tiistai 9. kesäkuuta 2015

365. Hyvä teko 150609

Suhtaudun epäilevästi amerikkalaiseen hyväntekeväisyysyhteiskuntaan, jossa heikommista ja vähäosaisemmista pidetään huolta lahjoitusten avulla. Ja sitten hyväntekijät paistattelevat omassa erinomaisuudessaan.
Sitaatti olisi voinut olla Viljo Vähäsen, mutta ei. Se oli lähtöisin työmarkkinajohtajan suusta (ks. ”Palkansaajapomot tyrmäävät eliitin lahjoitustalkoot”, IL 9.6.2015).
Salamannopea vasen suora. Kolme superjohtajaa kanveesilla. Yhdellä iskulla. Kehätuomarina moraalifilosofiasta väitellyt valtiotieteen tohtori.
- Onko hyväntekeväisyyskonservatismi sinulle tuttua, kysyin Viljolta, kun olimme ohittaneet ilta-auringossa Kasinonrannan ja suuntasimme askeleemme kohti Ryssänkärkeä. – Sehän sai nyt palkansaajapomot takajaloilleen ja arkkipiispakin ehti jo antamaan heille tukensa. En muista, että Jussi Teljo olisi käyttänyt sitä luennoillaan 1950-luvun lopulla enkä löytänyt sitä omista muistiinpanoistanikaan. Se taitaa olla uudempaa filosofista lyriikkaa?
”On ja ei”, Viljo aloitti luentonsa.
”Hyvän teon ajatus on ikivanha. Sitä pohtivat jo antiikin filosofit, mutta eivät he käyttäneet sanaa hyvinvointivaltio, kuten tämän päivän moraalifilosofi. Se on uudempaa sosialidemokratiaa. Kysymykset oikeasta ja väärästä, hyvästä elämästä, sekä arvojen ja eettisten väittämien luonteesta ovat sen sijaan vanhaa filosofista kauraa. Sitä ovat pureskelleet tavalla tai toisella kaikki analyyttisen filosofian harrastajat ja tutkijat niin lännessä kuin idässä. En laisinkaan ihmettele, että se pulpahti jälleen niin kiihkeästi esille, kun Juha Sipilä alkoi sorvata yhteiskuntasopimustaan …”
- Et kait nyt sentään tarkoita, että pääministerimme olisi hyvää tarkoittava hölmö, jonka hyvä tarkoitus kääntyisi häntä itseään vastaan ja myrkyttäisi heti alkuunsa uuden poliittisen hovin mielen?
”No, en nyt sentään, vaikka reaktiot yhteiskuntasopimukseen tuovat kyllä väkisin senkin suuntaisia ajatuksia mieleen.”
Tauko.
”Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksen puheenjohtajan paimenkirje oli tietysti kannanotto yhteiskuntasopimuksen puolesta. Sitähän ei kukaan ole kiistänyt, mutta hyvä teko, jota hän esitti, näyttääkin olleen paha teko, mutta eihän sellainen käänne ole filosofisessa mielessä mitään uutta. Hyvä tarkoitus ei aina ole johtanut hyvään lopputulokseen. Senhän me tiedämme jo arkielämästä, ja poliittinen historiahan on tulvillaan niitä tapauksia.”
- Aivan. Senhän moraalifilosofimmekin myönsi  sanoessaan olevansa aivan varma siitä, että hankkeen takana oli vilpitöntä harrastusta.
”Oli oli. Mutta vilpittömyyskään ei auta, jos teko on väärä. Tässä tapauksessa näin on ilmeisesti päässyt tapahtumaan. Ehkä vahingossa … vaikka juuri se tuntuu omituiselta. Olisihan työnantajien luullut tietävän millaisissa mielialoissa työntekijät liikkuvat porvarihallituksen ensimetreillä. Herkempää otetta olisi nyt tarvittu …”
- Kyllä. Vasen suora oli tehokas!
”Yes. Hyväntekeväisyyskonservatismin oikeistolainen henki taisi yllättää tämän voimalajin perinteisesti lihaksikkaamman osapuolen. Molempien osapuolten kannattaisi varmaankin jatkossa keskittyä pohtimaan moraalifilosofian perimmäisiä kysymyksiä, joihin kuuluu muun muassa kysymys mikä tekee teosta oikean tai väärän?”
- Tähän kysymykseen moraalifilosofimme antoikin jo oman vastauksensa: Mitään ei voi sille, että se tässä tilanteessa näyttää jotenkin omituiselta, koska ihmiset jakaantuvat kahteen ryhmään: niihin jotka saavat itse valita ja niihin joilla ei ole mitään valittavaa.
”Ok. Nyrkkeily on taitolaji! Siinäkin on omat sääntönsä ja eettiset norminsa. Niitä tulisi tarkoin noudattaa, jotta vältyttäisiin arvaamattomilta vaurioilta ja vammoilta.”































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti