maanantai 25. tammikuuta 2016

428. Testamentti 160125

On parasta tunnustaa reilusti tappio ja vetäytyä. (Paavo Väyrynen blogissaan ”Uusi aika” 25.1.2016).
Viljo Vähänen oli lukenut aamulla Keskustan kunniapuheenjohtajan testamentin ällätikun kanssa. Ei ällistyneenä, vaan huolellisesti.
Odotellessamme raikasta sadekuuroa, joka pyyhkäisisi valkoiset hanget pois Ryssänkärjen poluilta ja vapauttaisi kuusien, mäntyjen, pihlajien ja leppien oksat alkutalven raskaasta taakastaan, kävelimme Viljon kanssa kapeaksi tallaantunutta kinttupolkua kohti meren rantaa.
Olimme tarkistaneet Googlesta, mitä siellä sanotaan testamentista, sillä se oli ensimmäinen sana joka oli tullut molempien mieleen P. Väyrysen uudesta ajasta.
”Vanhimmaksi säilyneeksi testamentiksi on väitetty faarao Khafren pojan Nekuren testamenttia, joka on kirjoitettu hänen hautakammionsa seinään vuonna 2061 eaa. Kaikkialla länsimaissa tunnettu testamentti-instituutio on kehittynyt nykyiseen muotoonsa antiikin Roomassa 300- tai 200-luvulla eaa.
Katolinen kirkko edisti testamentti-instituution omaksumista keskiajalla: omaisuuden siirtäminen kirkon omistukseen oli hyvä työ, joka lyhensi kiirastulen kärsimystä. Siksi uskovan oli syytä viimeistään kuolinvuoteellaan tehdä ns. kuolemanvaraislahja eli lahja, joka astui voimaan vasta kuollessa. Vanhin säilynyt suomalainen testamentti on piispa Benedictin testamentti vuodelta 1287.”
”Testamenttihan se selvästi on”, Viljo aloitti. ”Sellainen tehdään, kun loppu lähestyy tai kun alkaa tuntua siltä että loppu lähestyy ja että on parasta luovuttaa, antaa viestikapula pois …”
-… Tarkoitatko, että kiirastulen kärsimykset sillä tavalla lyhentyisivät?
”Ehkä kiirastuli vie ajatukset liian kauas tosiasioista, kun Väyrysestä on kysymys. Testamentista jää sellainen käsitys, että hän on jo elänyt oman kiirastulensa sen jälkeen, kun luopui vapaaehtoisesti puolueensa puheenjohtajuudesta siinä toivossa, että se raivaisi viimeisen kiven pois hänen kuningastieltään. Sehän avasi varsinaisesti hänen kiirastulensa portit. Siellä hän on kärsinyt kaikki nämä vuodet. Mutta nyt ne sulkeutuvat. Edessä on uusi aika. Uudet ihmiset. Uusi koneisto. Parempi kulkuväline. Automaattivaihteet. Jarruvideot. Tiekartta …”
- Mutta entä päämäärä? Lopputulos. Eihän testamenttia tehdä tätä elämää varten. Se on jälkisäädös. Ohje perillisille.
”Tässä testamentin laatija on selkokielinen sanoessaan, että puolueeseen on syntynyt epäpyhä valtapoliittinen liittoutuma. Linjan  määräävät nyt liberaalit tukenaan joukko lestadiolaispoliitikkoja. Alkiolaiset, perinteisen keskustapolitiikan kannattajat, on pantu sivuun. Väyrysen mielestä on siis saatava aikaan pyhä valtapoliittinen liittoutuma. Vääräuskoisten paikka on kiirastulessa, ei valtaistuimella.
- Aivan. Väyrysen päämäärää on selvä. Hän haluaa vaikuttaa Suomen, Euroopan ja ihmiskunnan tulevaisuuteen. ”Jos yritän muuttaa Keskustan poliittista linjaa, sanotaan, että hajotan puoluetta. Puolueeseen on sitä paitsi luotu valtarakennelma, jota ei ainakaan lähi vuosina ole mahdollista horjuttaa.” Eihän sitä selkeämmin voi sanoa. Hän ei halua enää toimia sähköposteljoonina kansan ja puoluejohdon välillä. ”Haluan vapauttaa voimavarani suoraan toimintaan tavoitteitteni hyväksi.”
”Mutta entä se varsinainen päämäärä? Onko sekin se vanha, entinen?”
Viljo Vähänen oli jo edellisessä elämässään tullut ymmärtämään, ettei todellisia valtapoliittisia tavoitteita sanota julki. Ne koristellaan korulauseilla. Testamentistahan sunnien ja shiiojenkin valtataistelu aikoinaan alkoi, vaikka kysymys oli vain siitä, kuka pääsee kalifiksi kalifin paikalle.
”Arvelen – koska näistä asioista ei kukaan tavallinen kuolevainen tiedä totuutta – että samaisesta paheesta tässäkin testamentissa on kysymys.”







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti