Usko on kuin mikä
tahansa ampuma-ase. Jos se on viallinen, sitä ei voi käyttää. Sillä ei ole
mitään virkaa. Jos se on tahraantunut, se on puhdistettava, jotta sitä
voitaisiin käyttää tarkoituksensa. Jos se horjuu, sitä on vahvistettava. Jos se
katoaa, sitä on etsittävä.
Joillekin usko on prosessi.
Ainaisesti uusiutuva. Iäti uutta etsivä.
Toisille se on
ikuinen. Kirkas. Muuttumaton. Pysyvä.
Ilman uskoa ei ole
mitään.
Yhdysvaltain
luoteisrannikolla, meren äärellä elävä Quileute-kansa uskoo saaneensa valailta
tiedon tulossa olevasta tsunamista, joka uhkaa heidän elämäänsä (ks. ”Valaat kehottivat intiaaniheimoa muuttamaan – heimo
kääntyi suomalaisten puoleen”, Yle.fi 8.4.2015).
Heidän uskonsa on
niin vahva, että he ovat ryhtyneet siirtämään koko asujaimistoaan ylemmäksi
turvaan, vaikka heillä ei itsellään ole aavistustakaan siitä, mihin valaiden
tieto voisi perustua.
Sen sijaan
tiedemiehet, jotka tutkivat mannerlaattojen liikkeitä, tietävät, että
Quilleute-kansa asuu kolmen mannerlaatan vaarallisessa risteyksessä, mutta ei
heilläkään ole tietoa siitä, milloin ja missä muodossa tsunami on tulossa.
Valaat siis ”tietävät”
ja ihmiset ”uskovat”. Vain kumminhan päin se nyt onkaan?
Tässä on joka tapauksessa
uskon varmuuden suurin,
rakenteellinen ongelma.
Kuka tietää, mitä?
Kuka uskoo, mihin?
Siksi kaikenlaiset
uskonpuhdistukset ovat pelkästään suuria seikkailuja merten ulapoilla, vuorien
huipuilla, luolien kätköissä ja erämaissa.
Ehkä myös ihmisten
mielissä ja mielikuvituksissa.
Arkipäivän pienet
seikkailut ovat vaarattomia, mutta suurilla uskonsodilla on ollut karmeita
seurauksia koko ihmiskunnalle.
Jos olemme osanneet
lukea kirkkohistorian läksymme tästä näkökulmasta, asian pitäisi olla
kiistaton.
Ehkä juuri tämä on
ollut mielessä Kirkkohallituksella, kun se julisti, ettei katolisten ja
lutherilaisten kirkkojen välistä uskonsodan 500-vuotisjuhlaa pitäisi kutsua uskonpuhdistuksen vaan reformaatioon juhlaksi.
Se vaikuttaa tosin
hieman saivartelulta tai hätävarjelun liioittelulta.
Mutta se saattaa kuitenkin
osoittautua viisaaksi varotoimenpiteeksi, jonkinlaiseksi ekumenian suojakilveksi.
Tosiasiassa tuollainen
suojakilpi on kuitenkin auttamattoman kapea ja heiveröinen, koska sen ulkopuolelle
jää valtava määrä räjähdysherkkää arsenaalia.
Päätöstä perustellaan
sillä, ettei katolista kirkkoa haluta ärsyttää, mikä on kyllä oikeansuuntainen
huoli, kun viimeisimmänkin paavinvalinnan yhteydessä saatettiin havaita, kuinka
suuri vetovoima katolisella kirkolla tänäkin päivänä on. Suorat
televisiolähetykset ovat tuoneet asian konkreettisesti päivänvaloon.
Kysymys uskon
horjumisesta on niin vaikea asia, että siihen kohdistuvat syytökset saattaisivat
olla kohtalokkaita, koska fundamentalismi on nostanut päätään kaikkien
kirkkokuntien ja uskontojen keskuudessa ja saavuttanut suosiota myös yhteiskuntaideologioiden
piirissä.
Kukapa haluaisi omaa
uskoaan puhdistaa … tai päästäisi jonkun ulkopuolisen peukaloimaan oman uskonsa
perusrakennelmia tai arvoja.
Tyynen valtameren valaat
ovat onneksi suojassa ihmisten uteliaisuudelta (vaikka ahne ihminen saattaa
syödä ne sukupuuttoon), koska yhteinen kieli puuttuu toistaiseksi ihmisten ja
eläinten väliltä.
Vain Quileute-kansa
osaa kuunnella valaita … ja uskoa niiden sanaan!
Tavallisen ihmisen
osa ei ole paljon kummempi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti