuusopin sisältöjä.
Ekumeniahan tarkoittaa eri kristillisten kirkkojen ja tunnustuskuntien yhteistyötä ja pyrkimyksiä läheisempään yhteyteen.
Sana juontuu kreikan kielen sanasta oikos, mikä tarkoittaa taloa. Tässä tapauksessa se voisi siis tarkoittaa pääministerin virkataloa, Kesärantaa.
Konsiilin tarkoituksena ei ole tietenkään puuttua talon rakenteisiin tai arkkitehtuuriin, joita on vuosien kuluessa usein korjailtu, vaan pääministeri on kutsunut sinne Elinkeinoelämän Keskusliiton, Kuntatyönantajien, SAK:n, STTK:n ja Akavan johtajat kuulemaan, millaisilla ehdoilla maan hallitus on valmis tekemään heidän kanssaan yhteiskuntasopimuksen.
Sen on määrä astua voimaan vuonna 2016. Neuvonpidolle on siis varattu ruhtinaallisesti aikaa.
Ehkäpä tapahtumaa tullaan joskus kutsumaan Ensimmäiseksi Kesärannaksi vähän samaan tapaan kuin Konstantinopolin ensimmäistä kirkolliskokousta, joka pidettiin nykyisessä Istanbulissa jo vuonna 381 eli paljon ennen kuin maailman nykyisistä valtarakenteista oli edes aavistuksenomaistakaan tietoa.
Puitteetkin ovat vain tällä kertaa hieman vaatimattomammat kuin aikoinaan Istanbulissa, ja onhan maailma ehtinyt moneen kertaan täydellisesti mullistuakin menneiden vuosien aikana.
Poliittinen ekumenia on kuitenkin suomalaisissakin raameissa ja tällä vuosituhannella iso asia!
Sen tarkoituksena on kartoittaa valtiolaivan kulkureitti moneksi vuodeksi eteenpäin.
Paikalle on kutsuttu myös selvitysmies, palopäällikkö siltä varalta, että päreet alkaisivat neuvottelijoiden kainaloissa palaa liian herkästi ja että kaikki ketunhännät nostettaisiin pöydälle ennen kuin sopimuksen sananmuodoista ja oppiriidoista lopullisesti päätettäisiin.
Poliittinen ekumenia rakentuu kolmikannan varaan. Yhteiskuntasopimuksesta päättävät (1) valtiovalta (hallitus ja eduskunta), (2) työnantajat ja (3) työntekijät.
Rakennelmassa on samantapainen valuvika kuin kristillisessä ekumeniassakin.
Siitä puuttuu kaikkien osapuolten hyväksymä auktoriteetti, vaikka kaikki osapuolet tietävät kyllä, että sellainen on (ainakin teoriassa) olemassa.
Kristillisessä ekumeniassa tämä ilmenee Raamatusta, sen ylimmäispapillisessa rukouksessa: Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.
Poliittisessa ekumeniassa sitä vastaa Perustuslaki, jonka mukaan valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontuva eduskunta.
Kristillisen ekumeenisen liikkeen vaikeimpana ongelmana on paavin asema auktoriteettina, mikä ilmenee ristiriitoina katolis-ortodoksisen ja protestanttisten kirkkojen välillä, mutta myös eksklusiivisuus. Se sulkee pois muut uskontokunnat ja uskonnolliset liikkeet sekä uskonnottomat tai asettaa ne vain uskontodialogin kategoriaan.
Poliittisen ekumenian ongelmana eduskunnan asemaa koskeva epämääräisyys. Kuinka hallitus voi olla neuvotteluosapuoli, kun sen tulee aina nauttia eduskunnan luottamusta ja sillä on siten kaiken aikaa korkein valta, auktoriteetti, käytössään!
Kristillisessä ekumeniassa vain Jumala voi esittää uhkavaatimuksia (jos ette tee tätä, siitä seuraa tämä).
Poliittisessa ekumeniassa uhkavaatimuksen käyttö katkaisee neuvotteluprosessin (uhkavaatimuksen edessä ei neuvotella).
Kesärannassa juuri tässä on suurin ongelma.
Millä perusteella hallitus on esittänyt uhkavaatimuksen? (Jos sopimusta ei synny, hallitus tekee 1,5 miljardin lisäsäästöt ja veronkorotukset)
Se kynnys olisi ensimmäiseksi purettava.
On myös väitetty, että kolmikanta on ”eettisesti kestämätön ja kansanvallan vastainen yhteiskunnan vahvimpien etukoneisto” (On aika hyvästellä kolmikanta. Hiilamo ja Soininvaara 14.4.2011) ja että Ensimmäinen Kesäranta onkin vain savijaloilla seisova jättiläinen eli valtakoneisto, jollaiseksi aikoinaan Neuvostoliitto miellettiin.
Tämän väitteen kumoaminen saattaa osoittautua palopäälliköllekin ylivoimaiseksi, koska siinä tulessa liehuu liian monta ketunhäntää.
Panen tämän postauksen joka tapauksessa liikenteeseen ennen kuin kuuntelen uutisia Bjälbosta.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti