maanantai 6. lokakuuta 2014

290. Bible belt 141006

Miltä mahtaa tuntua pakanasta, kun hän lentää raamattuverkkoon kuin hyttynen? Ei sattumalta, vaan vapaaehtoisesti. Tarkoituksella.
Ei varmaankaan samanlaiselta kuin islamistista, joka lähtee Syyriaan taistelemaan kalifaatin puolesta, vaikka tämäkin lähtee vapaaehtoisesti, oman uskonpoltteensa varassa.
Pakana voi jäädä kiinni vaikka kahdeksaan verkkoon, mutta islamisti on tiukasti kiinni verkossaan jo ennen kuin hän ottaa ensimmäistä askeltakaan.
Pakanan ei tarvitse rimpuilla irti verkoista, koska hän ei oikeastaan ole niihin tarttunutkaan. Hän ei ole niiden uhri, vaan vapaa, vapaa ajattelemaan. Mutta ajatus irtirimpuilusta ei edes syty islamistin mielessä, koska hänelle uskonliima on niin vahva, ettei siinä ole vapaan ajattelun kokoista hengitysrakoa, ilmakuplaa.
Pakana esitti vastauksen: Kierros haastoi suorastaan ajattelemaan. Ei siksi, että olisin kokenut kirkkoon kuulumattomana jotenkin suurta ristiriitaa uskonnollisen sanoman kanssa. Vaan siksi, että kyllähän minäkin yritän olla hyvä ihminen, ihan kotikasvatuksen ja naivin ’hyvään vastataan hyvällä’ uskomukseni takia. (Heikki Kärki : ”Hyvä ihminen?” kommenttinaan kirjoittamaansa artikkeliin ”Kierros raamattuvyöhykkeellä”, Keskisuomalainen 5.10.2014)
Artikkelissaan toimittaja Kärki kertoi siitä, kuinka hän kävi viitenä eri sunnuntaina ja yhtenä lauantaina kahdeksan eri uskontokunnan jumalanpalveluksessa Jyväskylän Puistolan kaupunginosassa, joka sattuu olemaan oman varhaislapsuuteni leikkitanteretta Tourujoen länsipuolella.
Luin  kolmelle sivulle levitetyn ja 18 valokuvalla sekä yhdellä karttapiirroksella koristellun artikkelin sattumalta eilen (sunnuntaina), kun olin ollut edellisenä päivänä luokkakokouksessani Jyväskylän Lyseon lukion parakkikoulussa Nisulan kaupunginosassa ja istunut hetken kaupunginkirkon jumalanpalveluksessa.
Pidin artikkelista ja kommentista.
Niissä oli hieno journalistinen ote. Pieni annos kaunista rehellisyyttä (”Kaikki yleispäteviä ohjeita. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin kaikki asioita, joissa olen epäonnistunut enemmän tai vähemmän. Ei siis ihme, että jumalanpalvelukset pääsivät puhuttelemaan”) ja vankka annos asiallista infoa (päivämäärät, kellonajat, tapahtumanimikkeet, kestoajat ja osallistuneiden lukumäärä), jota valokuvat kirkoista ulkoapäin ja tapahtumista niiden sisällä täydensivät.
Pelkästään kuvatekstejä lukemalla sai hyvän kuvan vähemmän tunnettujen kirkkojen jumalanpalveluksista.
”Kansainvälisen työn pastori Sandesh Roberts kastoi Benedicta Udehon ja kolme muuta helluntaiseurakunnan jäsentä”. (Siiontemppeli Lyseokadun kulmassa)
”Mormonien ehtoollisessa juodaan viinin sijaan vettä, sillä mormonit eivät käytä alkoholia. ’en usko, että alkoholi tekee hyvää kenellekään’, vanhin Durrant muistutti myös toimittajalle” (Mormonikirkko Sammonkadulla – joka oli ainoa asfaltoitu katu Jyväskylässä kouluaikoinani 1950-luvun alkupuolella)
”Tapahtuman  intensiivisyys pääsi yllättämään ensikertalaisen” (Vapaakirkko Puutarhakadulla)
”Linnea Lehti, Christopher Aluoch, Simona Petrule-Aluoch ja Eevi Iivari kuuntelivat lasten raamatuntunnilla tarkasti Oscar Aluochia” (Adventtikirkko Ilmarisenkadulla)
Taulumäen kirkon Tuomas-messusta ja Ortodoksikirkon sunnuntailiturgiasta ei ollut interiöörikuvia, kuten ei myöskään Kansakoulukadun Luther-kirkosta, mutta Vapaakirkon ”uudenlainen kokemus” oli saanut palstatilaa puolen sivun verran.
Kun puhutaan siitä, että kirkkosalit olisivat tyhjillään ja kirkot painiskelisivat taloudellisissa vaikeuksissa, oli oikeastaan aika hämmästyttävää, että ”uskontojen tavaratalossa” oli niin paljon asiakkaita. Toimittaja Kärjen laskujen mukaan yli 1200 henkeä.
Sama koskee myös vanhaa kaupunginkirkkoa, joka oli sunnuntaina melkein tupaten täynnä eri-ikäistä kuulijakuntaa.
Jyväskylän Bible belt pyytää siis varsin tehokkaasti. Verkko suorastaan notkuu saaliin painosta.
”Herra auta, että lasteni uusi koti ja uusi päiväkoti olisivat sisäilmaltaan terveitä” (esirukous Taulumäen kirkon Tuomas-messussa).
Usko ja arki näyttävät kohtaavan toisensa raamattuverkon tuntumassa.
”Sisäilma” voi tosin tarkoittaa sekä homevauriota että uskon puhtautta.
Syyriaan lähtevälle islamistiselle fundamentalistille uskon puhtaus saattaa olla tärkeämpää kuin yhdellekään Puistolan raamattuverkossa rimpuilevalle uskovaiselle.
MUTTA
Kukapa meistä tietää, mitä tarkoittaa se, että jokaisella ihmisellä on oikeus tulla autuaaksi omassa uskossaan. Pakanankin.
Ehkäpä toimittaja Heikki Kärki on lähellä totuutta, kun hän nostaa Bible beltistä saaliiksi jääneen terapeutti-luennoitsija-kirjailija Salme Blomsterin, joka kehottaa ihmisiä ”riisumaan luonnepanssarinsa ja olemaan mahdollisimman paljaita niin kirkossa kuin muuallakin.”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti