lauantai 18. marraskuuta 2017

602. Viljo Vähäsen syysparlamentti 23. 171118



Viljo: ”Tänään palaamme Lutherin teeseihin, jotka jätimme pöydälle. Päivän tapahtumat eivät nimittäin antaneet uusia virikkeitä, vaikka esimerkiksi Suomen Kuvalehden viimeisimmästä numerosta löytyisi ainakin yksi juttu, johon voisimme tuoreeltaan tarttua …”
Lennu: ”Minulle sopii, että palaamme teeseihin, sillä arvaan Herra Puhemiehen viittaavan salaliittoon. Se luettiin kyllä meillä suurennuslasin kanssa, mutta aihe on niin kuuma, että se vaatii muutaman päivän verran kypsyttelyä …”
Viljo: ”Aivan oikein. Teppo Tiilikaisen kokoama juttu, joka kertoo, kuinka Komanda Rossija sai Vladimir Putinin johdolla Donald Trumpin johtaman Team USA:n koukkuunsa, on liian paksua tavaraa syysparlamentin lauantai-illan istuntoon.”
SilRA: ”Sehän on vain yhden toimittajan tulkinta enkä antaisi sille noin suurta painoa.”
BL: ”Ehkä kuitenkin muistamme, että Luke Harding ei ole kuka tahansa toimittaja ja että päätoimittaja Ville Pernaa ei myöskään ole kuka tahansa päätoimittaja, vaan hän on taustaltaan poliittisen historian tutkija ja Eduskuntatutkimuksen entinen johtaja. Siksi on merkittävää, että hän otti Hardingin kirjan lehtensä cover storyksi otsakkeella ”Talutusnuorassa” ja selosti jo kansilehdellä, kuinka KGB alkoi pehmittää Donald Trumpia jo vuonna 1987 ja että presidentinvaaleissa 2016 oli sadonkorjuun aika.”
Lennu: ”Räväkästi sanottu. Juuri siksi Ukko ja Jenni tarttuivat siihen. Mutta eihän Suomen Kuvalehti toki tarvitse journalistisia ohjeita maamme korkeimman ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon taholta. Onhan meillä tämä sananvapaus…”
Viljo: ”Juuri näin. Siksi jätämme salaliiton johonkin myöhempään istuntoon.”
Viljo näki kyllä, kuinka Lennun silmissä välähti hyväksyvästi ja hän arveli, että vaihtuva jäsen olisi ehkä halunnut tarttua poliittisempaan teemaan kuin Lutherin teeseihin, joita on jauhettu lehdistössä koko vuoden ajan. Mutta hän halusi kuitenkin jättää Ville Pernaan rauhaan, koska jonkinlainen myrskyhän siitä artikkelista on odotettavissa.
Viljo: ”Me käsittelimme jo viime kerralla anteeksiannon ongelmaa, vaikka se ei tullut teeseissä esille, vaan kosketti uuden piispan puhetta. Sillä tuskin on salaliiton kanssa mitään tekemistä, sillä suurvaltapolitiikan näyttämöllä ei anteeksi juuri pyydellään …”
Lennu: ”Ei ainakaan ihan noin tuoreita juttuja kuin tässä tapauksessa. Ne vaativat oman kypsymisaikansa.
Viljo: ”Ehkäpä vaihtuva jäsenemme haluaisi nyt kuitenkin sanoa jotakin lisää katumuksesta, jonka hän nosti esille Lutherin teeseistä.”
SilRA: ”Sehän sopii. Katumusharjoituksilla ja anteeksiannolla on tietysti vissi yhteys. Vaikka Luther suuttui siitä, että katumuksen siemen oli kylvetty paavin kirkossa silloin, kun piispat nukkuivat ja että siitä syystä se oli ryöstäytynyt rikkaruohoksi anekaupan muodossa, itse katumus ei ole menettänyt merkitystään. Tuntuisi luonnolliselta, että anteeksianto edellyttäisi aina katumusta. Aitoa katumusta on kuitenkin vaikea määritellä ja sen vuoksi sen sovittaminen poliittisiin tekoihin on äärimmäisen vaikeaa. Niinpä katumus ja anteeksianto edellyttävät rohkeutta ja laajaa sydämen sivistystä. Filosofisessa mielessä katumus lähestyy totuutta (totuuden etsimistä), henkilökohtaista käsitystä siitä, mitä totuus on. Mutta samalla se edellyttää myös viisautta ymmärtää, että ihmisten käsitykset totuudesta saattavat olla hyvinkin erilaisia.”
”Kun siis puhutaan katumuksesta operatiivisessa merkityksessä, pitäisi ymmärtää, että eletään fundamentalismin (siis periaatteiden) maailmassa, jossa törmäykset ovat usein äänekkäitä ja kivuliaita. Se asettaa anteeksiannolle ankaria vaatimuksia. Niissä maisemissa ei kasva kuitenkaan (Lutherin) rikkaruohoja, vaan moninaisuuden ymmärtämisen tuomaa elämän suolaa.”


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti