Viha on paha asia. Vaikka sen nostaisi kämmenelleen kuin hehkuvan
apilankukkasen, johon syysauringon säteet osuvat, siitä ei löydy kauneutta, ei
hyvyyden tuoksua.
Jotkut kyllä väittävät, että vihalla on myös hyvät puolensa; että sillä on
myös positiivista käyttövoimaa. Heidän mukaansa kyky tuntea vihaa antaa
rohkeutta olla itsenäinen, riippumaton. Sen varassa voi puolustautua ja
suojautua vaaroilta. He sanovat, että ihmisen kehityshistoriassa viha on
auttanut torjumaan vaaroja ja selviytymään elossa äärimmäisen uhkaavissakin tilanteissa.
Lähtökohtaisesti viha on kuitenkin negatiivinen tunne. Se saa alkunsa
epäonnistumisen ja turhautumisen tunteista, kun toiveet ja tavoitteet törmäävät
läpipääsemättömään muuriin. Kun edessä on pimeä ja ahdistava umpikuja.
Vilkaisu Googleen auttaa jälleen:
”Fyysisen kehon kannalta viha on vahvasti virittynyt tila. Se saa
lihakset jännittymään, verenpaineen nousemaan ja adrenaliinin, kiihtymys- ja
puolustautumishormonin, erittymään. Pitkäkestoinen vihamielisyys kuluttaa
paljon kehon voimavaroja. Hallitsemattoman vihan vallassa on myös suuri riski
loukata, satuttaa, alistaa tai kiusata toisia.
Vihan toistuva kokeminen tai päivittäinen ilmaiseminen vain lisää
vihamielisyyttä, eikä auta vihan kanavoimisessa. Tyynnyttämisen ja
rauhoittamisen opettelu on hyödyllistä, jos kärsii jatkuvasta
vihamielisyydestä. Viha onkin erityisen vaativa tunne; sitä on voitava ja
osattava ilmaista tarvittaessa. Toisaalta sitä pitäisi olla purkamatta
hallitsemattomasti, lietsomatta lisää ja juuttumatta siihen liian pitkäksi
aikaa.”
Vihaa pitäisi siis voida helpottaa, kanavoida, jotta se ei saisi
yliotetta elämästä; jotta se ei tunkeutuisi kaikkialle kuin hoitamaton syöpä
tai tulvapadot särkenyt mutavesi.
Mutta.
Mutta.
Kuinka
saisin padotuksi sen vihan ryöpsähdyksen, mikä syntyi mielessäni, kun näin
uutisissa leviävän teloitusvideon ja ajattelin, että entäpä jos tuo teloitettu
olisi oma poikani. Enkö silloin ryhtyisi etsimään käsiini teloittajaa
tarkoituksenani kostaa?
Vieläkin
tunnen, kuinka viha kiehuu sydämessäni!
Mutta.
Juuri
näinhän vihan mekanismi toimii. Se valtaa yksittäisen sielun. Sen tarkoitus on
aiheuttaa kaaos siellä. Ja sen tarkoitus on levitä. Tarttua toiseen. Toiseen.
Toiseen. Loputtomasti.
Tauko.
Pakotin ajatukseni pysähtymään. Rauhoittumaan. Kysymään.
Vihan vallassa järki ei toimi.
Viha on kuin pystyyn nostettu dominonappula. Jos annat sen kaatua, se vie
mukanaan kaikki toisetkin nappulat.
Lopulta on vain tasaista. Pimeää. Sama umpikuja kuin alussa.
Siksi kysyn, miksi Irakin ja
Suur-Syyrian islamilainen valtio ISIS mestasi toimittaja James
Flylen? Missä ovat tämän hirvittävän
teon juuret? Miksi se tehtiin juuri nyt? Voisiko pohjaton viha ilmetä
nykytekniikan valossa suoremmin?
Auringonsäteet eivät osu apilankukkaan. Ne eivät herätä yhtään toivon
pilkahdusta.
Olen lukenut vuosia sitten Koraanin sanasta sanaan, myös Lehmän suuran: ”Taistelkaa Jumalan tiellä niitä vastaan, jotka
taistelevat teitä vastaan, mutta älkää sortuko tekemään väärin: Jumala ei
rakasta väärintekijöitä.”
(Koraani 2:190, suomennos Hämeen-Anttila, 1995).
En huomannut laskea, että
sana jihad (kamppailu, kilvoittelu) esiintyy kirjassa 41 kertaa, mutta
nyt ymmärrä, että siinä piilee avain teloitusvideoon.
Kysymys on siis uskonnosta.
Kirjoitetun sanan tulkinnasta.
Kun pohjatonta,
epätoivoista vihaa ei löydy kirjoitetusta tekstistä, sen on täytynyt syntyä sen
ulkopuolella, tulkintojen kivikkoisella tiellä. Silloin tullaan kipeään
kysymykseen, kenellä on oikeus tulkita ja mihin tekoon tulkinta saa johtaa.
Eikä tästä ole kukonaskeleenkaan verta niihin oppiriitoihin, jotka ovat
vuosituhansia vaivanneet kaikkia uskontoja ja uskontokuntia. Meillähän on
siitäkin myös omat kokemuksemme.
Kuka on oikeutettu auktorisoitu
tulkitsemaan, mitä Jumala on sanonut ja tarkoittanut? Kuka on ”väärintekijä”?
Entä ”oikeintekijä”?
Maailma on täynnä
”fundamentalisteja”!
Mutta voiko niin pahaa tunnetta
kuin viha, kotouttaa mihinkään yhteiskuntaan tai yhteiskuntajärjestelmään?
Eikö se olisi syvässä, periaatteellisessa ristiriidassa hyvän elämän ja
sivistyspyrkimysten kanssa?
Vaikka jotkut saattoivat
aikoinaan ajatella, että ryssäviha toimi talvisodassa ”positiivisena
käyttövoimana”, siitä tuskin on rakentavaksi ainekseksi tänä päivänä.
Ja vaikka tavoitteeksi
asetettaisiin kaikista uskonnoista riippumaton, itseohjautuva ja vastuullinen
ihminen, eikö hänellekin viha olisi käyttökelvoton työväline.
Eikö jokainen silmittömän
vihan vallassa tehty teko ole väärintekijän suorittama?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti