Kokoonpano: Puhemies: Viljo,
kaksi ääntä, Vakiojäsen: Lennu, yksi ääni; Vaih- tuva jäsen: Poliitikko (SilRA) yksi ääni; Sihteeri: Blogisti
(BL) yksi ääni
Kokoontumispaikka: Pataässä
Kruununhaan Maamyyrä-korttelissa
Kokoontumisaika: Lauantai 2.
syyskuuta – torstai 30. marraskuuta 2017. Lauan- taisin
ja/tai sunnuntaisin paitsi päätösistunto torstaina.
Työjärjestys:
Sattumanvarainen.
Kahdeskymmenes
istunto 5.11.2017
Viljo: ”Tänään on
uskonpuhdistuksen muistopäivä. Sen vuoksi aloitamme istuntomme poikkeuksellisesti
johdantopuheenvuorolla, jonka esittäjäksi olen pyytänyt vakiojäsenemme, Lennun.
Ole hyvä.”
Lennu: ”Kiitos herra
puhemies. Olen otettu tästä huomaavaisuudesta. Ensin on kuitenkin välttämätöntä
todeta, että vaikka suurkirkon kellot hetki sitten lakkasivat kumisemasta ja
karaoke on jo täydessä käynnissä, en halua puhua uskonpuhdistuksesta vaan
reformaatiosta, kuten tämän päivän kirkkoisät ovat suositelleet siinä toivossa,
että välttyisimme uusilta uskonsodilta Euroopassa ja koko maailmassa. Siinä he
ovat tietysti oikeassa, vaikka sotien tuhoista kierrettä tuollaisella teologisella
kauneusleikkauksella tuskin pystytään katkaisemaan.”
”Muutama päivä sitten
valtakunnan päälehti, Helsingin Sanomat, teki arvokkaan kulttuuriteon
julkaisemalla näyttävästi Martti Lutherin kaikki 95 teesiä, jotka merkitsivät
alkuräjäytystä, kuten teesien uuden suomennoksen laatija, teologian tohtori Juhani
Forsberg kirjoitti, katolisen kirkon hajaannukselle ja protestanttisten
kirkkojen synnylle 500 vuotta sitten.”
”Oletan, että kaikki
syysparlamentin osanottajat ovat lukeneet huolellisesti uuden käännöksen, koska
siitä löytyy monenlaisia vinkkejä tasapainoon, jonka olemme valinneet
parlamenttimme pääteemaksi ja tavoitteeksi.”
”Herra puhemies. Ehdotankin,
että jokainen meistä kaivaisi nyt esiin yhden asian – ei siis välttämättä vain
yhtä Lutherin teesiä – ja esittelisi sen meille. Toivon kuitenkin, että
esittely olisi mahdollisimman tiivis ja esitän, ettei asiasta sallittaisi tässä
istunnossa keskustelua, vaan kaikki ehdotetut teemat pantaisiin pöydälle
johonkin myöhäisempään istuntoon.”
”Pitäisin lisäksi
hyödyllisenä ja oikeana, että herra puhemies ottaisi itse ensimmäisen
puheenvuoron, koska hänellä on meihin muihin verrattuna ylivoimaisesti enemmän
kokemusta elämästä ja elämän rajojen ylittämisestä … tietysti, ellei hän katso
yleisen sivistyksen ja korrektin käytöksen nimissä oikeammaksi antaa ensimäistä
puheenvuoroa uudelle vaihtuvalle jäsenellemme nimenomaan sen vuoksi, että hän
sattuu olemaan tällä kertaa niin sanotun kauniimman sukupuolen edustaja.”
SilRA: ”Kiirehdin huomauttamaan,
herra puhemies, että reformaatio on sukupuolineutraali asia ja etten minä
haluaisi ottaa tässä asiassa pappilan emännän roolia. Luotan siihen, että tästä
porukasta löytyy riittävästi viisautta muutoinkin.”
Viljo: ”Kiitos näistä
esityksistä. Annan kuitenkin ensimmäisen puheenvuoron sihteerillemme, mutta huomautan
samalla, ettei sitä pidetä työjärjestyspuheenvuorona, jollaisen varjolla pääsisi
vanhojen oppien mukaan keskeyttämään puheenvuoron ja rikkomaan minkä tahansa
konklaavin hengen. Hyväksymme kuitenkin Lennun ehdotuksen pöydällepanosta.
Viljo kilautti lasiaan niin kevyesti, ettei
yhtään päätä kääntynyt pöytämme suuntaan, vaan kaikki kuuntelivat intensiivisesti,
kun pitkä ja laiha nuorimies, jolla oli polvista rikkinäiset dongarit, matki
ihan onnistuneesti Tom Jonesin Delilah’aa
BL: ”Googlasin Lutherin
teesit löytääkseni sanan armo, koska
se on minun arkisen teologiani tärkeimpiä mutta samalla arvoituksellisimpia sanoja.
Se löytyi seitsemästä teesistä, jotka kaikki liittyivät anekauppaan. Siispä heitän
keskusteluun vain yhden Lutherin 95 teeseistä, jossa hän pelkistää armon
sanoman: 62. Kirkon todellinen aarre on Jumalan kunnian ja armon kaikkein pyhin
evankeliumi. Mitä se tarkoittaa? Mikä sen
merkitys on tänä päivänä, kun suuret sotilasmahdit ovat etsimässä
mahdollisimman edullisia asemia ja liittolaisia seuraavan sodan varalta? Sellaiselle
matkallehan D. Trumpkin lähti eilen.”
SilRa: “Otan esiin katumusharjoitukset. Teesissaä 11 Luther kirjoittaa:
Tämä rikkaruoho, että kanonisia katumusharjoituksia muutetaan
kiirastulirangaistuksiksi, on nähtävästi tullut kylvetyksi piispain nukkuessa.
Pahojen tekojen kirjo on tietysti valtava. Oikeuslaitoksen tehtävänä määritellä
rikoksista annettavat rangaistukset ja eduskunta päättää niistä. Katumisen
hyväksyminen osaksi valtion rikosoikeudellista voimankäytäntöä on tärkeä osa
demokratia toteutumista. Lutherin käsitys aidosta katumisesta, on
lähtökohtaisesti oikea.”
Lennu: “Luther antaa teeseissään 41-51 opetusohjeita kristityille. Ne
kaikki ovat varoituksia anekaupan turmiollisuudesta. 50. Kristityille on
opetettava, että jos paavi tuntisi anekauppiaiden rahastustavat, hän antaisi
mieluummin Pietarinkirkon palaa tuhkaksi kuin rakentaa sen lampaittensa
nahalla, lihalla ja luilla. Tämä teesi sattuu minun kohdallani luihin ja
ytimiin saakka.”
Viljo: “Juhani Forsberg toteaa Hesarissa, ettei Luther esittänyt uuttaa
oppia tai dogmaa, vaan halusi korjata kirkkoon pesiintyneen ongelman. Tämä
tahtoo unohtua, kun puhutaan uskonpuhdistuksesta. Oli syntynyt väärä käsitys, että
syntien anteeksiannon voi ostaa rahalla. Kirkon dogman, kristillisen opin tiivistelmän,
Luther hyväksyi ja kehitti merkittävällä tavalla suullista opetusta (katekhesis) kirjalliseen suuntaan havaittuaan
tarkastusmatkoillaan suuria puutteita tässä suhteessa. Näin syntyivät Martti
Lutherin Vähä ja Iso katekismus”.
“Itse en näe itse
teeseissä tai niiden tulkinnoissa suuria ongelmia. Ne ovat oman aikansa
tuotteita, mutta niitä käytettiin uskonsodissa sytykkeinä, polttoaineina.
Todelliset sotien syyt olivat raadollisempia, maallisempia. Poliittiset,
taloudelliset ja sotilaaliset voimavarat tai niiden puute ovat olleet
geopolitiikassa paljon vaarallisempia räjähdysaineita kuin uskonnoliset dogmit.”
“Ja kuitenkin – usko ja uskonto löytyvvät muodossa tai toisessa tänäkin päivänä vaikeimpien
aseellisten selkkausten tai väestöllisten katastrofien taustalta.”
“Onko jollakin
ihmisellä, ihmisryhmällä, valtiolla tai järjestöllä jumalallinen oikeus vallankäyttöön? Voiko tällainen oikeus perustua
tieteelliseen tietoon vai lepääkö se vain uskomusten tai olettamusten varassa?
Entä edustusoikeus? Voiko Jumalalla olla edustaja, jolla on oikeus ratkaista
ihmisten välisiä ongelmia tai asioita yleensä.”
“Niistä suurin
ja vaikein on kysymys elämästä ja kuolemasta.”
“Mielestäni
tällaista edustusoikeutta ei voi järkeenkäyvästi perustella. Sen vuoksi hylkään
sen omassa teologiassani, vaikka tunnen sen herättävän ongelmia myös Lutherin
teesien suhteen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti