maanantai 4. elokuuta 2014

267. Äkkiä karkuun! 140804

Viljo Vähänen muisti vanhan, hyvän ohjeen. Jos kohtaat iltamyöhällä uhkaavan vaaran, esimerkiksi isokokoisen örilään, ota jalat allesi ja häivy. Älä jää tappelemaan. Äkkiä karkuun!
”Näinhän se Naton pilotti varmaan ajatteli, kun ohjasi vakoilukoneensa suinpäin Ruotsin ilmatilaan, jossa joutui viipymään varttitunnin ennen kuin pääsi kurvaamaan takaisin kansainväliseen ilmatilaan.”
Olimme jälleen kävelemässä kohti Ryssänkärkeä. Kello oli vasta varttia vaille kuusi. Aurinko oli kyllä jo noussut puolitoista tuntia sitten, mutta Venäjältä saapunut superhelle alkoi jo tuntua iholla.
Olimme lukeneet uutisen, jonka mukaan Mildenhallin tukikohdasta, Englannista, lähtenyt amerikkalainen vakoilukone Boeing RC-135 Rivet Joint oli kohdannut Itämeren yllä, kansainvälisessä ilmatilassa, Kaliningradista nousseen, venäläisen taisteluhävittäjän ja säikähtänyt sitä niin, että oli lähtenyt karkuun ja lentänyt Visbyn yli (9 min), ylittänyt sitten kapean kansainvälisen rännin (1 min) ja kääntynyt sen jälkeen Ölandin vierestä takaisin Ruotsin ilmatilaan, josta pääsi pois vasta viiden minuutin kuluttua. Dagens Nyheter julkaisi tarkan reittikuvauksen, jonka se oli saanut Ruotsin puolustusministeriön salaisesta (!) raportista.
- Sehän oli rutiinilento. Naton ja Venäjän koneet ovat kyttäilleet toisiaan Itämeren yllä päivittäin. Joka ainoa laiva ja lentokone, joka liikkuu Itämerellä on rannikkovaltioiden tarkkailussa yötä päivää. Ei siellä mitään yllätyksiä pitäisi päästä tapahtumaan.
”Kyllä kyllä. Mutta nyt pilottien pinnat taitavat olla kireällä, kun se malesialaiskone pudotettiin alas Itä-Ukrainassa. Sitä tilannettahan Nato nyt seuraa entistä tiiviimmin, kun se on ottanut valvontaansa Baltian maiden ilmatilan ja aikoo ulottaa ohjustorjuntaverkostonsa koko itäisen Keski-Euroopan alueelle. Uutisen mukaan vakoilukoneen pilotit – Boeinghan ei ole mikään pieni lennokki, vaan nelimoottorinen jättiläinen – olivat havainneet, että Kaliningradin tutkat olivat ottaneet heidät tähtäykseensä. Ehkä he pelkäsivät ohjusiskua?”
- No, sitä se vielä olisi puuttunut! Siitä vasta rähinä olisi syntynyt!
”Ei sellaista tietenkään olisi tapahtunut, mutta silti kyllä ihmettelen Rivet Jointin reaktiota. Sehän oli ihan luvallisella asialla, kansainvälisessä ilmatilassa. Mikä kiire sille tuli?”
- Nykyään maailma on niin täynnä disinfomaatiota, että tosiasioita on vaikea kaivaa esille. Vakoilukone pyysi aivan konkreettisesti ruotsalaisilta lupaa koukata (hätätilanteessa?) heidän ilmatilansa kautta, mutta saivat kielteisen vastauksen. Silti he pakenivat, lähtivät äkkiä karkuun! Miksi?
”Niin, ja eihän tuollaista jättiläistä saa ihan silmänräpäyksessä kääntymään! Siksi aikaa meni peräti 15 minuuttia ennen kuin he se pääsi pois Ruotsin ilmatilasta. Jotenkin se viittaa hätävarjelun liioitteluun …”
- … tai huonoon omaantuntoon! Kesädekkareihin sopisi hyvin väite, että niillä oli lastinaan jokin salainen laite, jonka liikkeitä Venäjän vakoilu halusi häiritä!
”Naton vakoilukone tuskin erehtyi pitämään yhtä venäläistä taisteluhävittäjää isokokoisena öriläänä, jonka kanssa ei kannattanut ryhtyä tappelemaan, vaan parempi oli ottaa jalat (siis siivet) alle ja häipyä paikalta.”
- OK. Mutta tosiasiaksi jää se, että se lähti äkkiä karkuun!
Jätimme vähitellen Boeing RC-135:n rauhaan, kun pääsimme Ryssänkärkeen, kimaltelevan Itämeren rannalle. Totesimme kuitenkin, ettei maailman rauha enää kaipaisi uusia murtumia, kun vanhatkin ovat alkaneet märkiä mätäkuussa.
Päätimme kuitenkin seurata, vuotaisiko julkisuuteen mitään tietoa tapahtumasta sen jälkeen, kun Naton vakoilukone palasi tukikohtaansa.
Toistaiseksi on ollut hiljaista.
Onkohan se paha vai hyvä merkki?







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti