sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

247. Realisti 140616

”Kun puoluejohtaja sanoo olevansa realisti, hän nostaa itsensä norsunluutorniin, kaiken arvostelun yläpuolelle. Sinne ei idealisteilla eikä muilla pehmiksillä ole asiaa.”
Viljo Vähänen oli tuohtunut. Eikä aivan turhaan.
Kävimme aamulla tiiviin keskustelun viikonvaihteen puoluekokouksista Lahdessa ja Turussa. Media yritti tasapainoilla, mutta kyllähän Kokoomus lohkaisi leijonanosan julkisuudesta ja porina jatkui heti aamutuimaan, kun Hesarin päätoimittaja emeritus pääsi ex-kollegoineen ääneen Maikkarilla ja kun ex-pääministeri astui syrjään ja uusi pääministeri aloitti mini-hallitusneuvottelut.
Viljo piti pitkän esitelmän realismista.
Kuuntelin pahemmin hermostumatta, vaikka joskus hänen esityksensä alkavat pitkästyttää ennen kuin hän pääsee varsinaiseen asiaansa.
Tällä kertaa Viljo puhui kyllä viisaita. Tiesin, että hän siteerasi jälleen Herra Googlea (johon ei pitäisi sokeasti luottaa), mutta ei se tälläkään kertaa pahemmin häirinnyt.
Realismi on filosofiassa käsitys, jonka mukaan on olemassa tietoisuudesta riippumaton todellisuus. Sana realismi on muodostettu latinan sanasta res, joka tarkoittaa olioita ja asioita. Realismi ja sitä vastustava antirealismi on muotoiltu ajattelun historiassa monin eri tavoin. Realismin käsite voi esiintyä yhtä lailla ontologiassa, semantiikassa, tietoteoriassa, metodologiassa, etiikassa kuin tieteenfilosofiassakin.
Tieteellinen realismi liittyy vanhempiin filosofisiin kantoihin, mukaan lukien ontologinen realismi ja rationalismi. Tieteenfilosofisena kantana se kehittyi kuitenkin 1900-luvulla pitkälti vastauksena loogiselle empirismille, ja sen kuvaaminen suhteessa tätä varhaisempiin kantoihin olisi harhaanjohtavaa.
”Vaikka Alex Stubb on filosofiantohtori, hänen ei pitäisi käyttää sanaa realisti niin keveästi kuin hän teki esitellessään itseään ennen puheenjohtajan vaalia. Siihen jäi nimittäin silloin sellainen sivumaku, että muut kandidaatit – ja etenkin hänen edeltäjänsä – olisivat jollakin tavalla heiveröisempiä. Eivät nyt ehkä ihan haihattelijoita, mutta eivät kuitenkaan realisteja, totuuden puhujia …”
- Mutta eihän ”realismi” ja ”totuus” ole samoja asioita, yritin sanoa väliin, kun Viljo veti henkeä. – Realismihan on aina subjektiivinen …
Viljo ei päästänyt minua pitemmälle.
Keskeinen ongelma tieteellisessä realismissa on tieteen kehityksen selittäminen. Tieteellinen realismi katsoo yleensä, että tiede on edistyvä hanke, toisin sanoen tieteen teoriat kehittyvät yhä paremmiksi tai ennemminkin vastaavat yhä useampiin kysymyksiin. Realistit ovat taipuvaisia katsomaan, että se mitä uskomme tällä hetkellä on vain todellisuuden likiarvo, ja että jokainen uusi havainto vie meidät lähemmäksi todellisuuden ymmärtämistä.
Aloin jo vähän hermostua.
- Mutta eihän politiikka ole mitään tiedettä, vaikka politiikan tutkimusta politologiaa pidetään yhtenä yhteiskuntatieteiden haarana. Alex Stubb halusi varmaankin sanoa Lahden musiikkitaloon kokoontuneille puoluetovereilleen, että hänen johdollaan Kokoomus tekee vain järkeviä, todellisuuteen vahvasti ankkuroituja päätöksiä, rehellisesti ja avoimesti … ei siinä mitään sen kummempaa filosofiaa tarvita … vapaus ja vastuu …
”Aivan. Juuri niin. Niinhän kaikki poliittiset johtajat (ainakin Suomessa) sanovat. Ovat aina sanoneet. Hän on siis realisti ainoastaan sanoessaan, ettei hän ole puoluejohtajana sen kummempi kuin muutkaan. Hän on ihan tavallinen vallankäyttäjä siinä missä Kekkonen tai Paasikivi, Fagerholm tai Sorsa … tai Koivisto ja Niinistö … taikka Holkeri …”
Tästä pääsimme Viljon kanssa vähitellen yksimielisyyteen.
Kokoomuksen ex-puheenjohtajan korvia saattoi tosin kumottaa, kun uusi puheenjohtaja julisti linjapuheessaan, että ”pistevoittojen kerääminen saa nyt loppua”.
Kuinka suuri realisti hän tässä suhteessa on, sen näyttävät jo varmaan lähipäivät, kun hallituksen on uudessa kokoonpanossa päätettävä, jatketaanko uuden velan ottamista vai katkaistaanko velkakierre.
Kilometritehtaalle mahtuu varmaankin vielä väkeä. Realistin olisi nyt kuitenkin päätettävä, keitä sille tielle pakotetaan ja kuinka kauan kansakunnan moraalinen selkäranka kestää siitä syntyvää taakkaa.
Yksi oljenkorsi voi katkaista kamelin selkärangan.
Se on osa ihmismielestä riippumatonta todellisuutta, ontologista realismia.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti