perjantai 6. toukokuuta 2016

452. Sapere aude 160506

Helatorstai tarjosi Viljo Vähäselle aiheen pohtia, mitä meidän pitäisi tietää. Mitä meidän pitäisi uskaltaa tietää? Riittääkö yksi totuus, vai onko totuuskin kulttuurinen muuttuja, kuten Collège de Francen kunniaprofessori Jacques Bouveresse pohdiskelee Le Monde Diplomatiquessa 2/2016 (Nietsche vastaan Foucault. ”Kyseenalainen totuus”)
Nousiko Jeesus taivaaseen neljäntenäkymmenentenä päivänä pääsiäisestä? Miten se tapahtui?
Tai kiipesikö Muhammad yömatkallaan tikapuita pitkin taivaaseen, jossa hän tapasi profeettoja ja Jumalan vai lensikö hän taivaaseen ratsunsa Buraqin selässä?
”Kuinka paljon uskallusta meiltä vaaditaan, jotta voisimme joko hyväksyä nämä tapahtumat historiallisina totuuksina tai hylätä ne satuina taikka tavanomaisina mielikuvitustarinoina?”
Viljon kysymykset tuntuivat helatorstaina, jokavuotisena kristillisenä juhlapäivänä, hieman vaikeilta, kun yhtä hyvin olisimme voineet ihmetellä, miksi Trumpista saattaa tulla jenkkien uusi presidentti tai miksi Orpo saattaa voittaa Stubbin kokoomuksen sisäisessä valtataistelussa.
Päätimme kuitenkin pitäytyä alkuperäisessä aiheessamme, kun lähestyimme lähes kesäisessä auringossa Ryssänkärkeä.
- Tiedon ja uskon välillä on joskus aika syvä rotko, sain sanotuksi ennen kuin Viljo jatkoi. – Tieto on valtaa, mutta kyllä uskollakin on samoja ominaisuuksia. Joskus tuntuu siltä, että uskominen vaatii enemmän rohkeutta kuin tietäminen, mutta joskus taas, että asia on täsmälleen päinvastaista. Väärä usko voi olla hengenvaarallista, mutta kyllä väärä tietokin voi johtaa tuhoon. Tasapainon saavuttaminen uskon ja tiedon välillä saattaa olla mahdotonta? Molemmissa suunnissa fundamentalismilla voi olla katastrofaalisia seuraamuksia?
”Tarkistin kuitenkin, mitä Apostolien teoissa sanotaan helatorstain peruskysymyksestä.”

Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut … he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään. Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle, heidän vieressään seisoi yhtäkkiä kaksi valkopukuista miestä. Nämä sanoivat: ”Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle?”

Koraanissa Muhammadin taivasmatkasta on viittauksia vain kahdessa Yöllisen matkan suurassa, mutta perimätiedoissa haditheissa kerrotaan tarkemmin, että enkeli Gabriel herätti Muhammadin eräänä yönä ja lennätti hänet kolmella loikalla Al-Aqan moskeijaan, Jerusalemiin, josta hän kiipesi taivaaseen.”
”Molemmat tarinat vaativat lukijaltaan joko melkoista mielikuvitusta ja suvaitevaisuutta tai järkkymätöntä uskoa totuuteen eli siihen, että Raamattu ja Koraani ovat virheettömiä lainauksia teksteistä, jotka Jumala on sanellut ihmiselle ja niitä on sen vuoksi noudatettava kirjaimellisesti!”
- Minulle sapere aude ei kyllä aukea näillä eväillä. Niiden mukainen totuus ei yksinkertaisesti ole uskottava!
”Olisiko siis jokin vaihtoehtoinen totuus mielestäsi uskottavampi?”
Tämän kysymyksen ratkaisemiseksi yksi kokonainen helatorstaikaan ei olisi riittänyt.
Niinpä vetosin alussa mainitsemaani Bouveressen artikkeliin, jossa tämä siteeraa saksalaista matemaatikkoa Fridrich Ludwig Gottlob Fregeä (1848-1925).
Tämän mukaan ”on yksi asia olla tosi, toinen asia myöntää totuutena pidetty todeksi, ja tämä erottelu vetää mukaansa myös sen, että totuuslait ovat yksi asia, väitteen todeksi myöntämistä säätelevät lait toinen.”
”Eipä tuo vielä kovin paljon helpottanut tietämisen tuskaa!”
- Ehkä ei, minun oli pakko myötää. – Sen sijaan Juha Kuvajainen avaa uusimmassa kirjassaan Uskalla tietää – tiedonto vai tietämisen vapaus (Taivaankaari, Karjaa, 2016) kokonaan uuden näkökulman tietämisen maailmaan.
”Nykyinen, pelkästään ulkoiseen tietoon perustuva kulttuurimme on pilkkonut elämän pienen pieniksi paloiksi eikä kukaan osaa enää liimata niitä yhteen. Olemme luoneet itsellemme tietoon perustuvan, uskonnon kaltaisen uskomusjärjestelmän – tiedonnon – pitämällä merkityksellisenä vain sitä, minkä tulkitsemme yleiseksi, tutkimuksin todistetuksi ja objektiiviseksi. Näin olemme kaventaneet ihmisenä olemisen kenttämme paljon pienemmäksi kuin se todellisuudessa on.”
”Meidän on syytä pohtia uudelleen sitä, mitä pidämme tietona ja tietämisenä. Ulkoinen tieto on vain osa sitä tiedon kokonaisuutta, johon meillä on ihmisinä pääsy. Meillä on kyky tietää asioita myös sisäisesti, ja tätä kykyä myös käytämme arjessa koko ajan.”
Tiedon tulkinta? Uskallus?
Päätimme Viljon kanssa palata sapere aude teemaan viimeistään ensi vuoden toukokuun 25:ntenä päivänä, jolloin on seuraava helatorstai ja jolloin tasavaltainen Suomi on lähestymässä sadan vuoden kunnioitettavaa ikää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti