torstai 9. lokakuuta 2014

291. Rippituoli 141009

”Museoviraston tätien on nähty repivän pelihousujaan ja arkkitehti Lars Sonck-vainaan kuultu pyöriskelevän haudassaan, kun hänen Jerusalemin temppelistä esikuvansa ottaneen jugendtyylisen kirkkosalinsa nurkkaan kannettiin jostakin paavin kierrätyskeskuksesta hankittu rippituoli eli sovituskoppi.” (Kirkko & Kaupunki nro 38, 8.10.2014, Kerettiläinen)
Vähemmästäkin mielenkiinto herää! Enkä tarkoita pelkästään museoviraston tätejä.
Että Kallion kirkkoherra on ihan ominpäin hankkinut työtilaansa rippituolin ja aikoo ilmeisesti kuunnella korvat höröllä seurakuntalaistensa synnintunnustuksia vielä tämän syksyn aikana.
Rohkea mies.
Teologi, joka on lukenut tarkkaan evankelis-luterilaisen kirkon tärkeimmän tunnustuskirjan, Augsburgin tunnustuksen, jonka Philipp Melanchton antoi Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisarille, Kaarle V:lle kesäkuussa 1530.
Aikaansa seuraava mies.
Pappi, joka on varmasti lukenut myös Augsburgin tunnustuksen puolustuksen.
Eihän rippituolia voi käydä ostamassa paavin kirpparilta kepein perustein. On tiedettävä tarkkaan, mitä sillä tehdään.
”Ripittäytyminen on säilytetty, ja tapana on, ettei ehtoollista anneta niille, jotka eivät ole saaneet synninpäästöä. Synninpäästön sana on lohduttava, sillä Jumala puhuu sen kautta ja antaa siinä synnit anteeksi. Katsotaan, että aiemmat syntiluettelot, hyvitystyöt, aneet, toivioretket ynnä muut vain kiduttivat omiatuntoja, kun ei puhuttu ripin armollisesta puolesta. Opetetaan myös, ettei ketään voi pakottaa nimeämään syntejään, sillä kukaan ei näe eikä tunne kaikkia syntejään. Synninpäästöä ei saada vain nimetyistä synneistä vaan kaikista” (Augsburgin tunnustus, XI Ripistä)
Kallion pappi tarkentaa:
”Yksi olennainen osa tässä (unohdetussa käytännössä) on rippituoli, joka kertoo siitä, että näiden ovien takana epäonnistunut ja eri tavoin tipahtanut ihminen saa aloittaa alusta vaikka joka päivä. Rippituoli on vahva anteeksiannon ja uuden alun symboli.”
Viisas mies.
”Papin tehtävä on varmistaa, että rippi liittyy syyllisyydestä vapauttamiseen, ei esimerkiksi häpeään tai johonkin sellaiseen pahaan mieleen, missä ei ole mitään anteeksipyydettävää.”
Voi hyvinkin olla, että sovituskoppiin tulee yhtä pitkiä jonoja kuin leipäjonoihin, jotka kiemurtelevat korttelikaupalla. Tai sitten ei.
Uutuudenviehätystä sillä varmastikin on aivan samalla tavalla kuin Narinkkatorin kappelilla, jonne turistitkin ovat löytäneet tiensä.
Ero on tietysti siinä, ettei hiljaisuuden kappelissa saa eikä tarvitse puhua, mutta rippituolissa puhe kuuluu asiaan.
Aivan samalla tavalla kuin kapakassa.
Taisi olla nimittäin vain sattuma, että samaisessa Kirkko & Kaupungissa oli uutinen (viikon vinkki), että pappi on tavattavissa kerran kuussa Päättömässä Kanassa, jossa paikallinen pastori päivystää.
”On eri asia tulla baarissa juttelemaan papin kanssa kuin mennä kirkolle tai sopia erikseen joku aika, jolloin pappia voisi tavata. Kynnys on matalampi ja tunnelma rennompi.”
Rippisalaisuutta ei kapakassa voi papilta vaatia, mutta rippituolissa se on ehdoton sääntö.
Taidanpa seuraavan kerran tehdä treffit Viljo Vähäsen kanssa Pataässän sijasta Päättömässä Kanassa.
Siellä saattaa törmätä, jos hyvin sattuu, pelihousujaan repiviin museoviraston täteihinkin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti