sunnuntai 12. marraskuuta 2017

600. Viljo Vähäsen syysparlamentti 22. 171112


Viljo: ”Tervetuloa isänpäivän istuntoon. Minusta näytti aluksi siltä, että joutuisimme tänään kokoontumaan vajaalukuisina, mikä – ottaen  huomioon parlamenttimme suppean kokoonpanon – olisi tietysti ollut valitettavaa, mutta eihän se työjärjestystämme olisi häirinnyt, vaikka on kyllä sanottava, että minua on hieman jurppinut se, että tätäkin merkkipäivää on yritetty kangeta väenväkisin sukupuolineutraaliin suuntaan niin, että sen nimestä riisuttaisiin pois kaikki maskuliiniset konnotaatiot … mutta sen asianhan me ehdimme jo käsitellä silloin, kun puhuimme puhemiehestä ja päädyimme siihen, että te saatte kutsua minua tuolla nimellä jatkossakin ihan vapaasti.”
SilRA: ”Minä en ollut silloin mukana, mutta päätöksenne sopii kyllä ihan hyvin myös minulle … etenkin, kun saavuin tähän istuntoon puhemiehen kanssa käsikynkässä suoraan suurkirkosta, jossa olimme seuraamassa Helsingin uuden piispan virkaanastumisseremoniaa.”
Viljo: ”Aivan. Eikä meitä vähimmässäkään vaivannut se, että etupenkissä istuivat rinnakkain ex-tasavallanpresidentti ja ex-Helsingin piispa (molemmat fem.) ja saarnastuoliin nousi uusi piispa (mask.). Päinvastoin. Se tuntui oikein luontevalta. Suorastaan rauhoittavalta.”
Lennu: ”Minäkin jouduin, kuten huomasitte, katsomaan seremonian televisiosta. Eikä se johtunut sukupuolestani, saatikka ulkoisesta olemuksestani, vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että en iljennyt pyytä Ukolta sunnuntaiaamuna virka-autoa, kun tiesin, aivan hyvin,  saavani,  sen kuljettajineen käyttööni myöhemmin iltapäivällä.”
BL: ”Kun minulta jäi koko vihkimisseremonia näkemättä, voisimme varmaankin kuulla paikalla olleiden kommentit uuden piispan saarnasta.”
Lennu: ” Ei häntä ollut silloin vielä vihitty piispaksi, vaan hän puhui ihan tavallisena pappina …”
Viljo: ”Se on totta. Mutta juuri se seikka teki saarnasta aivan erityisen vaikuttavan. Siinä ei ollut uuden viran tuomia jännitteitä, vaan äänessä oli tavallinen ihminen.”
SilRA: ”Juuri niin. Se oli suoraa puhetta.”
BL: ”Oletan kuitenkin, että hän oli sidoksissa päivän sanaan eli joutui siteeraamaan Raamattua ja tulkitsemaan sen sanomaa.”
Viljo: ”Niinhän papit joutuvat tekemään jumalanpalveluksissa.”
Lennu: ”Tässä tapauksessa sattui kuitenkin niin hyvin, että teksti osui prikulleen kohdalleen, kun teemaksi nousi anteeksianto.”
SilRA: ”Aivan. Olimmehan me Viljon kanssa hyvin tietoisia siitä keskustelusta, jota käytiin tämänkertaisesta piispanvaalista eikä meiltä ollut tietenkään jäänyt huomaamatta se sapekas purskahdus, mikä syntyi, kun Suomessa rohjettiin valita ensimmäisen kerran nainen piispaksi.”
BL: ”Voinko siis olettaa, että te kuulitte saarnassa anteeksipyynnön?”
Viljo: ”Noin sanottuna se olisi väärä tulkinta. Liian kapea ja yksipuolinen. Minä kuulin siitä paljon enemmän. Pappi Laajasalon käsitykseen sanasta anteeksi liittyi kaksi muuta, yhtä tärkeää elementtiä, nimittäin kiitos ja armo. Vasta sen jälkeen, kun osaamme kuulla samanaikaisesti kaikki nämä kolme viestiä, voimme aloittaa varovaisesti saarnan tulkinnan. Armo on näistä arvoituksellisin ja vaikein. Sen suhteen pappi Laajasalo oli nöyrä. Ihmisen on vaikea ymmärtää armon laajuutta, voimaa ja kestoa. Se on ikuinen. Se on elämää suurempi.”
BL: ”Ehkä armo on kaikkea tuota. Ja jotakin vielä enemmän. Arkielämässä se saattaa lähestyä viisautta, koska ihmismieli löytää sille helpommin operatiivista sisältöä.”
Lennu: ”Todellakin. Minä en osaa anoa armoa, mutta viisautta minä kyllä voin pyytää. Niinpä sanon iltaisin rukousnauhalleni sanat Kiitos ja Auta. Se tuntuu järkevältä. Se riittää.”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti