”Kun demokratia törmää demokratiaan, syntyy tasavalta
(DDR). Hyvä tulos. Teoriassa.
Kun kansa törmää kansaan, syntyy sota. Huono tulos. Käytännössä.
Molemmissa
tapauksissa piilee totuuden siemen, mutta se ei siedä päivänvaloa, vaan se syntyy,
elää ja kuolee pimeässä.
Kun
ihminen tavoittelee viisautta rakastajan intohimolla, siitä tulee sielun
puhdistaja, joka ohjaa ihmistä yönkaltaisesta pimeydestä valoon.”
Viljo
Vähänen oli jälleen arvoituksellinen enkä tiennyt, mihin hän pyrki.
Siinä
oli ripaus poliittista ironiaa ja häivähdys filosofiaa, mutta en heti
ymmärtänyt, millä tavalla se liittyi aamukeskustelumme aiheeseen, joka syntyi
Hesarin toimittajan Pekka Mykkäsen kysymyksestä (19.7.2015) Tuliko Suomesta ikuisen väittelyn vanki?
Erityisesti
hänen koukkauksensa Platonin pitoihin
hämäsi, kun tarkoitus oli pohtia, mitä tapahtuu, kun kansalaisaloite
sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta ylitti viime lauantaina 50 000
allekirjoituksen rajan. Missähän totuuden siemen ja viisaus tällä kertaa oikein
piileksivät?
Viljo
aloitti selityksensä.
”P.
Mykkäsen ajatus ikuisesta väittelystä ja siitä, että olisimme jäämässä sellaisen vangiksi, on kaikessa hauskassa viattomuudessaan
ihan tärkeä. Sen jäljet johtavat demokratian ytimeen ja Sokrateen
puolustuspuheeseen.
Kun
eduskunta päätti 4.11.2011 lisätä perustuslakimme 53 §:ään kolmannen momentin,
jossa säädetään, että viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla Suomen
kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi, avattiin
jälleen yksi Pandoran lippaan
salaperäisistä lokeroista. Aristoteleshan totesi jo aikoinaan, että jokaisella
järjestelmällä on sekä hyvä että paha muunnelmansa, eikä hän, kuten ei hänen
oppi-isänsäkään, suositellut demokratiaa. Tässä tapauksessa nämä molemmat muunnelmat
pompahtivat esiin lippaan uumenista …”
Tauko.
”…
nyt nähdään, mitä tapahtuu, kun kaksi tasavahvaa D:tä iskevät yhteen. Toinen,
vanhempi. voi ylvästellä 166 851:lla allekirjoituksella ja toinen,
nuorempi, on vasta juuri ja juuri ylittänyt perustuslaissa säädetyn riman,
mutta kumpaisellakin on demokratian kiiltävä kilpi suojanaan. Sen taakse on
pääsevät hämärämiehet ja –naiset turvaan hyvin teroitettuine astaloineen …”
- Ajatteletko
siis, että juuri tässä on se totuuden
siemen, josta puhuit ja että viimeinen taistelu käydään Mediggon-vuorella,
nykyisen Israelin alueella?
”Myönnän,
että tasa-arvoiseen avioliittolakiin sisältyy poliittisia ja uskonnollisia
latauksia, jotka ovat monin verroin räjähdysherkempiä kuin esimerkiksi turkistarhaukseen
liittynyt kansalaisaloite, joka tyrmättiin eduskunnassa, mutta en usko, että
tästä syntyisi mitään varsinaisiin uskonsotiin verrattavaa tragediaa. Sen
sijaan se asettaa kyllä uskon demokraattisen järjestelmän järkevyyteen kovalle
koetukselle. ”
”Rattijuoppojen
rangaistusten koventaminen tai pakkoruotsin poistaminen ovat bagatelleja avioliittolain rinnalla eikä
niille varmaankaan kukaan ryhdy puuhaamaan vasta-aloitteita, mutta tasa-arvoinen
avioliiton vastustaminen kouraisee syvemmältä modernin yhteiskunnan tuntohermoja.
Kyllä se voi repiä syviäkin haavoja, kun se nyt etenee keskeisimmälle poliittiselle
foorumille saakka.”
- Mutta
eikö totuutta kannata aina etsiä? Mitä vahinkoa siitä voisi olla?
-
Totuus ei välttämättä särje sydämiä. Siitähän kertovat jo legendat Platonin
(opettajan) ja Aristoteleen (oppilaan) ystävyydestä, vaikka he saattoivat olla
jyrkästi erimieltä tärkeinä pitämistään kysymyksistä. Puhe on demokratian työväline.
Sillä pääsee lähemmäs totuutta kuin terävimmälläkään miekalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti