Tartun kuumaan perunaan. Mitä saa sanoa? Mikä pitää
jättää sanomatta? Missä kulkevat sananvapauden rajat? Kenellä on vastuu
sanomisista?
Aihe ponnahti esiin pari päivää sitten
aamutelevisiossa, josta ehdin nähdä vain osan.
Ajattelin, että ei hätää. Senhän näkee Areenalta.
Mutta kun ei nähnyt. ”Elämisen haasteet”-ohjelman
ensimmäisen osan saattoi katsoa vain suorana lähetyksenä eikä sitä löytynyt
enää Areenalta. Päiväkirjaani otin vain ohjelman esittelyn: ”Itsesensuuria vai
hienotunteisuutta? Mitä uskonnoista uskaltaa oikeastaan sanoa? Muhammed-karikatyyrien
jälkeen on selvää, että ainakin tiettyjen sanomisesta tai julkaisemisesta voi
tulla seurauksia.”
Ohjelma antoi kuitenkin tukun virikkeitä, jotka
johtivat mielenkiintoiseen sarjaan tapahtumia, nimiä ja johtolankoja, joita oli
pakko ryhtyä penkomaan.
Tässä muutamia esimerkkejä:
(1) Elisabeth Ohlson Wallinin valokuvanäyttely Ecce Homo Uppsalan tuomiokirkossa vuonna 1998. Se johti pommiuhkausiin
ja siihen, että Paavi peruutti jo sovitun tapaamisen Ruotsin arkkipiispan K-G
Hammarin kanssa. Hänen SATIR-näyttelynsä, joka sisältää mm. valokuvan vuodelta
2012, jossa kuningas syö ystäviensä kanssa pizzaa alastoman Gamilla Henemarkin
päällä.
(2) 11-minuuttinen lyhytelokuva Submission, jonka alankomaalainen Theo
van Gogh ohjasi vuonna 2004. Elokuvan on käsikirjoittanut somalialaissyntyinen
amerikkalainen Ayaan Hirsi Ali. Elokuvassa pahoinpidellyt ja
raiskatut musliminaiset rukoilevat jumalaa. He ovat pyrkineet elämään Koraanin sääntöjen mukaan, mutta heille
se on tuonut suurta tuskaa. Elokuvassa esiintyvien naisnäyttelijöiden vartaloon
on kirjoitettu Koraanin säkeitä, joilla naisten pahoinpitelemistä ja syrjintää
on puolusteltu. Mohammed
Bouyeri murhasi van Goghin 2.
marraskuuta 2004.
(3) Vuonna 2001 perustettu Nobel-museo Tukholmassa.
Siellä esitetään Submission
sensuroidussa muodossa. Elokuva esitettiin ennen näyttelyn avaamista
paikalliselle imaamille, jonka
ehdotuksesta filmistä poistettiin vastuullisen
sananvapauden nimissä joitakin osia (ks. J. Kemppisen blogi 11.5.2015 ”Vastuullisesti,
Vastuullisesti”, sekä nimimerkki Takkiraudan blogisarja ”Vastuutonta sananvapautta” osat I-IV.)
Missä siis kulkeekaan kunnioituksen ja
itsesensuurin välinen raja? Mistä saa puhua ja mistä pitää vaieta?
Siitähän sananvapaudessa on kysymys.
Kävin päivän mittaan läpi kaiken sen materiaalin,
mitä löysin Googlesta hakusanalla ”sananvapaus” – eikä se ollut aivan vähäinen
määrä.
Mutta en löytänyt vastausta. Ehkä sitä ei ole
olemassakaan?
Sananvapaus saattaa kuulua niihin filosofisiin
käsitteisiin, joista Protagoras sanoi: "Kaikkien
arjen asioiden tarpeen mitta on ihminen, sellaisina kuin asiat ollessaan ovat,
ja kun niitä ei ole, myös silloin"
Eli,
että mitä?
Totuus
kätkeytyy jälleen kerran ihmisen sisälle.
Sieltä
sitä ei saa ulos minkäänlaisella värkillä. Ei teorialla, ei koneella, ei
suostuttelulla, ei pakolla. Ei millään.
Tuntuu
kuitenkin mahdottomalta hyväksyä loputonta ja lohdutonta relativismia
että ”kaikki riippuu kaikesta”.
Vaikka
alussa mainitsemassa aamutelevision ohjelmasta muistan valokuvataiteilija Elisabeth Ohlson Wallinin sanoneen useaan kertaan, että ”uskonnot ovat
hirvittäviä” (tai jotakin siihen suuntaan), ei pitäisi sortua irvailemaan tai
halveeraamaan ihmisten uskoja, uskontoja tai uskomuksia, vaikka ei niitä
hyväksyisikään.
Siksi voisin ihan hyvin ottaa vakavissani myös
Vladimir Putinin lausunnon, kun hän oli tavannut Paavin 50 minuuttia
kestäneessä rupattelutuokiossa Milanon Expo 2015-maailmannäyttelyssä:
Vaikuttaa siltä, että Jumala teki
minusta sellaisen, ettei minun tarvitse katua mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti