tiistai 12. kesäkuuta 2018

645. Unia vai unikuvia? 180612

Huoneeseen tullessani olin pysähtynyt kynnykselle tohtimatta hievahtaakaan, enkä muuta kuullut kuin hänen hengityksensä sen kohotessa hänen huulilleen säännöllisin väliajoin kuin aalto rantaan, mutta uneliaammin, leppeämmin.
Hänessä hengitti kasvien ja puitten tiedostamaton elämä, joka oli oudompi, erosi jyrkemmin omastani mutta kuului minulle sitten täydellisemmin. Hänen minuutensa ei enää pyrähdellyt pakoon niin kuin keskustellessamme, salattujen ajatusten ja katseitten  myötävaikutuksella. Hän oli kutsunut sisimpäänsä kaiken, mikä välillä erkani hänestä, hän oli suojautunut, sulkeutunut, rajoittunut ruumiiseensa.
(Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä, 8. Vanki, ss. 658-659
Tajunnanvirta voi tempaista mukaansa aidon, tiedostamattoman unen yhtä hyvin kuin unikuvan, jonka valvejärki ja muistot kutovat joskus myöhemmin.
Tuntui välttämättömältä täsmentää tämä ero ennen kuin jatkan aloittamaani unikuvien sarjaa.
Viime vuosisadan alun yksi merkittävimmistä kaunokirjailijoista on kymmenosaisen romaanisarjansa kahdeksannessa osassa pannut Kertojan (oman itsensä) katseleman nukkuvaa Albertinea ja onnistunut luomaan kauniin ja herkän unikuvan, jossa hän välittää lukijoille omia tuntemuksiaan rakastettuaan kohtaan, mutta joka ei tietenkään kerro, millaista unta Albertine juuri sillä hetkellä, kun hän katseli tämän nukkuvan, näki.
Tämä on lukijani hyvä pitää mielessä, kun kerron omista unikuvistani.
Unet saattavat tietysti olla virikkeitä unikuville, mutta ne ovat kuitenkin itsenäisiä, erillisiä ja erilaisia tapahtumia kuin niiden pohjalta syntyneet muistikuvat.
Unikuvat syntyvät tietoisuuden alueella, kun taas unet kuuluvat selvästi henkilökohtaisen piilotajunnan alueelle. (Katso tästä väitöskirjani Läpivalaistu valta liitekaaviota nro 2 ”Ihmisen persoonan, maskin, taakse kätkeytyvät henkilökohtaisen ja kollektiivisen piilotajunnan rakenteet C.G. Jungin psykoanalyyttisen persoonallisuusteorian mukaan. Valtiotieteellisen yhdistyksen julkaisusarja. Politiikan tutkimuksia 18, Helsinki 1991)
 Kaunokirjallisuudessa tajunnanvirtatekniikka rikkoo tietoisesti tätä rajaa pyrkiessään tunkeutumaan kohdehenkilöiden mielenmaisemaan. Tässä Marcel Proust, samoin kuin Volter Kilpi Alastalon salissaan, onnistuvat suurenmoisesti. Mutta heidänkin tapauksissaan kysymys on tietysti ensisijaisesti heidän omista mielikuvistaan.
Samalla tavalla, kun itse muistelin Unikuvia 2:ssa joulukirkkoa Taulumäellä. Ajatukset olivat yksinomaan kirjoittajan. Olisin tietysti voinut ryhtyä kuvittelemaan, mitä äitini mielessä liikkui, kun hän etsiskeli myöhemmin sukulaisiamme Taulumäen kirkon penkeiltä ja lattialta, mutta silloin olisin tietysti joutunut liikkumaan vain mielikuvituksen maailmassa, koska minulla on vain toisen käden tietoa tuosta tapahtumasta enkä muista, että äitini, joka kuoli jo vuona 1975, olisi itse  kertonut siitä minulle.

Tarkoitukseni on kuitenkin jatkaa omia mielikuviani alkaneen kesän aikana. Tottakai unet voivat niitä täydentää, kuten esimerkiksi viimeöinen uneni, jossa edesmennyt vaimoni oli mukanani ratkaisemassa kadonneen avaimen arvoitusta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti