Pahuudella on tuhannet kasvot. Se häpeää niitä.
Yrittää peittää. Piilottaa. Harva haluaa mielellään tunnustaa olevansa paha.
Juuriltaan paha. Lopullisesti. Ikuisesti.
Siinä pahuus poikkeaa tyystin hyvyydestä, vaikka
joskus väitetään, että ne olisivat saman kolikon kaksi puolta. Ei hyvää ilman
pahaa! Hyvyyden annetaan mieluusti paistaa ulospäin. Se tekee hyvää sydämelle.
Sitä rakastetaan. Suuresti. Usein ylen määrin. Narsistisesti.
Ei aurinko pahoille paista!
Hyvää halutaan edistää, pahaa ehkäistä.
Tutkimuskohteina ne ovat kautta aikojen olleet
tasaväkisiä.
Hyvän ja pahan perimmäinen olemus kiinnosta
tutkijoita, taitelijoita, kirjailijoita, runoilijoita, maalareita. Pappeja ja
maallikoita. Tavallisia ihmisiä. Kaikkia.
Tämän vuoden ensimmäisessä Tiede-lehdessä
julkaistiin Laura Spinneyn artikkeli ”Mitä jos terrorismi onkin sairaus”. Se oli aikaisemmin ilmestynyt New Scientist tiedelehdessä vain kaksi päivää ennen
Pariisissa 13.11.2015 tehtyjä terrori-iskuja. ”Aivotutkimukset vihjaavat, että
pahuus on e-oireyhtymä, jonka voisi ehkä parantaa.”
Aihe oli siten kaikkien muistissa. Vereslihalla.
Asuuko pahuus siis aivoissa? Sieltäkö ihmisen
pahuutta johdetaan? Voisiko neurobiologisella tutkimuksella ehkäistä pahan
ajatuksen syntymisen ja muuttumisen terroriteoksi? Mitä liikkui yksittäisen
ihmisen (Anders Behring Breivik) tai ihmislauman
(Hitlerin Saksa tai Stalinin Neuvostoliitto) mielessä, kun päätös tappaa
syntyi? Löytyisikö vastaus pahuuden biologiasta?
Laura Spinney oli löytänyt ajatuksen häivähdyksen neurokirurgi
Itzhak Friedin artikkelista vuodelta 1997: ”Siinä Fried esitti, että väkivallattomien
yksilöiden muuttumista tappajiksi luonnehtii nippu oireita ja merkkejä, jotka
viittaavat sairauteen. Hän kutsui oireyhtymää syndroma e:ksi. Hän esitti, että
syndroman aiheuttaa kognitiivinen murtuma,
jonka johdosta ihminen lakkaa huomioimasta aivojen alkukantaisemmilta
tunnealueilta saapuvia viestejä ja hurahtaa ylikierroksille.”
Kuten arvata saattaa Fried joutui ajatuksineen kriitikkojen
tulilinjalle. Ristituleen. Eihän ihmisen ja maailman pahuutta voi pelkistää
yhdeksi, aivoissa tapahtuvaksi murtumaksi. Se olisi liian helppo ratkaisu.
Helppohintainen selitys koko ihmiskuntaa vaivaavalle ongelmalle.
Niinpä aivokirurgi joutui vetäytymään hyvin
tavanomaisen suojakilven taakse: vain
koulutuksella voidaan ehkäistä radikalisoituminen.
Se on varmastikin aivan oikea johtopäätös.
Mutta pahuuden ongelman ratkaisuksi se on kovin
pitkäpiimäinen. Hidas. Ikuisuuden mittainen.
Sen osoittaa myös Firenzessä nykyisin vaikuttavan,
professori Martin Scheininin vastaanottama epäilysten myrsky, kun hän ehdotti,
että rasismia (erästä inhottavimmista pahuuden ilmenemismuodoista) varten voitaisiin
kehittää mittari (ks. Helsingin Sanomat 10.1.2016).
Eikö pahuutta saisi tutkia tieteellisin menetelmin?
Pahuuden seitsemän oiretta, jotka Laura Spinney luettelee artikkelissaan, ovat
mielenkiintoisia ja tärkeitä tutkimuskohteita. Niitä voitaisiin mielestäni
hyvinkin lähestyä professori Scheininin rasismimittarin avulla.
Ehkäpä silloin päästäisiin hieman lähemmäksi
pahuuden ydintä kuin neurotieteilijöiden biologisilla menetelmillä.
Pahuus on kuitenkin kuin satujen ja legendojen
lohikäärme. Kun urhoollinen ritari katkaisee siltä yhden pään, kaksi uutta
syntyy hetkessä sen tilalle.
Pahuus ei hevin paljasta tuhansia kasvojaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti