maanantai 15. syyskuuta 2014

283. Ruotsalainen jytky 140915

Demokratia muodostuu kahdesta sanasta demos ja kratos. Kansa ja valta. Se tarkoittaa siis kansanvaltaa.
Kahdentuhannenviidensadan (2500) vuoden ajan on yritetty muokata tästä sanaparista käytännöllistä (operatiivista) tulkintaa, joka sopisi kaikkiin kieliin ja kaikenlaisiin suihin.
Tähän päivään mennessä sellaista ei ole löytynyt. Ihanne on karannut aina taivaan tuuliin. Siemenet on kerta toisensa jälkeen murskattu reaalipolitiikan armottomassa masiinassa, jonka polttoaineena on yksi, yksinkertainen, kaikkialle tunkeutuva ja tuhoisa inhimillinen ominaisuus.
Himo.
Vallanhimo on aina löytänyt konsteja, joilla se on sitonut kansan kädet ja tukkinut sen suun.
Joskus on ehkä tuntunut siltä, että edustuksellinen demokratia olisi ratkaissut tämän ongelman, mutta käytännönelämä on osoittanut, että se on vain silmänlumetta, harhaa.
Kansan edustajat ovat osoittautuneet yhtä raadollisiksi vallan käyttäjiksi kuin Antiikin Kreikassa, jossa demokratian ihannetta toteutettiin sulkemalla kahdeksankymmentä prosenttia kansasta vallankäytön ulkopuolelle.
Todellista ihannetta, kansanvaltaa, ei sen jälkeen ole löytynyt mistään maasta, vaikka jotkut ovat ylpeilleet lähes sataprosenttisilla äänestysprosenteilla ja vaikka alhaisemmatkin prosentit (esimerkiksi Ruotsissa 83,3%, Suomessa 70,5%) ovat herättäneet suurta myötätuntoa ja ihailua.
Tämän ajan muoti-ilmiö on etsiä ”kansalle” liikanimiä epiteettejä joiden tarkoituksena on lisätä uskottavuutta tai joskus myös pelottavuutta. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. Joku haluaa olla tosidemokraatti tai tosiuskovainen (fundamentalisti) vakuuttaakseen kuulijansa tai katsojansa siitä, ettei hän ainakaan ole vallan väärinkäyttäjä. Yksi on Aleksanteri tai Pietari Suuri, toinen Maunu Ladonlukko ja kolmas vaikkapa Iivana Julma.
Tarkoitus pyhittää keinot!
Pääasia on saada ote vallankahvasta kratoksesta.
Juuri päättyneissä Ruotsin valtiopäivien riksdag vaaleissa tätä kikkaa käyttivät menestyksellisesti ruotsidemokraatit, jotka tuplasivat paikkamääränsä. He väittivät siis olevansa tosiruotsalaisia ja edustavansa tosiasiassa kaikki ruotsalaisia, mikä sisältää implisiittisen (julkilausumattoman, mutta asiayhteydestä päätettävissä olevan) väitteen, että kaikki muut kansan osat ovat väärässä tai kulkevat harhapolkuja.
Sama taktiikka puri meillä, kun perussuomalaiset (nyk. persut, luvallisesti) järjestivät viime vaaleissa ”jytkyn”.
Asiaan kuuluu tietysti se, ettei aitosuomalainen voi merkitä samaa asiaa kuin aitoruotsalainen. Eihän kaksi demosta voi olla identiteettisiä, vaan niiden on pakko kilpailla keskenään kratoksesta.
Kun aitosuomalaiset eivät saaneet jytkystään huolimatta otetta vallankahvasta, sama kohtalo näyttää olevan edessä myös aitoruotsalaisilla.
Eurooppalaisesta näkökulmasta (ja keskustelusta) päätellen Ruotsidemokraatteja ja Perussuomalaisia yhdistää eräs tekijä, jonka ne molemmat (tietysti) kiistävät: äärioikeistolaisuus.
Se seuraa kuitenkin kuin varjo demosta. Hitler ja Stalin sekä muut diktaattorit ovat todistusvoimaisimpia esimerkkejä demoksen ja kratoksen epäpyhästä, keskinäisestä taistelusta.
Hyvältä tuoksuva alku on päättynyt pahalta haisevaan umpikujaan.
Demos ei ole vielä koskaan selvinnyt hengissä kratoksen ruuvipenkistä.
Nyt on Ruotsin vuoro ratkaista tämä dilemma. Suomi on sen jo (tältä erää) ratkaissut.
Pieni terminologinen muistutus (Googlen avustuksella):
Retoriikassa dilemmaa hyödynnetään kysymyksissä, joihin ei välttämättä voi antaa totuudenmukaista vastausta. Esimerkiksi seuraavaan kysymykseen on olemassa kaksi vaihtoehtoa, jotka tuottavat molemmat saman lopputuloksen: ”Oletko lakannut pahoinpitelemästä aviopuolisoasi?” Oli vastaus mikä tahansa, kysymys vihjaa, että vastaaja on joka tapauksessa aiemmin hakannut aviopuolisoaan. Vaihtoehdoksi ei anneta sitä, ettei ole alun perinkään hakannut aviopuolisoa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti