sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

256. Omantunnon tuollapuolen 140713

”Kuinka suuri tila ihmisen olisi varattava omalletunnolleen?”
Viljo Vähänen onnistui jälleen yllättämään minut kysymyksellään, kun kävelimme varhaisena sunnuntaiaamuna kohti Ryssänkärkeä.
Olin kertonut hänelle nähneeni parvekkeeltani meriharakan, joka tunki pitkää, punaista nokkaansa pihanurmemme sisään. Ajattelin, että sieltä nousisi liero tai jokin muu ötökkä, mutta nokka oli tyhjä. Ainakin se näytti siltä. Se ei tuntunut lintua vaivaavan, vaan hetkessä se pisti nokkansa uudestaan maan sisälle.
En siis ymmärtänyt, miksi Viljo hyppäsi omaantuntoon. Eihän meriharakalla ole (tietääkseni) sellaista ominaisuutta kuin omatunto. Ei se ajattele. Ei se turhaudu. Sehän etsi vain ruokaa aamukasteen seasta.
Viljo selitti.
”Meidän on hyvä katsella ympärillemme. Aamu on siinä mielessä hyvää aikaa. Aivot ovat saaneet levätä. Aistit ovat herkässä. Silloin saatamme saada pienistä, vähäpätöisistä asioista tärkeitä vinkkejä. Niin kuin siitä meriharakastasi. Onhan se vähän omituisen näköinen. Jotenkin epäsuhtainen. Liian iso nokka ja pitkät jalat. Ja kamala ääni – silloin kun se pelästyy. Et varmaankaan hätistänyt sitä lentoon?”
En tietenkään hätistänyt, vaan oikeastaan ihastelin sen vikkelää tepastelua tammeni alla. Onhan se vieläkin vähän harvinainen näky Lauttasaaressa, vaikka niitä on nyt paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten. Mutta mitä tekemistä sillä on omantunnon kanssa?
Odotin.
”Omatunto ei rääkäise kuin meriharakka. Mutta se voi soida kuin hälytyskello.”
Jaha.
Ymmärsin heti. Viljokin oli lukenut Kirkko&Kaupungista Matti Apusen jutun ”Vapaus on omantunnon asia” (ks. K&K 9.7.2014. ”Sanan selittäjä”).
Siinä Elinkeinoelämän valtuuskunnan puheenjohtaja sanoo, ettei omatunto koputtele häntä, kun hän kirjoittaa kolumniaan: ”Oikeudenmukaisuus tarkoittaa eettistä tasapainoa. Omatunto on hälytyskello, joka soi silloin, kun tasapaino on uhattuna.”
Huolimatta omituisesta ulkonäöstään meriharakka pysyy tasapainossa. Se on luotu tasapainoiseksi olennoksi, vaikka ihmissilmä (järki) tuntuu kapinoivan sitä vastaan.
Tästä päästiin varsinaiseen asiaan.
M. Apunen kirjoittaa: ”Mitä enemmän valtiolla on valtaa, sitä vähemmän ihmisellä on tilaa päättää itse. Ja sitä vähemmän ihmisellä on tilaa omalletunnolle, jonka nimissä valtiotakin vastaan voidaan puhua … minulle vapaus on suuri itseisarvo.”
Päädyimme siis pohtimaan vanhaa, visaista ongelmaa. Mikä on yksilön (ihmisen, meriharakan) suhde systeemiin (valtioon, luontoon)? Missä kulkee oikeudenmukainen raja?
Viljo muisti heti, että minä olin pohtinut samaa asiaa vuosia sitten ”Susiko vapaaksi?”-artikkeleissani, mutta nyt hänellä näytti olevan jotakin tuoreempaa sanomista.
Viljo Vähänen jatkoi.
”Apusen ajatus valtion roolista sisältää omituisen, mutta hyvin yleisen, vääristymän. Hän sanoo, että ’meillä (hänellä itsellään?, EVA:lla?, suomalaisilla?, kapitalisteilla?) on outo olettamus, että valtio olisi lähtökohtaisesti hyväntahtoinen, koska valtio olemme me. Tämä ei ole totta. Byrokratialla on todistetusti oma tahto, jota se myös käyttää. Ei ole mitään perustetta ajatella, että valtio olisi humaanimpi kuin vapaan valinnan järjestelmä’. Tällaisen ajattelun juuret löytyvät Ludvig XIVn, Aurinkokuninkaan, ajattelusta: L’etat s’est moi. Eihän valtio ole hyväntahtoinen siksi, että se (systeemi) olisi meidänkaltainen. Sehän johtaisi auttamattomasti ajatuksellisen umpikujaan, koska ’meidänkaltaisuus’ sisältää ratkaisemattoman ristiriidan ”meidän” ja ”noiden” (muiden) välillä. Valtiosta ei sen vuoksi ole syytä käyttää epiteettiä hyväntahtoinen, koska siinä on (käyttääkseni nykyistä muotisanaa) paha valuvika. Ei valtio siksi voi olla myöskään humaanimpi kuin vapaaseen kilpailuun perustuva markkinatalous, jonka hyviä puolia Apunen päätyy luettelemaan. Valtio ei siis voi olla ’lähtökohtaisesti hyväntahtoinen’, mutta se saattaisi olla ’lähtökohtaisesti oikeudenmukainen”, jolloin se myös pystyisi ylläpitämään eettistä tasapainoa …”
- Haluat siis sanoa, että EVA:n johtaja on väärässä väittäessään, että vapaat markkinat tekevät kaikkensa, että tyranniaa olisi mahdollisimman vähän, sain kysytyksi, kun huomasin Viljon vähän epäröivän.
”Kun hypätään tosiasioista idealismin puolelle, astutaan hyllyvälle suolle. Ranskan Aurinkokuninkaalle annettiin nimeksi Louis Dieudonné, Ludvig Jumalan antama ja hänen aikanaan ehdottomaan itsevaltiuteen (siis tyranniaan) perustuva systeemi saavutti huippunsa. Vastaavanlaisen hallitusmuotoon (valtioon) päätyivät mm. Napoleon, Hitler ja Stalin. Muitakin hirmuhallitsijoita voisin luetella. Niitä riittää. Valistuneiden diktaattoreiden ihailijoita on maailma pullollaan vielä tänäkin päivänä. Epäilemättä vapaat markkinat tekevät kaikkensa, jotta tyranniaa olisi mahdollisimman vähän. Se on hienosti sanottu. Kyllä minäkin pidän vapauden edistämistä hyvänä asiana.”
Mutta.
”Omatunto on kuitenkin aina yksilöllinen”, kuten Matti Apunen kirjoittaa. ”Tässä hän on oikeassa. Silti minua on aina jäänyt vaivaamaan kysymys siitä, mitä on omantuonnon tuollapuolen. Vaikka tuntisin olevani täysin vapaa ja jos minulla olisi oikeus tunkea nokkani mihin ikänä haluaisin (kuten meriharakalla aamuauringossa), kuinka pitkälle voisin työntää vapauteni rajaa ennen kuin omantuntoni hälytyskello alkaisi soida.”
”Kun Apusen hälytyskello alkoi soida kommunistisessa Puolassa ja hän koki vapauden herätyksen nähdessään toisinajattelijoiden kirjoituksia ihan paikan päällä, herää kysymys, onko hänen hälytyskellonsa nyt nukahtanut, kun Puola on vapautunut tyrannian ikeestä ja saanut pukea ylleen vapaan markkinatalouden ihanan viitan, josta se joutui maksamaan vain pikkuriikkisen kynnysrahan (EU:n ja Naton jäsenyyden) päästäkseen nousemaan vapaan maailman vankkureille, jotka kulkevat voitosta voittoon. Ehkäpä hän ajattelee, että maailma on nyt tasapainossa ja hälytyskellot voidaan siirtää lastenkammarin leluhyllylle.”
Entä jos omantunnon tuollapuolen ei ole muuta kuin loputon yö?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti