Kreikka on
salaperäisten mysteereiden pesä. Koti. Sitä pidetään eurooppalaisen politiikan
ja kulttuurin kehtona, jonne rakastunut ylijumala Zeus kävi valkoiseksi häräksi
naamioituneena noutamassa meren takaa Europe-neidon, joka oli kedolla poimimassa
kukkia.
Idyllisen tarinan
taakse kätkeytyy koko Euroopan rankka ja traaginen historia.
Sen keskellä me
elämme tänäkin päivänä.
Koittaako huomenna se
viimein se hetki, jolloin Kreikan on pakko astua yksin, omin jaloin, kylmään ja
pimeään huoneeseen?
Ratkaisu on muun
Euroopan johtajien käsissä. Muinaisen Spartan kaupunkivaltion jälkeläiset ovat
valmiita taistelemaan viimeiseen valtion orjaan helottiin saakka.
Tilanne näyttää
toivottomalta, vaikka muistaisimme, että ollessaan kunniansa kukkuloilla
täysivaltainen spartalainen mies saattoi ottaa taisteluun lähtiessään käsikassarakseen
jopa seitsemän heloottia.
Kova vastus siis
mille tahansa viholliselle.
Sitä paitsi on hyvä
muistaa, että spartalaisen filosofian mukaan oli kunniakkaampaa valita menetys
kuin häpeällinen voitto, koska se tuo vain yhden kerran murheen, mutta häpeä on
pysyvää.
Lähtökohdat huomiseen
ratkaisutaisteluun eivät ole kovin kehuttavat, jos pitäisi ottaa kirjaimellisesti
entisen suurlähettiläämme arvio Kreikasta:
”Korruptio on maan
tapa. Kun uusi päättäjä pääsee valtaan ja saa hyvät edut, on käytäntöjä vaikea
lähteä muuttamaan. Tietysti Kreikassa on isompia ja pienempiä rosvoja, mutta
näin länsimaisesti ajateltuna rosvoja yhtä kaikki.”
Jokin asia on
Kreikan kohdalla mennyt pahasti pieleen jo paljon ennen kuin troikka (EU, IMF ja EKF) havaitsi, että
maa on rutiköyhä kuin kirkon rotta eli demokratian kehto oli täynnä ruostunutta
romua, joka ei kelpaa kenellekään.
Muodollisessa
mielessä ex-suurlähettilämme Ole Norrback on varmasti oikeassa:
”Varsinaista maan
ongelmien syytä eli koko yhteiskunnan rakenneongelmaa ei huomioitu riittävästi.
Olisi tarvittu laajempaa ymmärrystä Kreikan yhteiskunnan toiminnasta, jotta
aitoihin ongelmiin olisi osattu puuttua … Julkinen hallinto on ylisuuri,
pankki- ja oikeusjärjestelmään ei voi luottaa, tiedotusvälineet myötäilevät
valtaa pitäviä. Miksi kukaan haluaisi maksaa veroja, kun tiedetään, että ne
menevät väärään pussiin… Kreikalla ei ollut järjestelmällisiä tilastotietoja,
joten ne tekivät tiedot EU:n pyynnöstä. Jo euroon liittymisen yhteydessä
tiedettiin, etteivät tilastot ole luotettavia.”
Kreikassa tehtailtiin
siis hätäpäissään tilastoja niiden pyynnöstä ja ohjeiden mukaan, jotka
sellaisia vaativat … ja sitä jatkui siis vuosikausia?
Prosessissa on
pahanhajuisia jäänteitä spartalaisesta
moraalista eli siitä, että ”kaikkea saa tehdä, mutta kiinni ei saa jäädä.”
Olisiko siis
pitänyt – viimeistään silloin, kun Kreikka hyväksyttiin Euroopan Unionin
jäseneksi eli jo vuonna 1981, keskellä kylmää sotaa – alkaa noudattaa muualla
Euroopassa omaksuttuja kasvatusmoraalin sääntöjä?
Niiden mukaan se kunniatta kuolee, joka kuritta kasvaa.
Tai kuten Sananlaskuissa sanotaan ”Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka
häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa”
Kreikan käytöksessä
samoin kuin siinä kasvatustehtävässä, jonka
tulisi olla sisään syötettynä Euroopan Unionissa, on nimittäin havaittavissa
rikollisuutta hipovaa kurittomuutta, leväperäisyyttä ja ylimielisyyttä. Ne ovat
olleet näkyvissä aina siitä lähtien, kun kuusi valtiota allekirjoittivat vuonna
1951 Pariisissa perussopimuksen ja kun liittymä sittemmin alkoi hyväksyä uusia
jäseniä, ja etenkin sen jälkeen, kun kylmä sota päättyi ja EU alkoi
räjähdysmäisesti laajentua.
Spartalainen kuri ei tietenkään olisi sopinut sivistyneen Euroopan kasvatustehtävään.
Erään legendan
mukaan spartalaisten nuorukaisten ateriat olivat nimittäin tarkoituksellisesti
niukkoja, ”jotta pojat varastaisivat ruokansa ja oppisivat
viekkautta. Jos he jäivät kiinni, heitä ruoskittiin, ei siksi että olivat varastaneet, vaan siksi, että olivat
olleet taitamattomia ja jääneet kiinni.”
Samaiseen
legendaan kuului myös lymyily
eräänlaisena miehuuskokeena. Sen mukaan ”poikien oli ensin piileskeltävä tietty
aika yksinään maaseudulla ja sen jälkeen lähdettävä ihmissuden lailla
metsästämään helootteja. Ainakin yksi helootti oli surmattava.
(Legendat löytyvät hakusanalla ”Sparta” Googlesta).
Joitakin
kaikuja näistä legendoista lienee vieläkin mukana niissä tarinoissa, joita kerrotaan siitä, kuinka
kreikkalaiset huijasivat valtiolta rahaa nykykriisin käydessä kuumimmillaan.
Parhaiten
spartalaisen kasvatusfilosofian vaihtoehdoksi sopisikin suomalaisen tutkijan ja
opettajan, emeritaprofessorin Lea Pulkkisen johtaman tutkimusryhmän tulos:
”Myönteistä
kehitystä tukeviksi kasvuolojen piirteiksi todettiin vanhempien hyvä
keskinäinen suhde, lapsen hyvä suhde isäänsä, äidin huolehtivuus ja
kannustavuus sekä vanhempien kielteinen suhtautuminen ruumiilliseen
kuritukseen. Kurituksen vahingollisuus on tutkimuksellisesti hyvin selkeä.” (Pulkkinen,
Lea, ”Lapsuusiän kasvatusilmapiiri ja aikuisiän sosiaalinen toimintakyky”.
Duodecim, 2003. 119(19): p. 1801–1803)
Että
mitäkö tällä on tekemistä Kreikan (lapsi) ja EU:n (isä/äiti/muu perhe) kanssa?
Sehän on henkilöpsykologiaa!
Ensiksikin.
Syyt ovat syvällä. Spartalaisuus on yli 2500 vuoden takana, legendojen ja
mysteerien peitossa. Niin ovat myös Euroopan ja eurooppalaisten sukujuuret.
Valtiomuodot ovat vaihdelleet Euroopassa diktatuureista demokratioihin ja
takaisin. Joku on joskus luullut, että ”L’etat, c’est moi” sanoo kaiken. Eihän
se niin mene. Valtio voi käyttäytyä kuin lapsi tai tyranni, koska ilman ihmistä
sitä ei ole.
Toiseksi.
Demokratia on häilyvä ja vaikea valtiomuoto. Aina vaarassa.
Kolmanneksi.
Kuri ja järjestys ovat yhtä tärkeitä siviilissä ja armeijassa. ”Poikani, kuule
isäsi nevoja, älä väheksy äitisi opetusta – ne ovat ketju kaulaasi korostamassa
(Sananlaskujen kirja 1.8).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti