keskiviikko 29. marraskuuta 2017

606. Viljo Vähäsen syysparlamentti 27. 171130


Viljo: ”Arvoisa vakiojäsen. Arvoisa sihteeri. Syysparlamentti on nyt päättymässä. Kolmen kuukauden istuntokausi on ohi. Tähän päätösistuntoon en ole kutsunut enää vierailijoita. Olemme selviytyneet mielestäni oikein leusasti työjärjestyksestämme. Vain yhden kerran jouduimme äänestämään. Muutoin päätöksemme syntyivät yksimielisesti, mistä kiitän teitä. Olemme sulautuneet mukavasti Maamyyrä-korttelin letkeään menoon eikä karaoke-yleisökään ole suuremmin häirinnyt istuntojamme. Olemme myös onnistuneet ajoittamaan keskustelumme niin, ettei suurkirkon kellojen sunnuntaikuminakaan ole päässyt niitä pahemmin niitä häiritsemään.”
”Tänään ovat vuorossa loppupuheenvuorot. Keskustelua niistä ei enää sallita. Niitä ei myöskään oteta pöytäkirjaan, vaan ne jäävät vain suullisina muistoina elämään. Niiden sisältöä tai kestoa ei rajoiteta, vaan ne ovat - omaksumamme työjärjestyksen mukaisesti - sattumanvaraisia. ”
”Ensimmäisen puheenvuoron käyttää Blogisti (BL, sihteeri), toisen Lennu (vakiojäsen) ja viimeisen puheenvuoron olen varannut itselleni.”
”Ole hyvä.”
Viljo kilautti reippaasti pitkävartisella lusikallaan Guinness-lasinsa kylkeen. Kaikki päät kääntyivät pöytämme suuntaan, koska skriini oli tyhjä – ilmeisesti sähköhäiriön vuoksi – ja seuraava laulaja odotti hämmentyneenä mikrofoni kädessään vuoroaan. Se ei häirinnyt puhemiestä, vaan hän kumarsi kevyesti vasemmalle ja oikealle ja pyysi kohteliaasti anteeksi keskeytystä. Hetken kuluttua sekä istuntomme että karaoke pääsi jatkumaan.

BL: ”Haluan puhua Ajan Hengestä. Minulla oli lähes kolmen vuosikymmenen aikana matemaatikkoystävä, jonka kanssa suunnittelimme varaavamme joskus kokonaisen viikonlopun, jonka aikana yrittäisimme ratkaista Ajan ongelman. Sitä viikonloppua ei koskaan tullut. Hän ehti kuolla sitä ennen. Nyt olen jäänyt yksi Ajan kanssa. Se tuntuu tuskalliselta, koska ymmärrän, etteivät omat voimani riitä Ajan ongelman käsittelyyn. Minäkin haihdun kohta pois. Olisin tarvinnut matemaatikon tai fyysikon apua ja opastusta. Sitä en siis saanut. Silti olen varma, että ajalla on Henki. Se sykkii vääjäämättömäsi. Se on sykkinyt koko ihmiskunnan elämän ajan ja paljon, paljon ennen sitäkin. Lähes ikuisuuden. Ja arvelen sen sykkivän vielä toisen tai kolmannenkin ikuisuuden verran.”
”Pidän edelleenkin Aikaa ihmiselämän demokraattisimpana käsitteenä. Se on jokaiselle elävälle tai kuolleelle oliolle - ihmisille, eläimille, kasveille ja kiville – aina samanmittainen. Aika leikkaa elämänlangasta kaikille yhtä pitkän pätkän. Ihan kaikille. Siihen kaikkien on tyydyttävä – ilman valitusoikeutta.”
”Silti tuntuu siltä, että Ajan Henki vaihtelee. Sen väri ja tuoksu voivat olla hyvin erilaisia. Mustia kuin yö. Punaisia kuin veri. Lempeitä kuin kimppu sinivuokkoja tai päivänkakkaroita, mutta myös löyhkääviä kuin tunkio tai vanhan veren täyttämä likasanko.”
Rikkaan valtaeliitin, pienen vähemmistön Aika  - täysin riippumatta siitä, miten se on valtansa saanut tai hankkinut -  ja köyhän, alistetun ja katkeran enemmistön Aika – täysin riippumatta siitä, mistä syystä tuollainen asema on kulloinkin syntynyt -  on aina ollut ja tulee aina olemaan luonteeltaan erilainen – useimmiten kuin yö ja päivä.”
”Tätähän käsittelimme syysparlamentin viimeisessä varsinaisessa istunnossa, jossa viittasimme Ayn Randin pääteokseen ”Kun maailma järkkyi. Jotkut arvostavat voitonhimoa, itsekkyyttä ja raakaa kilpailua. Toisille ne ovat kauhistus, pahuus ja synkkä tunneli.”
”Pelkään pahoin, että ihmiskunta ja koko maapallo, on näinä päivinä, näinä viikkoina, näinä kuukausina, näinä vuosina, tällä vuosisadalla kulkemassa kohti tuota tunnelia. Valitettavasti. Se on nyt Ajan Henki.”
”Kiitos.”

Lennu: ”Minä haluan puolestani puhua Mielikuvituksesta ja Tajunnanvirrasta. Ihmismieli on suuri arvoitus, mutta aivan yhtä suuri arvoitus on eläimen tai miksipä ei myös kasvin mieli. Ne tuottavat jatkuvasti yllätyksiä sekä kantajalleen että ympäristölleen. Nykyiseltä näköalapaikaltani olen nähnyt, kuinka runo syntyy, kuinka mielikuvitus työskentelee. Se on suurenmoinen prosessi. Arvaamattomuus ja sattumanvaraisuus ovat mielikuvituksen aarreaittoja. Joskus ne kätkeytyvät piilotajunnan kammioon, jonka avain on heitetty syvään hankeen tai upotettu merten syvyyksiin. Mutta yhtäkkiä ne saattavat valaista taivaan, aamunkoiton tai iltahämärän.”
”Joillekin (onnellisille vai onnettomille – siitä minulle ei ole syntynyt varmaa mielikuvaa, vaikka olen pähkäillyt vuosikausia maailmankirjallisuuden kanssa) mielikuvitus on suuri rikkaus. Se täydentää valtaisalla voimalla materiaan sidottua arkipäivää. Se antaa siivet ja notkeat jalat, joilla voi lentää tai juosta karkuun (piiloutua pahuudelta) tai kiivetä unelmien timanttivuorelle. Mielikuvitus panee tajunnan virtaamaan.”
”Sen sain kokea, kun luin – pitkän empimisen jälkeen – sanasta sanaan Volter Kilven Alastalon salin ja syöksyin sen innoittamana keskelle Marcel Proustin Kadonnutta aikaa. Jollakin merkillisellä tavalla ne panivat sydämeni sykkimään siinä jännittävässä tahdissa, jonka keskellä me nykyisin elämme. Ilma on täynnä odotusta, arvailuja, jännitystä. Ehkä monessa pirtissä kudotaan jo täyttähäkää vauvanvaatteita – ihan pelkästä sympatiasta.”
”Myönnän, että tämä on tietysti puhdashenkistä mielikuvitusta ja tajunnanvirtaa, koska arvaatte varmasti, että näinä viikkoina ja kuukausina myös toinen virta kuohuu mahtavasti ja voimakkaasti kuin aikoinaan Imatran koski,”
”Mutta uskokaa tai älkää! Minäkin elän täysillä siinä virrassa. Tunnen, että se on kansalaisvelvollisuuteni!”
”Kiitos.”

Viljo: ”Lämmin kiitos puheenvuoroistanne. Arvostan suuresti sitä, ettette antaneet päiväpolitiikan edes kuultaa niiden lävitse, vaikka syysparlamenttimme teemat ehtivät vajota jo aika syvälle siihen sekamelskaan.”
”Minäkään en halua tehdä synteesiä tai vetää johtopäätöksiä keskusteluistamme. Esitän kyllä in due time meidän yhteiset kiitoksemme kolmelle vieraallemme, kunhan ehdin käväistä uudistetulla Arkadian mäellä. Käyn tietysti myös kiittämässä Pataässän hovimestaria ja portsareita siitä, että he varasivat syksyn aikana meille vakiopöydän ja pitivät huolta siitä, että minulla ja sihteerillä oli Guinnessia aina tarjolla ja että Lennulla oli tuoretta Huberia.”
”Ajattelin sanoa päätteeksi vain muutaman sanan persoonallisuuden merkityksestä päivänpolitiikassa. Valtaahan on politologisena ilmiönä tutkittu vaikka kuinka paljon. Maailma on täynnä valtateorioita ja -tutkimuksia. On olemassa myös runsaasti kirjallisuutta yksittäisistä vallankäyttäjistä. On analysoitu heidän sanomisiaan ja tekojaan sekä arjessa että poliittisella näyttämöllä. Tänä vuonna on itsenäisen Suomen historiaa vatvottu lähes uuvuksiin saakka ja huipentuma, itsenäisyyspäivä, on vielä edessäpäin. Suuria persoonia on nostettu esille, kuten asiaan kuuluu.”
”Olen kuvitellut, että Viljo Vähäsellä olisi (kertaalleen kuolleena miehenä ja kaksinkertaisena ex-politrukkina) ollut jotakin erityistä sanottavaa tämänpäiväisestä valtapolitiikasta niin meillä Suomessa kuin maailman turuillakin. Mutta ei. En minä saa otetta itsestäni, koska minunkin kohdallani valta on kuin märkä saippua. Se luiskahtaa pois käsistä ja siihen voi liukastua. Molemmista minulla on kokemuksia. Mutta eivät nekään ole ratkaisseet vallan arvostusta saatikka sen syvintä olemusta.”
”Vapaaehtoinen luopuminen poliittisesta vallasta näyttää olevan mahdotonta, vaikka sellaistakin lienee joskus tapahtunut. Joku Mugabe tai Väyrynen ovat saattaneet ehkä joskus ajatella, että vallasta luopumista voisi (ihan vain leikillään) joskus kokeilla. Voisihan silläkin tavalla omaa persoonaansa vahvistaa ja näyttää suurelle yleisölle, että sen maskin takana on ihan tavallinen ihminen. Siitähän Hitlerkin kuulemma joskus haaveili. Käytännössä tämä on jäänyt vain ajatuksen tasolle.”
”Sitä paitsi aina on jäänyt ratkaisematta se, missä todellinen valta sijaitsee ja kuka tai ketkä sitä käyttävät. Eivät todelliset tai kuvitteelliset tarinat ole sitä ongelmaa alkuunkaan ratkaisseet. Ääritapaukset eivät riitä yleiseksi todistusaineistoksi. Rahan ja vallan symbiosis on ratkaisematta. Ammattirikollisuus luuraa kaiken aikaa omissa kätköissään. Samoin tekevät moraaliongelmat (seksi, seksuaalinen häirintä, uskonto, rotu), jotka pulpahtelevat usein vallankäytön kylkiäisinä esille. Korruptio on vain yksi vallankäytön muoto, kuten väkivaltakin.”
”Entä hiljaisuus. Voisiko se olla ratkaisu? Että ihminen kääntyisi sisäänpäin. Ajattelisi suuria elämän ja kuoleman kysymyksiä ja irtaantuisi kokonaan valtataistelusta. Eikö tyhjyys void toisi rauhan? Ei siis pyrittäisi muuhun kuin sisäiseen hiljaisuuteen ja jätettäisiin kilpailu taloudellisista eduista ja intresseistä kokonaan sivuun. – Teoriassa se näyttää kauniilta, mutta siinäkin törmätään käytäntöön aivan samalla tavalla kuin sloganissa etteivät demokraattiset valtiot sodi keskenään.”
”Itse elättelin joskus sellaista ajatusta, että budhalaisuus sulkisi kokonaan väkivallan käytön pois politiikan mahdollisista ratkaisuista. Mutta sekään ei ole totta. Sen on saanut kokea kaukaisessa Myanmarissa rohinghya-kansa. Ei siinä YK:n rauhanpalkinnolla tai suomalaisen ulkoministerin vierailulla ole ollut mitään myönteistä vaikutusta. Hirmuinen on ihmisen halu nostaa omaa päätään ja sortaa toisinajattelevia.”
”Kiitos.”

Näin päättyi Viljo Vähäsen syysparlamentti ja ajatukset suuntautuivat presidentinvaalien loppusuoralle, jonka rytmiin joulurauhankin on alistuttava. Keväällä 2018, jolloin mielialoja synkistää kevään 1918 traaginen sisällissota. Se jätti syvät arvet juuri itsenäistyneen kansakunnan historiaan.
Viljo saattaa kutsua parlamentin kevätistuntoon. Siitä hän ei kuitenkaan maininnut sanallakaan Vakiojäsenelle eikä Sihteerillekään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti