lauantai 4. marraskuuta 2017

597. Viljo Vähäsen syysparlamentti 19. 171104


Viljo: ”Näin pyhäinmiestenpäivänä, ajattelin, että …”
Lennu: "Herra puhemies, nimi muutettiin jo ajat sitten. Nyt meillä vietetään kaikkien pyhien päivää …”
Viljo: ”Aivan oikein. Miehistä on luovuttu. Nyt vietetään pyhäinpäivää eli on palattu alkuperäisille jalanjäljille. Pyhimyksiä ei erotella sukupuolen mukaan. Kaikki pyhimykset ovat samanarvoisia …”
Lennu: ”… se on oikein … meidän perheessä ei tiedetä, millainen pyhimys meille on tulossa, mutta syntyminen tähän maailmaan on aina pyhä tapahtuma … ainutkertainen ihme … kyllä sitä kannattaa juhlia …”
Viljo ymmärsi, ettei pyhäinpäivän nimestä kannattanut ryhtyä pidemmälle jahkaamaan Lennun kanssa, vaikka sanan historiasta löytyisi kyllä aihetta syvälliseenkin debattiin.
Viljo: ”Näinhän se on. Tuli vain mieleeni, että näin reformaation juhlavuotena sopisi täällä syysparlamentissakin noteerata, että olemme saaneet jälleen keskuuteemme uuden vaihtuvan jäsenen, joka istuu seurassamme koko marraskuun ajan …”
Lennu halusi kuitenkin pitää kiinni sukupuoliteemasta, koska se liittyi hänen mielestään saumattomasti syysparlamentin päämäärään, tasa-arvoon ja tasapainon saavuttamiseen.
Lennu: ”Martti Lutherin mielestä sukupuolet olivat kyllä tasa-arvoisia Jumalan edessä, mutta maallisessa elämässä mies oli perheen pää. Naisen paikka oli kotona eikä saarnastuolissa, vaikka monissa pappiloissa päätösvalta oli papin rouvalla.” (ks. Karanneet nunnat, Simo Heininen, Kirkko & Kaupunki  2.11.2017)
Viljo: ”Minä annan nyt kuitenkin vaihtuvalle jäsenellemme ensimmäisen varsinaisen puheenvuoron. Ehkä hän haluaisi tarttua Lennun kommenttiinkin. Se sopii kyllä ihan hyvin.”
SilRa: ”Kiitos. Me poliitikot olemme kyllä tottuneet siihen, etteivät Arkadian mäelläkään keskustelun aiheet aina pysy työjärjestyksen raameissa ja että puhemies joutuu silloin tällöin kopauttelemaan.”
”Pyhäinpäivään minulla ei ole mitään erityistä huomautettavaa. Sen amerikkalainen versio saisi kyllä pysytellä Atlantin takana eikä tunkeutua, kuten niin moni muu asia, meidän arkielämäämme. Oma traditiomme seisoo ihan vakaasti omilla historiallisilla juurillaan.”
”Sen sijaan kyselisin hieman tasapainon ja tasa-arvon perään. Itse olen aika varovainen feminismin ja yleensäkin kaikkien ismien suhteen. Ne tahtovat aina käpristyä yhden asian liikkeiksi, jolloin ne lankeavat radikalisoitumisen ansaan. Silloin moniarvoinen joustavuus ja suvaitsevaisuus joutuvat aina kärsimään, ja sillä on, kuten tiedämme,  karmeita seurauksia.”
BL: ”Tasapainoa ei voida saavuttaa, jos vaakakuppeihin ahdetaan täysin yhteismitattomia asioita. Täytyy vallita jonkinlainen, alustava yhteisymmärrys siitä, mistä puhutaan ja millaisiin arvoihin teot ja tavoitteet perustuvat.”
Lennu: ”Aivan niin. Jos vauvanvaippaa ja snooker-peliä halutaan punnita samalla vaa’alla, on turha odottaa, että osapuolet saavuttavat yhteisymmärrystä.”
Viljo: ”Niin kauan, kun pysytään selkeästi mitattavissa tai punnittavissa asioissa, yhteisymmärrys on mahdollista saavuttaa, jos hinnasta sovitaan. Mutta tehtävä on monin verroin mutkikkaampi, kun tavoitteena on löytää tasapaino erilaisten ajatusten, kuten esimerkiksi vapauden tai usko käsitysten, välillä.”
SilRA: ”Voisi tietysti ajatella, että fundamentalismi eli vapauden ja uskon naulaaminen pysyvästi ja lopullisesti kiinni hyvin suppeaan määrään (kahteen tai kolmeen) periaatteita, voisi selkeyttää ongelmanasettelua, mutta käytäntö on valitettavasti osoittanut, että lopputulos on ollut juuri päinvastainen. Mitä tiukemmin vapaus ja usko on ankkuroitu omiin pilttuihinsa, sitä varmemmin edessä on ollut kuolema.”
Lennu: ”Se on totta, eikä tilannetta ole helpottanut se, jos sanotaan, että elämä ja kuolema ovat vain saman asian erilaisia näkökulmia.”
SilRA: ”Niin on. Ei fundamentalismi ole mikään ratkaisu. Päinvastoin. Se on pakopaikka. Piilopirtti arkajaloille.”
Viljo: ”Mikä siis ratkaisuksi?”
SilRA: ”Niin sanotut lopulliset ratkaisut ovat osoittautuneet maailmanhistoriassa kauhistuttaviksi. Niihin ei siis pidä pyrkiä.”
Lennu: ”Mutta mitä niiden sijaan? Riittääkö vastaukseksi vahva usko vapauten?”
Viljo: ”Niin voisi todella ajatella, jos jaksaisimme uskoa, että elämän on kuin kaleidoskooppi eli
optinen leikkikalu, johon kurkistamalla voi nähdä aina uudenlaisia symmetrisiä kuvioita. Mikä tahansa mielivaltainen kuvio heijastuu kaleidoskoopin peileistä useita kertoja ja näyttäytyy siten symmetrisenä. Nimi tulee kreikan kielen sanoista kalos (kaunis), eidos (kuva, muoto) ja skopein (nähdä). (Wikipedia)
Lennu: ”Hyvä niin. Uuden elämän kynnyksellä, tulee kuitenkin aina pohtineeksi, että kuka ne lasisirut keksi alun perin asettaa sinne kaleidoskooppiin?”




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti