… Toistaiseksi olin yksin ja käytin sitä hyväkseni, vedin verhot
puolittain eteen, ettei aurinko estäisi minua näkemästä nuotteja, istuuduin
pianon ääreen, avasin umpimähkään Vinteuil’n sonaatin, joka siihen oli pantu ja
ryhdyin soittamaan … (Marcel Proust. Kadonnutta aikaa etsimässä, 8 Vanki s. 149)
… Tuskin mikään muu
pianonuoteistani on herättänyt mielessäni yhtä eläviä ja voimakkaita mielikuvia
kuin Pjotr Iljitš Tšaikovskin muunnelmateos Dumka, Mietelmä, joka
kertoo tarinan pienestä venäläisestä kylästä. Tämä unikuva heräsi eilen eloon,
kun jouduin valitsemaan kahden samanaikaisen tv-ohjelman välillä.
Vaihtoehtoina
olivat Nelosen Sherlock Holmes vuodelta
2009 ja Teeman Viulunsoittaja katolla vuodelta 1971. Molemmat olin nähnyt
aikaisemmin ja ne osuivat päällekkäin kahden muun houkutuksen kanssa, nimittäin
TV2:lta tuli futiksen MM-ottelu ja MTV3:lta Wallanderin
Rauhaton mies.
Urheilu
jäi heti kättelyssä toiseksi, koska mielenkiintoisia matseja oli tiedossa
moneksi viikoksi ja seuraavan valintavaiheen voitti jokseenkin helposti
Norman Jewisonin ohjaama musikaali, jonka toinen pääteemoista Rikas mies jos oisin alkoi heti soida päässäni.
Onneksi.
Sillä
Dumka heräsi eloon ja tuntui sopivan
luontevasti Taulumäen, Uokun ja Koskenharjun jatkeeksi, koska senkin juuret
ulottuvat lapsuusvuosiini ja sodanjälkeiseen aikaan. Niiden varassahan unikuvani
ovat syntyneet ja eläneet. Ne ovat silloin tällöin tunkeutuneet vielä nytkin
varsinaisiin uniini, joskin niiden äänet, hahmot ja värit ovat entisestään
hiljentyneet ja haalistuneet, kun uutta materiaalia on pursunut reaalimaailman
pyörteistä ja piilotajunnan kätköistä.
Tällä
kertaa virikkeenä oli myös viime vuosisadan alun kirjallisuus (Marcel Proust
1871-1922) ja huoli siitä, että olen alkanut
keksiä yhä juonikkaampia tekosyitä sille, että voisin olla jatkamatta
terapeuttisia istuntojani pianon ääressä. Sellaisiksi ovat nimittäin jo parin
viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana muodostuneet C.L.Hanonin äärimmäisen
tehokkaat sormitekniikan harjoitukset vuosilta 1923-1929 Le Pianiste Virtuose en 60 Exerices, joiden pahasti kuluneilla
sivuilla on vieläkin nähtävissä suuresti ihailemani pianonsoitonopettajani
Dmitry Hintzen merkinnät ja ohjeet – aivan erityisesti harjoituksen nro 54
kohdalla en trille quadruple en tierces,
jossa käteni aina väsyvät ennen kuin edes pääsen viimeisen harjoituksen Le Tremolo alkuun.
Myös
ajatukseni ”kotikonsertista”, jota varten lämmittelisin vanhaa ohjelmistoani,
on alkanut – samasta syystä – pahasti haalistua.
Tšaikovskin
Dumka on minulle tietenkin aivan
toisella tavalla konkreettisempi asia kuin Vinteuil’n sonaatti Proustille. Pianisti Vinteuil ja
hänen sävellyksensähän olivat Proustille vain kuvitteellisia ikkunoita, tirkistysaukkoja,
hänen omaan mielenmaisemaansa ja elämäänsä.
Niiden varassa ja
niiden avulla Proust antoi tajuntansa virrata vapaasti elinympäristönsä
rakenteissa ja ihmissuhteittensa viidakossa ja kirjoitti kokemuksensa muistiin
tavalla, josta muodostui yksi maailmankirjallisuuden ihailluimmista suurteoksista.
Minulle Dumka merkitsi paikkaa, jossa opin
tuntemaan venäläistä kulttuuria, ajattelun ja oppimisen salaperäisiä syvyyksiä,
käytöstapoja, ihmissuhteita, iloa ja surua. Sanalla sanoen elämää. Venäjän vallankumouksen pyörteistä Suomeen ajautuneen emigrantin elämää ja kotoutumista
vieraaseen kulttuuriin.
Toki minä opin myös
soittamaan yhtä instrumenttia, mutta samalla myös havaitsemaan, missä kulkee
synnynnäisen lahjakkuuden (musikaalisuuden) ja kovalla harjoittelulla
saavutettavan osaamisen välinen raja.
Se on ollut yksi Dumkan tärkeimmistä opetuksista.
Syvällä
kiitollisuudella olen aina muistellut niitä hetkiä, jolloin ”unohdettiin” piano
ja lähdettiin rakentamaan lumilinnaa Harjukadun pihalle tai milloin
tirkisteltiin illan jo kääntyessä pimeän puolelle laiturin raosta että olisiko
siellä vielä saalista, kun Aune Hintze jo huhuili että jokos te kohta tulette
sieltä.
Niin, ja erityisesti,
niitä hetkiä, jolloin istuin Dmitry Hintzen vieressä, kun hän viimeisteli suurikokoista
meritauluaan tai keväistä maisemaansa. Niillä hetkillä syntyi myös kipinä, joka
ei vieläkään ole sammunut, vaikka vain ohut elämänlanka pitää sen enää kiinni
pianossa tai venäläisessä maalaiskylässä..
Sen langan varassa
syntyi tänä keväänä Musta aurinko
jonka vein näytteille Helsingin Suomalaisen Klubin kuvataitelijoiden näyttelyn …
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti