Kansankynttilät eivät ole
sammuneet, vaikka ne ovat tuikkineet jo sataviisikymmentä vuotta. Päinvastoin.
Vasta nyt on alettu tajuta, kuinka valtavan suuri merkitys kansakoululaitoksen
synnyllä 1800-luvun puolivälissä on ollut suomalaisuudelle ja kansallisen
sivistyksen vahvistumiselle.
Tämän prosessin työmyyrinä
ovat olleet kansakoulunopettajat, kansankynttilät. Heidän arvokas työnsä jatkuu
edelleen, vaikka tittelit ovat muuttuneet.
Ajatus kansalaisten
kasvattamista kansakunnan käyttöön on tietysti ikivanha. Se on aina ollut
tiukasti kytköksissä yhteiskunnalliseen valtataisteluun ja poliittiseen
kulttuuriin.
Se on soinut hälytyskellon
tavoin niin verisimpien diktaattoreiden kuin ihanteellisimpien
valistustyöntekijöidenkin aivoissa. Kaikki johtajat, niin suuret kuin pienet,
ovat aina haaveilleet kansan syvien rivien tuesta ja luottamuksesta. Se on
ollut poliittisen ja taloudellisen vallan kivijalka, peruskivi ja kurkihirsi.
Meilläkin ajatus
kansankynttilöistä syttyi paljon ennen kuin varsinainen kansakoululaitos sai
alkunsa itsenäisyyttä hapuilevassa tsaristisessa Suomessa, joka oli onnistunut irtaantumaan
Napoleonin sotien kyljessä kuninkaallisen Ruotsin kahleista. Vuonna 1866
annettua kansakouluasetusta pidetään ensimmäisenä ponnahduslautana, vaikka
ajatus luotettavan ja uskollisen työvoiman kouluttamisesta oli herännyt jo
teollisen vallankumouksen alkuhetkillä ”sivistyneiden ja kaukonäköisten
kartanonomistajien ja tehtailijoiden mielissä”, kuten Googlessa kerrotaan.
”Kouluja
perustettiin melko laiskasti, sillä kansan keskuudessa katsottiin kirkollisen kiertokoulun riittävän tavallisen ihmisen
sivistykseksi. Tuolloin nelivuotisen kansakoulun uskottiin opettavan lapset
laiskoiksi ja totuttavan heidät kirjoihin ruumiillisen työn sijasta.
Kaupungeissa kansakouluja perustettiin aktiivisemmin, sillä teollisuus tarvitsi
lasku- ja lukutaitoisia kansalaisia eikä toimettomille lapsille ollut lapsityövoiman käytön vähentyessä parempaakaan
käyttöä.”
Kansakoululaitoksesta
kehittyi kuitenkin vuosikymmenien kuluessa suomalaisen yhteiskunnan poliittinen
ja taloudellinen peruskivi.
Kansakoulun isänä tunnetun
papin, Uno Cygnaeuksen (1810-1888) uskonnollisen vakaumuksen myötä laitos sai
voimakkaan oikeistolais-porvarillisen alkusysäyksen, joka on värittänyt suomalaisen
koululaitoksen historiaa näihin päiviin saakka.
Pittoreskina muistikuvana
tästä historiasta on tuore kohina, joka syntyi dosentti Jari Leskisen kirjasta ”Kohti
sosialismia! – Pirkkalan peruskoulun marxilainen kokeilu 1973-75” (Siltala).
Viljo Vähänen ei
kuitenkaan halunnut keskustella Pirkkalasta, koska sen pointti katosi historian
kuuluisaan roskatynnyriin sen myötä, kun Neuvostoliitto lakkautettiin. Hän oli
tosin kyllä sitä mieltä, että se kirves kilahtaa kyllä vielä tänäkin päivänä
demareiden nilkkaan. Olivathan idean arkkitehteina puolueen uskolliset miehet,
puoluesihteeri Ulf Sundqvist ja kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Aho - eikä
pääministeri Kalevi Sorsakaan seisonut aivan syrjässä.
Sen sijaan Viljo halusi
etsiä yhtymäkohtia kansakoululaitoksesta ja kansalaispalkasta käytävän
keskustelun väliltä.
”Kansakoulun historia
osoittaa, kuinka satsaus yleissivistykseen on ollut koko suomalaisen
yhteiskunnan kannalta järkevää ja tuottoisaa. Sen pohjallehan rakentui myös
oppikoululaitos ja sen varassa ovat kehittyneet nykyiset yliopistot ja koko muu
korkeampi koulutus. Toistaiseksi ei vielä tiedetä, oliko kansakoulun
syrjäyttänyt peruskoulu viisas vai varomaton päätös. Joka tapauksessa näen,
että koko kansan sivistystaso on 150 vuodessa kohonnut merkittävästi, ja nyt
olisi korkea aika vahvistaa tämän kehityksen taloudellista perustaa.”
Ahaa. Tästä siis kenkä
puristi tänä aamuna, kun kävelimme jälleen kirkkaassa auringonpaisteessa kohti
Ryssänkärkeä.
”Poliittisen ylärakenteen
horjuminen saattaa tässä tilanteessa osoittautua kohtalokkaaksi. Suurten ja
pieneten puolueiden sisäinen valtataistelu saattaa hämärtää ja viivästyttää
kansalaispalkkaa taikka perustuloa koskevaa tarpeellista ja välttämätöntä
päätöksentekoa.”
”Hallituksen turvautuminen
vanhaan kokeilumalliin lienee kyllä viisasta, mutta nyt ei saisi hämärtyä se
tosiasia, että samalla tavalla kuin kansakoululaitoksen kehityksen alkuaikoina
epäiltiin, että lopputuloksena vain laiskat ja lahjattomat vapaamatkustajat
hyötyisivät, osoittautui vääräksi, kansalaistulokin tulee osoittautumaan
oikeaksi ratkaisuksi – jos se saa taakseen riittävän voimakkaan, yli puoluerajojen
ulottuvan tuen.”
”Jos markkinavoimat
olisivat saaneet ratkaista kansakoululaitoksen kehityksen, siitä ei olisi koskaan
saatu niin runsasta ja koko yhteiskuntaa hyödyttävää satoa kuin nyt saatiin.”
”Sama koskee
kansalaispalkkaa – annetaanpa sille mikä nimi tahansa. Kansantalousmiehet ja
muut talousteoreetikot saavat vapaasti riidellä syntymässä olevan lapsen
nimestä. Siihen heidän koulutuksensa kyllä riittää.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti