… Koulumatka Puistokadulta
Koskenharjun kansakoululle tehtiin talvella hiihtäen, ensin hautuumaan reunaa
vanhan kappelin nurkalle ja siitä Taulumäen kirkon taitse niin, ettei tarvinnut
nousta jyrkkää mäkeä ylös, vaan saatettiin sujutella mukavasti Kankaan tehtaan
puolelta läheltä Tourujokea Palokkajärven suuntaan ja nousta sieltä
punatiilistä rakennusta kohti, jonka seinää vasten sukset saattoi jättää, ei
kuitenkaan päätyyn, koska siellä, vähän niin kuin kuopassa, oli veistoluokan
ovi, jonka takana kuulin, alakoulun toisella luokalla, ikimuistoisen
höyläysohjeen: ”sen pinnan pitää olla sileä kuin sian mulkku”, kun tehtävänä
oli sipulilauta, mistä tulee mieleen, että sodan jälkeen kaupunkilaisissa
virkamiesperheissäkin pidettiin sikoja, lampaita ja kanoja, jos vain suinkin
pihapiiristä löytyi tilaa tai kesämökki oli kävely- tai pyörämatkan päässä, kuten
meillä Palokassa ja Puistokadulla, ja kasvimaa, jota syksyllä myllättiin ja
johon keväällä pantiin kasvamaa perunoita ja kylvettiin porkkanan, nauriin,
punajuuren ja lantun siemeniä, sillä kaikesta oli pula ja puute, mutta
Koskenharjulla törmäsin ensimmäisen kerran myös politiikan peruskallioon, kun
välitunnilla työläispojat kävivät ”porvaripölön” kimppuun huomattuaan, että
vanhempani olivat opettajia ja maanomistajia, vaikka meillä oli vain pieni
juurespalsta koulun lähellä ja siellä oli monilla muillakin pieni läntti, jolla
oli lupa kasvattaa vihanneksia tai mitä kukakin halusi, mutta sellaista kuvaa ei
jäänyt mieleeni, että meitä olisi vierastettu tai vihattu Karjalasta tulleina
evakkoina, vaan kyllä meidät hyväksyttiin porukkaan – ehkä se oli jonkinlaista
keskisuomalaista sivistystä (olihan Uno Cygnaeus ollut Jyväskylän seminaarin
ensimmäinen johtaja ja siellä oli jo vuonna 1858 aloittanut toimintansa
maailman ensimmäinen suomenkielinen poikalyseo) – mutta ei se kuitenkaan
estänyt alkusyksystä, kun kävelin reppu selässä Taulumäen kirkon ohi
Koskenharjun kouluun, jotakin ukkoa huutamasta rappusiltaan suureen ääneen,
että ”painu helvettiin saatanan porvari” – syvällä olivat silloin vielä
sisällissodan muistot ja arvet eivätkä ne vieläkään ole kokonaan arpeutuneet,
vaan lapsenkin mieleen ne olivat piirtyneet kuin kalliomaalaukset, syvillä,
raskailla viivoilla, paljon syvemmillä kuin unikuvat järkyttävistä hetkistä,
kun lampaamme, joita (ainakin parin vuoden aikana) kasvatettiin villoja varten
pitkin kesää ja joille isäni oli rakentanut talveakin varten jonkinlaisen
karsinan Puistokadun pihaan (ties kenen luvalla) ja joista yksi (joskus
myöhempänä kesänä) oli vauhkoutunut niin hurjasti, kun oli Palokan mökillä
säikähtänyt ohi ajanutta autoa, että oli hirttäytynyt kuoliaaksi liekaansa, ja
sikamme, jota kasvatettiin koko kesän ajan joulukinkuksi, kävi syksyllä ammattiteurastaja
tappamassa (mitä lapsia ei tietenkään päästetty näkemään), mutta
todellisuudessa Koskenharjun kansakoulu oli se ahjo, jossa alettiin takoa
kansalaissivistykseni kultaista köynnöstä, jota olen yrittänyt kantaa kunnialla
näihin päiviin saakka … eikä unikuva Koskenharjusta olisi täydellinen ilman
sitä järkytystä, joka syntyi vasta monta vuotta myöhemmin, kun kansakoulun
porkkana- ja perunapenkit olivat vaihtuneet ensin Palokan mökin pihapalstoiksi
ja sen jälkeen Aaltolan pihapuutarhaan Vesanka-järven rannalle, kun eräänä
sunnuntaiaamuna saimme lukea paikallisesta lehdestä, että Palokan mökki oli
tuhoutunut tulipalossa ja sen yläkerrassa asustaneen perheen pieni lapsi oli
kuollut siinä palossa. Se järkytti, sen muistan, erityisesti sen vuoksi, että
Palokan mökin alakerroksessa, vanhassa autotallissa, olin tuntenut käyneeni
ensimmäisen kerran kuoleman rajalla, vaikka olin vasta juuri menossa syksyllä Koskenharjun
kansakoulun ensimmäiselle luokalle, kun olin piiloleikissä löytänyt mielestäni
erinomaisen kätkön tallin takanurkasta ja käteni oli osunut sähköjohtoon, josta
sain sellaisen iskun, että menetin tajuntani …enhän minä tietystikään silloin
ymmärtänyt, mitä oli tapahtunut (vaan se selvisi myöhemmissä tarkastuksissa) ja
minulle kerrottiin, että olin herättyäni vain hokenut, että ”siellä on joku” …
siis vasta jälkeenpäin, paljon myöhemmin, tajusin, että olisin hyvinkin
saattanut kuolla siihen sähköiskuun! … ja että kaikki ne kokemukset, joiden
läpi elämänlankani on kiemurrellut nämä vuodet, olisivat jääneet minulta
kokematta … eivät ne olisi voineet siirtyä kenenkään toisen ihmisen (tai
eläimen) kokemuksiksi … juuri sitä tarkoittaa se (poliittisessa ajattelussani
tärkeäksi muodostunut periaate) että olen
tässä maailmankaikkeudessa ainutkertainen .. MUTTA olen yrittänyt välttää ajautumasta
siihen individualismin kuiluun, että
vain minulla egollani olisi
merkitystä tässä maailmassa ja tässä elämässä. Ei. Niin se ei voi olla. Ei,
koska jokaisella muullakin (ihmisellä, eläimellä, kasvilla, kivellä) on oma
itsensä, oma merkityksensä. Mutta varjelkoon! Se ei saa johtaa yleiseen relativismiin että kaikki
riippuu kaikesta! Se on minulle itselleni kaikkein suurin vaara! Tuhoisa! Koska
se sulkee jokaisen toisen pois
elämästäni … ja se olisi anteeksiantamaton virhe! Vääryys sekä itseäni että
sitä toista kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti