Pata
kattila soimaa. Musta kylki kummallakin.
Musta on Manalan väri. Synkkä. Vaarallinen.
Pelottava.
Sen sisälle, imuun, ei monikaan haluaisi
vapaaehtoisesi joutua.
Käteen jäänyt Musta Pekka on häviäjän kortti. Häpeän
leimaama.
MUTTA
On
mustalla tietysti myös omat hauskat, jopa iloisetkin puolensa.
Kukapa
ei olisi kokeillut, kuinka nopeasti ja virheettömästi osaa sanoa viisi kertaa
peräkkäin mustankissanpaksutposket tai kukapa ei olisi kevätöinä ihastellut
mustarastaan lurittelua!
Aina
mustaan väriin liittyy kuitenkin jotakin traagista, kuten venäläisen avantgardistin
Kazimir
Malevitšin öljyvärimaalaukseen Musta neliö, jonka tekijä sijoitti futuristien näyttelyssä vuonna
1915 ortodoksisen
kodin kunniapaikalle, huoneen nurkkaan ”paljaaksi ikoniksi”. Googlessa kerrotaan,
että ”Malevitš itse koki Mustan neliön maalaamisen
niin järisyttävänä, ettei pystynyt sen maalattuaan syömään, juomaan eikä
nukkumaan viikkoon.”
Otan tähän muutamia otteita Mustan neliön syntyvaiheista, koska ne
liittyvät mielessäni jollakin (mystisellä) tavalla parhaillaan vellovaan keskusteluun
EU:n (Naton ja USAn) ja Venäjän mustista
listoista.
Kazimir Malevitš teki aiheesta useita variaatioita vuosien 1915
ja 1930 välillä. Tekoajan lisäksi ”Neliöiden” väri, muotoilu ja tekstuuri
vaihtelevat. Taiteilija kääntyi Mustan neliön aiheen puoleen aina, kun hänellä
oli tarvetta esittää teoksiaan vakuuttavasti ja merkitsevästi, usein kaikkein
tärkeimpien näyttelyiden yhteydessä. Hän teki teoksesta kuitenkin aina uuden
version, eikä kopioinut aikaisempia.
Malevitš oleskeli kesällä 1913
Itä-Suomessa Uudellakirkolla säveltäjäystävänsä Mihail
Matjušin kesähuvilalla.
Siellä järjestettiin venäläisten futuristien tapaaminen ja alettiin suunnitella
saman vuoden joulukuussa ensi-iltansa saanutta oopperaa Voitto
auringosta. Malevitš, joka toimi
oopperan lavastajana ja puvustajana suunnitteli siihen mustan neliön teeman,
joka oli mukana eri kohtauksissa läpi koko esityksen. Lopulta se peitti
auringon kokonaan, vain musta neliö jäi jäljelle.
Ensimmäinen versio Mustasta
neliöstä on Tretjakovin
galleriassa Moskovassa.
Musta neliö oli esillä syksyllä 2007 Espoon
modernin taiteen museon Kazimir
Malevitšin näyttelyssä Henkisyys ja
muoto.
Mustassa värissä on jotakin perivenäläistä,
syvää tunnetta, puhdasta emootiota.
Sitä hehkuu myös ukrainalaisen Jevhen Hrebinkan laulussa Mustat silmät, jonka hän kirjoitti jo
tammikuussa vuonna 1843, jolloin Eurooppa eli vielä Napoleonin sotien jälkipyörteissä.
Mustat silmät / Yötä tummemmat / Tulta
kuumemmat / Kaikkein kauneimmat / Mulle
loistaen / Sadun kertovat / Jonka jokainen / On kuullut kerran … Mustat silmät
sun / Vei mun turmioon / Kantoi aurinkoon / Onnen huipulle enää löydä en /
Katsees tuonut on turmion
Mutta
kyllä samaa mustaa hehkua löytyy myös Venäjän läntisestä naapurista.
Huhtikuussa 1929 sai ensi-iltansa Valentin Vaalan ja Theodor Tugain ensimmäinen mykkäelokuva Mustat silmät, joka esitettiin Pallas-teatterissa Helsingissä.
Dramaattisia värisävyjä lisäsi silloin
se, että Valentin Vaala tuhosi elokuvan ainoan negatiivin heittämällä sen
mereen.
Ehkäpä musta hehku syntyi filmin
tekijöiden sukujuurista, joista Google kertoo seuraavaa:
”Valentin Vaala oli oikealta nimeltään
Valentin Ivanoff. Hän syntynyt 1909
Helsingissä venäläisistä vanhemmista. Theodor
Tugai (myöh. taiteilijanimeltään Teuvo Tulio) - vuoteen 1922 saakka Theodor
Derodzinsky - oli syntynyt 1912 junassa matkalla Riiasta Pietariin. Hänen
isänsä oli Liettuassa asuva turkkilainen, äiti turkkilaispuolainen. Suomeen
Tugai tuli vuonna 1922, äidin mentyä kolmannen kerran naimisiin, tällä kertaa
suomalaisen Alarik Rönnqvistin kanssa.”
Tauko.
EU on viime vuodesta lähtien asettanut
pakotteita kaikkiaan 151 henkilölle, joiden on katsottu olevan tekemisissä
Ukrainan konfliktin kanssa. EU:n pakotelistalla olevilta on evätty pääsy
unionin alueelle ja heidän EU-valtioissa olevia varojaan on jäädytetty.
Venäjä asetti touko-kesäkuun
vaihteessa omalle mustalle listalleen 89 eurooppalaista poliitikkoa. Nimekkäässä
kaartissa on useita entisiä pää- ja ulkoministereitä. Venäjä ei ole kertonut
perusteita sille, miksi kyseiset henkilöt ovat listalla.
Poliittinen peli mustilla listoilla on osa vanhaa, lähes
iänikuista kiistaa Idän ja Lännen välillä.
Kylmän sodan päätyttyä syksyllä
1989 Berliinin muurin murtumiseen näytti jonkin aikaa siltä, että riita olisi
kätketty kulisseihin ja painettu pois poliittiselta näyttämöltä.
Näin ei tosiasiassa tapahtunut.
Mustat listat muistuttavat siitä
pelon ilmapiiristä, joka vallitsi pian toisen maailmansodan jälkeen Euroopassa.
Ensin syntyi Nato (4.4.1949)
Pohjois-Atlantin sopimuksella Washingtonissa. Sitten Varsovan liitto
(14.5.1955), kun Albania, Bulgaria, DDR, Romania ja Neuvostoliitto
allekirjoittivat sopimuksen ystävyydestä, yhteistyöstä ja molemminpuolisesta
avunannosta.
Molemmat liitot sanoivat toimivansa
YK:n peruskirjan hengessä. Perustamissopimusten mukaan niiden tarkoituksena oli
pidättäytyä voimalla uhkaamisesta tai voimankäytöstä. Ne lupasivat ratkaista
riidat rauhanomaisesti. Molemmat toimivat sotilasliittoina, joiden päämääränä
oli taata kollektiivisesti kunkin jäsenvaltion turvallisuus siinä tapauksessa,
että se joutuisi sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi. Ne siis antoivat
jäsenilleen turvatakuun.
Euroopan ja sen sisälle syntyneiden
valtioiden geopoliittinen asema on noiden vuosien jälkeen muuttunut
radikaalisti.
Siitä esitti kattavan ja
perusteellisen analyysin ministeri Jaakko Iloniemi
Maanpuolustuskurssiyhdistyksen kevätkokouksessa 25.3.2015 Helsingin yliopiston
juhlasalissa (ks. Maanpuolustus 112).
Se kannattaa lukea ällätikun
kanssa.
Siteeraan.
”Saattaa todella olla niin, että
Venäjän johtajalla ja hyvin monella venäläiselläkin on aivan toisenlainen
mielikuva kuin meillä siitä, mitkä ovat oman aikamme poliittiset tosiasiat ja
mihin eri maat pyrkivät. Ei näin ollen ole ihme, jos ’muissa maailmoissa’
(viittaus liittokansleri Merkelin keskusteluun presidentti Putinin kanssa)
vallitsevat toisenlaiset arvot, toisenlainen käsitys todellisuudesta ja oma
tulkintansa siitä, mitä viimeksi kuluneen vuoden aikana on tapahtunut.”
Mustien listojen ytimeksi näyttää
muodostuneen Idän (Venäjän) ja Lännen (EU, Nato, USA) erilaiset käsitykset
siitä, mitä Ukrainassa on tapahtunut ja mitä siitä seuraa. Itä-Ukraina ja
Krimin niemimaa muodostavat mustan neliön
vaikeimman ongelman.
Tulkinnat sinkoilevat aiheen
ympärillä yhtä voimakkaalla paatoksella kuin aikoinaan Kazimir
Malevitšin ja Jevhen Hrebinkan taideteosten
ympärillä.
Nyt pitäisi ymmärtää, ettei taloa (rauhaa)
voida rakentaa yhdellä naulalla. Se ei kestä pienintäkään tuulen henkäystä. Ja
edessä saattaa olla todellinen myrsky.
Mustat listat kuuluvat lasten hiekkalaatikoille!
Tai heidän mörkö- ja kummitusleikkeihinsä.
Mustasta neliöstä voi syntyä
taideteos, joka elää ikuisesti – jos kangas on kiinnitetty riittävällä määrällä
aitoja nauloja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti