perjantai 27. syyskuuta 2019

731. Tunnelissa tapahtuu 190926

Demarit tyrmäsivät eilen nelikaistaisen moottoritien rakentamisen  pääkaupungin alitse. Uutisten mukaan päätös tehtiin perusteellisen keskustelun ja harkinnan jälkeen jälkeen. Hintaa pidettiin korkeana ja suunnitelmaa vanhanaikaisena. (Näin Sdp:n ratkaiseva kanta keskustatunneliin syntyi: ”Se oli ratkaisu menneisyydestä”, Helsingin Sanomat 26.9.2019, Marja Salomaa)
Pidimme Viljo Vähäsen kanssa päätöstä oikeana, mutta vain sillä ehdolla, että teknologian, rahoitusmarkkinoiden ja mielikuvituksen kehittyminen tyystin pysäytetään ja suunnittelussa ja rakentamisessa noudatetaan kirjaimellisesti ”ratkaisuja menneisyydestä” eli vain niitä tietoja ja oppeja jota on saatu länsi- ja itämetron rakentamisesta.
Viljo aloitti, kun päivä oli kirkastunut Ryssänkärjessä. ”
”Ajatus ei istu luontevasti sosialidemokratiaan, vaan muistuttaa pikemminkin konservatiivista hapatusta, jossa mieluummin painetaan jarrupoljinta kuin kaasua. Ei uudistuksia. Ei radikaaleja muutoksia.”
- Oletko siis sitä mieltä, että keskustatunneli saavuttaisi joskus  samanlaisensuosion kuin metro ja siitä tulisi joukkoliikenteen ylivoimainen suosikki?
”Ennustaminen on vaikeaa – etenkin tulevaisuuden ennustaminen! Tämä saattaa koskea erityisesti maanalaista rakennustekniikkaa, mutta se voi koskea myös asenteita ja erityisesti nykyisin niin suureen suosioon noussutta ilmastopolitiikkaa, jonka luulisi kärjistyvän erityisesti tunneleissa”.
- Aivan. Vuosikymmenten kuluessa Helsingin kellarikerroksiin on varmaankin putkaiistu niin monta reikää ja tunnelia, että uuden, leveän tunnelin rakentaminen tulisi olemaan erityisen suuri haaste insinöörille ja arkkitehdeille.
”Sitä paitsi keskustatunnelia varten tultaisiin varmuudella asettamaan liikennerajoituksia, jotka eivät vain suosisi vähäsaasteisia autoja ja muita liikennevälineitä, vaan tekisivät niistä pakollisia. Olisi myös selvää, että tällaiset rajoitteet koskisivat samalla myös maanpäällistä liikennettä, joten
 - Niin, ja kun Helsinki-Tallinna tunneli valmistuu, vaikutus ulottui syvälle Eurooppaan.
”Keskustunnelin valmistuminen rohkaisisi myös ajattelemaan pääkaupungin sisäistä liikennettä niin, että jalankulku ja autoliikenne (mukaan lukien kaupan ja kulttuurilaitosten tarpeet) saataisiin sujumaan sutjakkaasti”
Demareiden päätös katkaista keskustelu keskustatunnelista vanhanaikaisena on siis varomaton ja lyhytnäköinen. Siinä suhteessa se kyllä sopii hyvin pääministeri Antti Rinteen linjaan, jonka tarkoituksena on ottaa mahdollisimman selkeä hajurako edeltäjänsä rohkeisiin päätöksiin, joilla maan talous yritettiin vapautta tuhoisasta velkakierteestä. 
Keskustatunnelilta riistettiin mahdollisuus olla rohkea tulevaisuuden ratkaisu.
Helsingin pormestari tietää nyt, kuten hän itse sanoi, mihin suuntaan osoittaa syyttävä sormi!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti