Uskon vahvistaminen,
konfirmaatio, on vakava asia. Horjuvan uskon varassa klovnikaan ei pystyisi
tekemään tasapainoa vaativia temppujaan sirkuksessa.
Ajauduimme Viljo
Vähäsen kanssa keskustelemaan tästä aiheesta, kun hän oli lukenut Uudesta
Suomesta yliluutnantti Tommi Kangasmaan tarinan
konfirmaatiojumalanpalveluksesta (ks. US 15.6.2014 Kun kirkko pimeni).
Kun
Viljo on vikkelä mies ja aina vähän arvoituksellinen, annan hänen nyt
(poikkeuksellisesti) kertoa oman tarinansa keskeyttämättä häntä kommenteillani.
Viljo
pyysi kuitenkin, ettei hänen tarvitsisi käyttää henkilönimiä, koska ne
tällaisissa ukonasioissa voivat hänen mielestään johtaa kuulijan harhaan, ja
että hän voisi niiden sijaan käyttää akronyymeja.
Näin
sovittiin. EKKH = Erittäin Korkea-arvoinen Kirkollinen Henkilö ja EKPH =
Erittäin Korkea-arvoinen Poliittinen Henkilö.
Viljo
aloitti.
”Epäilykseni heräsi,
kun näin vilahdukselta mainoksen, jossa välähti tuttu hahmo. Meinasin pysähtyä
ja ajaa takaisin katsomaan, mutta ajattelin, että niitä tulee varmaan vastaan
enemmänkin. Olin oikeassa. Pian näin jo kaukaa, että samainen mainos oli
edessäpäin. Hiljensin vauhtia. Jarrutin. Kyllä. Kyllä siinä oli EKKH kaikessa
komeudessaan. Hymyilevänä. Eläväisenä. Ajattelin, että on aikoihin eletty, kun
EKKH on antanut kasvonsa markkinatalouden käyttöön. En olisi uskonut. Mutta
uskoni vahvistui, konfirmoitui, kun
asia varmistui ja kaasuttelin teenpäin.
Kun sitten astuin
EKKH:n virkahuoneen kynnyksen yli, epäröin hetken, että olisiko hänellä, kiireisellä
miehellä, aikaa keskellä päivää keskustella kanssani sellaisesta pienestä
yksityisasiasta kuin konfirmaatiosta. Olin
sitä ennen varmistanut Herra Googlelta, mitä kaikkea konfirmaatioon oikein
sisältyy. Muistin vain omasta kokemuksestani, että se oli jotenkin vakava
paikka. Rippi-isäni oli ankaran rangaistuksen uhalla varottanut meitä –
kesärippikoulun käyneitä - että sitten
ei virnuilla alttarin äärellä. Eikä me virnuiltu. Pärstät olivat
peruslukemilla. Mutta, en tiedä, ehkäpä se johtuu tuosta pikku tuokiosta, että
sen jälkeen en ole kertaakaan polvistunut ehtoolliselle.
Mutta nyt minun ei
tarvinnut pingottaa. EKKHhan on mukava, leppoisa kaveri. Kyllä hän varmaankin
oli jo kuullut yliluutnantin tarinan. Siitä olin varma.
Ja niin olikin. EKKH
oli ehtinyt myös vilkaista syntynyttä keskustelua. Tänään oli jo ilmestynyt 26
kommenttia ja lisää on varmasti tulossa.
”Tuollaisten
vellihousujen varassa maanpuolustus? Ei ihme että osa sotilaista haikailee
natoon. Onneksi 1944 oli eri miehet karjalan kannaksella.”
Noh. EKKH
ymmärsi, että puurot ja vellit olivat menneet joiltakin sekaisin. Sellaistahan
sattuu. Mutta konfirmaation suhteen
hänenkin oli pidettävä kieli keskellä suuta. Vaikka sillä ei ole sakramentin asemaa meidän kirkossamme,
sen perustarkoitus, uskon vahvistaminen, on kuitenkin tärkeää. Ja tässä kohtaa
EKKH halusi selvittää, kuinka meillä rippi
eroaa ortodoksien katumuksen
sakramentista ja katolisen kirkon parannuksen
sakramentista. Synnintunnustuksestahan niissäkin on kysymys.
Se tuntui
minusta tärkeältä.
Mutta, kun
olin lukenut nurmolaisen rippikoulupastori Henna Salon kommentin, halusin
ihmetellä EKKH:lle, kuinka ev.lut. kirkon pappi oli voinut unohtaa konfirmaatiossa Jeesuksen opetuksen
”rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.” Miksi hän oli
valinnut vain pelottelun tien? Sillä tavallako hän luuli vahvistavansa
alttarille polvistuneiden nuorten uskoa? Onko jokaisella papilla lupa lukea
Raamattua omalla tavalla ja siteerata sieltä, mitä haluaa tai jättää
siteeraamatta? Pitäisikö nyt kuulla, mitä EKPH sanoo tällaisesta asiasta? Vai
meneekö se jo liian pitkälle politiikan puolelle? Eikö kirkolla pitäisi olla
näin keskeisessä asiassa paremmat ohjeet papeilleen?
Kuria ja
järjestystä?
Tuntuu
jotenkin vaikealta vaatia nykymaailmassa puhdasoppisuutta, kun juuri se on
johtanut vuosituhansien kuluessa ja johtaa vielä tänäkin päivänä (kuten
Lähi-Idästä tiedetään) uskonsotiin ja verenvuodatukseen.
Yritin
palauttaa itseni järjestykseen. Yritin saada järkevän otteen yliluutnantti
tarinasta.
Konfirmaatio on kirkollinen toimitus, joka järjestetään useimmiten rippikoulun päättyessä. Suomalaisessa kulttuurissa konfirmaatio on myös aikuistumisriitti. Konfirmaation juuret ovat kastetapahtumassa.
Rippikoulussa annettavan kasteopetuksen jälkeen
voi tulla konfirmoiduksi, jolloin kastettu tunnustautuu kristityksi ja seurakunta rukoilee uskon vahvistusta.
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa konfirmaatio mielletään rippikoulun päätösjuhlaksi, vaikka
rippikoulun voikin käydä myös osallistumatta konfirmaatioon. Rippikoulussa
valmistaudutaan konfirmaatioon, joka useimmiten toimitetaan seurakunnan messun
yhteydessä. Luterilaisessa kirkossa on perinteisesti korostettu konfirmaation
ja ehtoolliselle osallistumisen yhteenkuuluvuutta. Aikuisrippikoulun käyneen ei
tarvitse erikseen osallistua konfirmaatioon.
Määritelmät
auttavat – joskus. Konfirmaatio on
siis kirkollinen aikuistumisriitti. Lapsesta tulee aikuinen.
Mutta mitä uskon
vahvistaminen varsinaisesti tarkoittaa? Uskontunnutuksen ymmärtämistä? Ääneen
lausumista? Entä jos ei kuulu kirkkoon? Entä jos on uskonnoton? Uskomaton?
Heitäkin nimittäin on (ks. Voiman liite Kesä 2014).
Uskon
vahvistaminen on vakava asia. Sen uskon.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti