Viljo Vähänen vihelteli katupoikaa
heti, kun avasin hänelle aamuvarhaisella oven. Oli alkanut (lopultakin) sataa
sen verran rankasti, että jätimme Ryssänkärjen lenkin väliin.
- Mikä on?
Tiesin kyllä vanhastaan, että vihellyksellä oli jokin tarkoitus. Symboli.
Että Viljo näytteli nyt jälleen jotakin roolia.
”Muistat varmaan tämän sävelen?”
- No joo. Tuttu on. Vihellettynä. Sörkän laitakatujen …
”Jees”.
Ja Viljo alkoi selittää.
”Se on sävelletty jatkosodan aikaan vuonna 1941. George de Godzinsky. Sanat
Turo Kartto. Sota-ajan viihdyttäjiä molemmat. Se on elokuvasta Onnellinen ministeri. Kuka lienee ollut.
En ehtinyt tarkistaa. Katupoikien laulussa on kuitenkin kepeän nostalginen
tunnelma. Kun joskus näemme pollarin kätköissä Sörkan
laitakaupungin, niin silloin vihelletään näin…”
Viljo vihelsi.
”Poika illalla kun käypi tanssimaan. Kun kuuhut nauraa taivaaltaan. Vilheltääpi hän tytön akkunaan...”
- Mihin puhuja pyrkii? kysyin, kun Viljo oli päässyt koko refrengin
loppuun ja veti henkeään. Aikoi ilmeisesti jatkaa esitelmäänsä.
Viljo meni yllättäen aivan vakavaksi.
Hän selitti lukeneensa eilen ruukinmatruunan
blogin ”Katupojan pohjakoulutuksella
suurpolitiikan syövereihin”. Siinä ex-katupoika ja ex-KGB-mies kohtaa dekadentit, laiskanpulskeat
länsimaiden hallitsijat, heikot pellet, ja hämmästyy täydellisesti, kun nämä
panevatkin tikkuja ristiin Ukrainan puolesta. Siitäkös Maailman musta vihollinen (Morgroth) saa tulta siipiinsä ja päättää
ottaa askelen, josta ei enää voi perääntyä menettämättä kasvojaan. Ei tarvitse
muuta kuin että joku FSB:n spuukki huomaa, että hänen investointinsa ja
omaisuutensa ovat menneet talouspakotteiden myötä vessasta alas tai että oligarkit
päättävät hankkiutua pakotteista eroon. Ja palatsivallankumous on valmis.
”Eikä siinä kaikki”, Viljo jatkoi. ”Venäjän
kansa on asettunut masokistisesti kiusaajansa ja tylyttäjänsä taake. Mutta
ennemmin tai myöhemmin Morgothille käy kuin Janajevin juntalle. Tai sitten
päädytään ydinsotaan, jossa Venäjä nuketetaan lasitasangoksi”
Häh?
Sanoin lukeneeni samaisen tekstin ja
ajatelleeni myös katupojan psykologiaa.
- Ollaanko nyt jälleen samanlaisessa
sotapsykoosissa ja propagandamyrskyssä kuin maaliskuussa 1940, kun kansa oli
kuullut talvisodan järkyttävät rauhanehdot ja kun kesäkuussa 1941 lähdettiin
tukemaan Saksan Barbarossa-operaatiota? Vähän niin kuin kosto mielessä.
Äärimmäinen masennus ja äärimmäinen riemu sotkeutuvat käsittämättömäksi,
haisevaksi liejumereksi, johon kukaan järkevä ihminen ei voi edes
varpaanpäitään kastella.
”Niin. Kyllähän Morgothin maailma näyttää aika
lailla erilaiselta kuin Tuure Karton ja George de Godzinskyn luoman katupojan maailma. Mutta jos lähdetään
aksiomaattisesti siitä, että nyt eletään väkivallan kyllästämässä, jatkuvan
pelon täyttämässä maailmassa, jossa on lupa sylkeä suustaan minkävärisiä
sammakoita tahansa, ei paljon toivoa paremmasta, sivistyneemmästä ja
järkevämmästä maailmasta taida olla.”
Viljo veti henkeä.
”Kun Urho Kekkonen, Josif
Vissarionovištš Dzhugashvil ja Silmarillionin Morgoth sotketaan samaan
soppaan, jota hämmennetään mieschauvinistisian
exän sokealla kiihkolla, ei tuloksena voi olla muuta kuin älyllinen, nuketettu
lasitasanko.”
- Onneksi maamme ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon
ei tarvitse lähteä luistelemaan sille tasangolle.
Herrat, narrit eivät kai vihellä lain. Senpä tahdon
heille sen opettaa vain. Se taito heille kai tarpeen lie. Tuo taito teille se tarpeen lie. Sen
käyttää voi kun Sörkkään päin käy tie. Sen laulaa voi kun täältä pois käy tie.
Veijo ei ole tainnut seurata Ukrainan tapahtumia. Ruukinmatruuna oli 2014 aivan oikeassa oman kristallipallonsa kanssa kutsuessaan Putinia Morgothiksi - venäläiset ovat käyttäytyneet kuin örkkilauma Ukrainassa.
VastaaPoista